دیدبان

مردم باید رژیم رسانه‌ای را یاد بگیرند

مردم باید رژیم رسانه‌ای را یاد بگیرند

به گزارش دیدبان، به نقل از فارس، هر چه پیش می‌رویم شاهد افزایش پدیده‌هایی از جمله طلاق در جامعه هستیم که تداوم این وضعیت موجب بی‌اعتمادی و هراس جوانان نسبت به ازدواج می‌شود.

چرا هر چه به سمت جلو و در عصر پیشرفت و تکنولوژی قدم برمی‌داریم بر تعداد طلاق‌ها افزوده شده و این موضوع آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده، به‌طوری‌که حتی افراد با بهانه و دلایل غیرمنطقی درخواست طلاق کرده و بدون توجه به بسیاری مسائل از همسر خود جدا می‌شوند.

البته اینترنت و فضای مجازی نیز در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین ابزاری است که استفاده نادرست از آن منجر به کاشته شدن ریشه طلاق شده و شاهد ازدواج‌های اینترنتی و تلگرامی هستیم که حتی برخی از آنها چند روز هم دوام ندارد و تنها بی‌بندوباری و دوری از فضای گرم خانواده را به‌دنبال دارد که افراد باید با استفاده صحیح این ابزار آشنا شوند.

* فضای مجازی نقش پررنگی در طلاق دارد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طلاق یکی از پدیده‌هایی است که ثبات خانواده‌ها را تهدید می‌کند و پیامدها و اثرات منفی برای خانواده، زوجین و فرزندان و به‌طور کلی برای جامعه به همراه دارد.

رمضان‌علی گل‌چوبی با بیان اینکه طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر است، افزود: علاوه بر طلاق قانونی، با دو طلاق عاطفی و اجتماعی نیز روبه‌رو هستیم؛ در طلاق اجتماعی تغییر در نوع دوستی و اختلال در روابط اجتماعی مرد و زن و طلاق عاطفی یا روانی موقعیتی است که در آن پیوندها و وابستگی عاطفی زوجین از بین رفته و ادامه زندگی مشترک جنبه اجباری پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: براساس دیدگاه‌های علمی سه گروه عوامل در شکل‌گیری طلاق موثر هستند؛ گروه اول عوامل فردی و رفتاری شامل عدم تفاهم اخلاقی به اعتیاد، برآورده نشدن انتظارات از نقش همسری، تفاوت عقاید و مداخله خانواده‌ها، گروه دوم عوامل جمعیت‌شناسی تفاوت‌های تحصیلی، پایگاه اجتماعی، سن ازدواج، اشتغال و عوامل اجتماعی اقتصادی شامل بیکاری، کمی درآمد، مشکل مسکن، تفاوت‌های فرهنگی اجتماعی هستند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران ادامه داد: مراحل شکل‌گیری طلاق به این صورت است که طلاق آخرین مرحله از کج‌کاری‌های فردی خانواده و اجتماع است، در واقع افراد در محیط خانواده و موقعیت‌های مختلف کناره‌گیری کرده، حالت دفاعی به خود می‌گیرند که این فرآیندهای تعاملی زوجین در درازمدت می‌تواند منجر به جدایی و طلاق شود.

گل‌چوبی با اعلام اینکه طلاق تأثیرات عمده‌ای در زوج، زوجه و فرزندان به‌جای می‌گذارد، اظهار کرد: بیشترین اختلال در زوج اختلال در وظایف شغلی، اختلال‌های اضطرابی و افسردگی، غیبت از منزل و سوء مصرف مواد مخدر، برای زوجه، اختلالات اضطرابی و افسردگی، پناه آوردن به خانه پدری، محدود شدن روابط خانوادگی و برای فرزندان افت تحصیلی، گوشه‌گیری و رفتارهای اضطرابی است.

وی اضافه کرد: همچنین آمارها نشان می‌دهد که فرزندان طلاق درگیری‌های بیشتری با مراجع انتظامی در سطح جامعه از خود بروز می‌دهند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده توسط مراکز مشاوره، عمده‌ترین دلیل طلاق از دیدگاه کارشناسان عدم تسلط بر مهارت‌های حل مسأله زناشویی است که با کوچک‌ترین مشکل با یکدیگر درگیر شده و در نتیجه مشکلات زناشویی اتفاق می‌افتد.

گل‌چوبی با اشاره به اینکه دخالت اطرافیان یکی دیگر از دلایل طلاق به شمار می‌رود، گفت: آمارها نشان می‌دهد که عمده افرادی که درگیر طلاق هستند، والدین آنان موافق ازدواج نبوده و این موضوع سبب می‌شود که نه‌تنها حمایت لازم را از آنان به عمل نمی‌آورند بلکه با مداخله و دخالت نابه‌جا موجب طلاق می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین پایین بودن آستانه تحمل زوجین از دلایل است که صبر و شکیبایی لازم را در مسائل و تنگناهای اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی ندارند و با کوچک‌ترین مشکل در زندگی از هم پاشیده می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران اضافه کرد: البته عدم مسئولیت‌پذیری و اعتیاد نیز در شکل‌گیری طلاق بسیار مهم است.

گل‌چوبی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای کاهش طلاق به خانواده‌ها این است که در صورت بروز مشکلات و تنش‌های خانوادگی به مشاوران مراجعه کرده و از دخالت افرادی که اطلاعات کافی ندارند به‌صورت جدی پرهیز کنند، اضافه کرد: موارد متعدد نشان داده بسیاری افراد از روی دلسوزی قصد کمک به زوجین را داشتند ولی با توجه به اینکه اطلاعات کافی نداشتند صدمات و ضربات بیشتری به خانواده‌ها وارد کردند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که دچار درگیری‌ها و تنش‌های خانوادگی و یا در مرحله طلاق هستند باید با متعهدترین کارشناسان در میان بگذارند، خاطرنشان کرد: در واقع مشورت با افرادی که دارای صلاحیت لازم در این‌باره نیستند نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه شاید بر دامنه مشکلات در جامعه و خانواده بیفزایند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران ادامه داد: آسیب‌های جدی‌تری از جمله خودکشی، همسرآزاری، کودک‌آزاری و انحرافات جنسی به‌صورت ناخواسته به‌وجود آمده که توصیه می‌شود حتماً از مراکز مشاوره دارای مجوز راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

گل‌چوبی با اعلام اینکه بهترین راه برای کاهش طلاق انتخاب درست و بابصیرت و آگاهانه قبل از ازدواج است، گفت: باید به‌صورت گسترده در مقاطع دبیرستان و دانشگاه‌ها مفهوم عشق و مولفه‌ها موثر بر امر ازدواج و آموزش مهارت‌های زندگی را به زوجین جوانی که قصد ازدواج دارند، آموزش دهیم.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران یادآور شد: وقتی زن و شوهر با هم ازدواج می‌کنند وارد شبکه بزرگی از مسائل خانوادگی حتی قومیتی اجتماعی می‌شوند، افراد مختلفی در تماس جدید قرار می‌گیرند طبیعتاً باید مهارت‌های لازم را در برخوردها ببینند تا با کوچک‌ترین مسأله زندگی درگیر چالش و مشکلات مربوطه نشوند.

گل‌چوبی بیان کرد: بخشی از جامعه افرادی که درگیر طلاق شدند و طلاق گرفتند برای اینکه در مرحله سازگاری بعد از طلاق قرار بگیرند و آموزش‌های لازم به فرزندان طلاق داده شود، باید از خدمات مشاوره‌ای لازم برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه توصیه ما این است افراد قبل، حین و بعد از ازدواج از خدمات مشاوره برخوردار شوند، گفت: با استفاده از خدمات مشاوره باید راهبردهای لازم بهبود ببخشیم تا مهارت‌های لازم با همسران رابطه کارآمد و تربیت اصولی فرزندان قدم‌های اصولی برداریم که افراد در این‌باره می‌توانند با شماره 1480 صدای مشاور خانواده بهزیستی تماس بگیرند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران با اعلام اینکه امروزه در بحث طلاق فضای مجازی نقش پررنگی دارد، اظهار کرد: به این معنا که بسیاری از مسائل زمینه‌ای در خانواده‌ها مهیا است که فرد به سمت مسائل کج‌کاری‌های فردی و خانوادگی پیش می‌رود و طبیعتاً فضای مجازی می‌تواند این کج‌کاری‌ها را سرعت ببخشد.

گل‎چوبی ادامه داد: اگر به فرزندان و زوجین آموزش‌های لازم درباره مهارت‌های حل مسأله و زناشویی به اندازه کافی داده شود، نه‎تنها فضای مجازی تهدید محسوب نمی‌شود بلکه بسیاری از این آموزش‌ها در فضای مجازی می‌تواند به دیگران منتقل شود.

وی اضافه کرد: مشکلاتی که گاهاً در خانواده در فضای مجازی نمود پیدا می‌کند، ناشی از مشکلات روحی و روانی افراد بوده که به‌خوبی درمان و مورد مداخله قرار نگرفتند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان اینکه فضای مجازی به‌عنوان فضای گمنام و ناشناخته معروف است، گفت: بیشترین آسیبی که افراد در بحث طلاق مراجعه می‌کنند بحث ازدواج اینترنتی، خیابانی و فضای مجازی (تلگرامی) است.

این مسئول افزود: با توجه به اینکه این افراد شناخت کافی نسبت به یکدیگر ندارند و از آموزش‌های لازم برخوردار نشدند، این ازدواج نمی‌تواند ازدواج موفقی باشد چرا که چارچوب‌های آشنایی و ازدواج کمتر لحاظ می‌شود.

گل‎چوبی با تأکید بر اینکه فرزندان باید آگاهی کافی در ارتباط با مهارت‌های ازدواج داشته باشند، خاطرنشان کرد: بحث انتخاب همسر مهم‌ترین انتخاب در زندگی فرد است، ما برای تولد و مرگ حق انتخاب نداریم، تنها انتخاب در زندگی ما انتخاب همسر است که باید انتخاب خوبی داشته باشیم.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟