دیدبان

دیپورت ششمین نماینده ایران از باکو

دیپورت ششمین نماینده ایران از باکو
به گزارش "ندای انقلاب" جمهوري آذربايجان در ادامه رويکرد غير دوستانه خود براي تعطيلي نهادهاي ايراني در باکو ، ششمين مامور اعزامي کشورمان را در يک سال اخير ديپورت کرد.

کارمند رایزنی فرهنگی کشورمان که پس از گذران مرخصی قصد بازگشت به جمهوری آذربایجان را داشت، در مرز آستارا توسط جمهوری آذربایجان دیپورت شد.

دیپورت وی در حالی صورت گرفته است که نامبرده دارای گذرنامه خدمت بوده است و مهمتر اينکه هفته گذشته از سفارت جمهوري آذربايجان در تهران "رواديد سه ماهه" دريافت کرده بود.

يک منبع آگاه در سفارت کشورمان گفت: پيش از اين مقامات جمهوري آذربايجان در توجيه فشار به نهادهاي فرهنگي کشورمان در باکو بارها ادعا کرده بودند که چون ايران هنوز به درخواست تاسيس مرکز فرهنگي جمهوري آذربايجان در تهران پاسخ نداده است، ما نيز محدوديت هايي ايجاد کرديم اما اکنون نماینده ایران را در شرايطي ديپورت کرده اند که يک ماه پيش سفارت کشورمان طي يادداشت رسمي به وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان اعلام کرده که تهران با تاسيس مرکز فرهنگي جمهوري آذربايجان موافقت کرده است.

پیش از این نیز جمهوری آذربایجان به مدت یک سال از دادن روادید به کارمند اعزامی رایزنی فرهنگی کشور که دارای گذرنامه خدمت بود ،خودداری کرد.

با احتساب این نماینده و چند تن دیگر برای بار ششم است که ماموران ایرانی با دارا بودن گذرنامه خدمت از سوی جمهوری آذربایجان دیپورت می شوند. در اين مدت دهها ايراني داراي گذرنامه عادي نيز عمدتا به بهانه واهي از جمهوري آذربايجان ديپورت شده اند .

ديپورت دیپلمات ایرانی در شرايطي صورت مي گيرد که طرف آذري خصوصا پس از آزادي دو تبعه متهم به جاسوسي جمهوري آذربايجان در ايران و پس از تشديد اختلافات اش با روسيه ، امريکا و اروپا و ترکمنستان ، طي هفته هاي اخير بارها ادعا کرده که بدنبال مناسبات عادي با ايران است.

به رغم اين ادعاي ، عادي سازي روابط، جمهوري آذربايجان در اقدامي غيردوستانه از تمديد رواديد يک ساله نماينده مقام معظم رهبري در باکو نيز خودداري کرده و به وي تنها رواديد شش ماهه داده است. افزايش فشارهاي جمهوري آذربايجان عليه نمايندگي کشورمان در شرايطي است که تهران از دو سال پيش به طور يکجانبه رواديد را براي شهروندان جمهوري آذربايجان لغو کرده است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران