دیدبان

چینی ها نصف هالیوود را خریدند!

چینی ها نصف هالیوود را خریدند!

دیدبان: چین واقعاً تهدیدی جدی برای صنعت جهانی سینما شده است. به اعتقاد الکساندر لارین، کارشناس انستیتو خاور دور، پکن در جهت دستیابی به هدف و گسترش قدرت خود پیش می‌رود و سینما در اینجا بدون شک نقش آخر را بازی نمی‌کند. خرید استودیوی سینمایی امریکایی، دارای اهداف پنهانی است.

شرکت «دالیان واندا» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سینمایی جهان به شمار می‌رود، خبر خرید استودیوی سینمایی هالیوود را اعلام کرده است. این شرکت بیش از نیمی از سهم استودیوی سینمایی هالیوود را به دست خواهد آورد. شرکت چینی سرمایه‌گذاران دیگر را وادار کرد سهم خود در استودیوی سینمایی هالیوود را بفروشند. هالیوود پیش از هر چیز یک صنعت است، مجموعه‌ای از شرکت‌های سودآور که کار خود را از استودیوهای واقع در ایالات متحده آغاز کرده‌اند.

جالب آن است که خریدهای بزرگ مارک‌های معروف جهان در سینما، ورزش، صنعت و تفریحات در بازار چین چندان سودآور نیست. جالب آنکه قیمت این معامله 3/5 میلیارد دلار اعلام شد و این اولین خرید جنجالی این شرکت چینی نیست. در سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت چینی «دالیان واندا» در ازای ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار شبکه سینمایی AMC Entertainment Holdings  (با بیش از ۵ هزار فیلم) را که دومین شبکه سینمایی امریکاست، خریداری کرد.

چینی‌ها پس از آن در ازای ۲ میلیارد دلار «Hoyt's Group » یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای صنعت سینمایی استرالیا را خریداری کردند. وان سیان لین، رئیس شرکت « دالیان واندا» در کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: شرکت چینی «دالیان واندا» استودیوی هالیوود را برای دریافت حق «مالکیت فکری» و تقویت مواضع خود در صنعت جهانی سینما خریداری کرد. او ثروتمندترین تاجر چینی است که ثروت آن بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار است. بدین ترتیب چینی‌ها می‌توانند مانع از ساخت فیلم‌هایی بشوند که چین یا هر چیز چینی در آنها به شکل منفی نشان داده شوند. چین در این عرصه به نتایج خوبی رسیده است.

در سال‌های اخیر هالیوود از ساخت فیلم‌هایی که چین و چینی‌ها و هر رویدادی در چین به شکل منفی نشان داده می‌شود خودداری ورزید. موضوع فقط خرید استودیو‌‌های بزرگ هالیوود نیست، بلکه دلیل اصلی دیگر فروش فیلم‌ها در بازار بزرگ چین است. جالب آن است که خریدهای بزرگ مارک‌های معروف جهان در سینما، ورزش و صنعت تفریحات در بازار چین چندان سودآور نیست. در عین حال، پکن با وجود مشکلات مالی و افت تقاضای جهانی، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور را افزایش می‌دهد. این سیاست جدید چین است که هم‌اکنون تأثیر جدی بر اقتصاد جهانی می‌گذارد.

منبع : روزنامه جوان

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟