دیدبان

علائم آلزایمر

علائم آلزایمر

هر فردی ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را با شدت‌های مختلف تجربه کند. در نتیجه در صورت مشاهده هر کدام از علائم، به پزشک مراجعه کنید.

۱.
یکی از رایج‌ترین علائم آلزایمر، فراموشی است، به ویژه فراموش کردن اطلاعاتی که اخیراً یاد گرفته‌اید. از جمله چیزهای دیگری که فراموش کردن آن‌ها جزو علائم آلزایمر محسوب می‌شود، عبارت‌اند از تاریخ یا حوادث مهم، اطلاعات جدید و نیاز روزافزون به دستیارهای حافظه مانند یادداشت‌ها یا دستگاه‌های الکترونیکی یا اعضای خانواده.
گاهی با افزایش سن برخی چیزها را فراموش می‌کنیم؛ اما بعد آن‌ها را به یاد می‌آوریم.


۲.
ممکن است برخی افراد دیگر نتوانند همانند سابق برنامه بریزند یا از برنامه‌ای پیروی کنند. ممکن است این افراد در رعایت ترتیب دستور پخت غذایی که قبلاً بارها پخته‌اند، دچار مشکل شوند یا نتوانند قبض‌های ماهانه را دنبال کنند. این افراد ممکن است دچار مشکل در تمرکز شوند و انجام کارهایی که قبلاً انجام می‌دادند، بیشتر طول بکشد.

۳.
افرادی که دچار آلزایمر شده‌اند، نمی‌توانند وظایف روزانه خود را به انجام برسانند. گاهی اوقات این افراد مسیر همیشگی رانندگی را فراموش می‌کنند یا نمی‌توانند مقررات محل کار را به یاد بیاورند.

۴.
افراد مبتلا به آلزایمر، نمی‌توانند ترتیب روزها، فصل‌ها و گذر زمان را دنبال کنند. ممکن است این افراد در درک چیزهایی که بلافاصله اتفاق نمی‌افتند، دچار مشکل شوند. این افراد ممکن است فراموش کنند کجا هستند یا چگونه به آنجا آمده‌اند.

۵.
بروز مشکلات بینایی جزو علائم آلزایمر محسوب می‌شود. این افراد ممکن است در خواندن، درک فاصله و شناسایی رنگ یا تضاد رنگی دچار مشکل شوند.

۶.
افراد مبتلا به آلزایمر نمی‌توانند یک مکالمه را دنبال کنند یا در مکالمه شرکت داشته باشند. ممکن است در میان یک مکالمه بایستند و ندانند چگونه ادامه دهند یا حرف‌هایشان را تکرار کنند. این افراد در پیدا کردن لغات مناسب دچار مشکل می‌شوند و نام اشیاء را اشتباه به یاد می‌آورند.

۷.
افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است اشیاء را در جاهای غیرعادی قرار دهند. ممکن است لوازم خود را گم کنند و نتوانند مراحل پیدا کردن را در ذهن خود مرور کنند. گاهی ممکن است این افراد به دیگران تهمت دزدی بزنند.

۸.
افراد مبتلا به آلزایمر نمی‌توانند درست قضاوت کنند یا درست تصمیم بگیرند. به عنوان مثال ممکن است میزان زیادی پول به فروشنده بدهند. این افراد توجهی به اصلاح صورت یا پاکیزگی ندارند.

۹.
افراد مبتلا به آلزایمر کم‌کم از انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده، اجتماعی و پروژه‌های کاری یا ورزش فاصله می‌گیرند. این افراد ممکن است به یاد نیاورند که چگونه یک ورزش خاص یا فعالیت سرگرم‌کننده را در گذشته انجام می‌دادند.

۱۰.
روحیه و شخصیت افراد مبتلا به آلزایمر تغییر می‌کند. این افراد ممکن است سردرگم، شکاک، افسرده، ترسو یا مضطرب شوند. این افراد به راحتی در خانه، محل کار یا جاهای دیگر آزرده می‌شوند.

 

منبع:Total Health MAGAZINE

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران