دیدبان

7پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب برای نمایشگاه کتاب

7پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب برای نمایشگاه کتاب

"دیدبان":مجمع ناشران انقلاب پیشنهاداتی را برای برگزاری بهتر بیست و ششمین نمایشگاه کتاب به صورت مکتوب ارائه کرده است.

به گزارش فارس، «منا نشر»؛ این مجمع همزمان با آغاز فعالیت ستاد برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:
 
آغاز فعالیت ستاد برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، طلیعه تکاپوئی مقدس برای برگزاری هرچه بهتر جشن بهارانه کتاب در جمهوری اسلامی ایران است. تحقق چشم انداز بیست ساله کشور در حوزه کتاب و پرچم‌داری آن در جهان اسلام، فرصتی تاریخی را برای دست اندرکاران کتاب ایجاد کرده است که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یکی از جایگاه‌های مهم استفاده از آن به حساب می‌آید.
 
جمع بندی حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب و برآیند هم‌اندیشی دست‌ اندرکاران فرآیند تولید کتاب در کشور در این بازه زمانی، پیشنهادهائی است که می‌تواند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیاستگذاری و برنامه ریزی مطلوب‌تر نمایشگاه بیست و ششم کمک کند و به صورت نوبه‌ای ارائه خواهد شد.
 
حسن مطلع این پیشنهادها یادآوری مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان بازدید نمایشگاه کتاب است. بخش نخست این مطالبات مستقیما در ارتباط با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود که مخاطب ویژه آن سیاستگذاران و مدیران هستند:
 
1. طراحی الگوی پیش‌رفت درازمدت نمایشگاه کتاب تهران در حوزه توسعه فضای کتابخوانی و عمق‌بخشی به فضای معرفت‌اندوزی و برنامه ریزی گام به گام اجرای سالانه آن.
 
2. طراحی بخشی برای ارزیابی محتوایی آثار عرضه شده در نمایشگاه کتاب هر سال، توسط افراد صاحب صلاحیت و تعیین میزان و سرعت حرکت (اعم از عقب‌رفت، توقف یا پیش‌رفت) در حوزه محتوا
 
3. مطالعه علمی مفهوم نمادین استقبال مردمی از نمایشگاه کتاب و شناسائی علل عدم تناسب این استقبال با میزان کتاب‌خوانی در کشور و پائین بودن شمارگان کتاب     
 
اما بخش دیگر این مطالبات، دغدغه‌هائی کلی در حوزه نشر کتاب بود که شایسته است در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با توجه به گذشت یک سال از طرح آنها، گزارشی از عملکرد وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های فرهنگی در نیل به آن اهداف به اهالی کتاب و نشر ارائه گردد:
 
1. پیگیری طراحی و اجرای مفهوم «اقتصاد مقاومتی» با راه‌اندازی و تقویت کارخانه‌های تولید کاغذ داخلی
 
2. توجه به مساله «ویراستاری» کتاب مخصوصا ویراستاری لفظی و نیز «کتاب‌آرائی» و شکل ظاهری کتاب.
 
3. توجه به راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و افزایش ویترین‌های عرضه کتاب
 
4. طراحی چگونگی حمایت و کمک دولت و دستگاه‌های دیپلماسی به دو طرفه کردن جاده «ترجمه» و عرضه آثار در زمینه‌های مذهبی، تاریخی، ادبیات، علوم و... به زبان‌های دیگر
 
امید است در سایه امداد الهی و عنایات حضرت صاحب‌الزمان (عج)، آخرین سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، فرصتی برای تکمیل این دوره خدمت به حوزه کتاب انقلاب اسلامی باشد و همیشه، این برهه، در کارنامه کاری آن، افتخار آفرین گردد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران