دیدبان

سرشار: نتایج نهایی جایزه جلال باید باطل شود

سرشار: نتایج نهایی جایزه جلال باید باطل شود

"دیدبان":محمدرضا سرشار که خود چندین دوره هیات علمی و داور جایزه جلال بوده صریحا تغییرات انجام شده در نتایج توسط هیئت علمی را غیرقانونی دانسته و معتقد است نتایج این دوره از جایزه باید ابطال شود.

به گزارش فارس، ماجراهای پنجمین دوره جایزه جالا آل‌احمد بعد از نامه سرگشاه داوران این جایزه و اعتراض به تغییر آرایشان (نامه اعتراضی داوران را اینجا بخوانید) و نیز جوابیه دبیرخانه این جایزه مبنی بر این که هیات علمی جایزه جلال حق تغییر در آرای داوران را داشته (جوابیه را از اینجا ببینید) وارد مراحل جالبی شده است.
 
محمدرضا سرشار نویسنده و رئیس انجمن قلم ایران که خود دبیر جایزه کتاب سال و زیرمجموعه‌های آن بوده و چندین دوره نیز هیات علمی و داور این جایزه بوده در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس، قرار داده صریحا این تغییرات را غیرقانونی دانسته و معتقد است نتایج این دوره از جایزه باید ابطال شود.
 
 
 
متن یادداشت محمدرضا سرشار به شرح ذیل است:
 
بنا به گفته آقای مجید حمیدزاده، دبیر جایزه جلال آل‌احمد، در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز پنجمین دوره این جشنواره در سال جاری، اعضای هیئت علمی این دوره عبارت بوده‌اند از: آقایان رسول جعفریان، مجتبی رحماندوست، محمدرضا سرشار، عباس سلیمی‌نمین، امیرحسین فردی، کاظم بیگی، یحیی طالبیان، عباسعلی وفایی، جواد محقق.
 
به طور طبیعی و طبق عرف چنین هیئت‌ها و شوراهایی، جلسات هیئت علمی با حداقل نصف به علاوه یک (در اینجا پنج نفر) رسمیت می‌یابد. همچنان که، مصوبات و تصمیم‌گیری‌های این هیئت، با رای مثبت و تصویب حداقل نصف به علاوه یک کل اعضا(پنج نفر) قانونی و لازم الاجرا خواهد بود. این در حالی است که، از کل نه نفر عضو هیئت علمی جایزه در جلسه نهایی، فقط چهار نفر (آقایان سلیمی‌نمین، کاظم بیگی، عباسعلی وفایی و جواد محقق) حضور داشته‌اند.
 
بنا بر این، جلسه مذکور، چون عده حاضرانش به حداقل حد نصاب نیز نرسیده بوده ‌ند، از اساس فاقد رسمیت بوده، قانونا می‌بایست تعطیل، و جلسه جدیدی با حضور حداقل پنج نفر از اعضای هیئت علمی تشکیل می‌شده است. آنگاه آثار منتخب داوران بخشهای مختلف به رای و نظر این عده از اعضای هیئت علمی می‌رسیده و در صورت اتفاق نظر هر پنج نفر حاضر - بدون حتی یک رای مخالف - مصوبات آن قابل ابلاغ و اجرا می شده است و چون چنین اتفاقی نیفتاده، مصوبه این جلسه در مورد کتاب‌های منتخب - خاصه تغییر جایزه اثر منتخب داوران بخش مستندنگاری و تاریخ - کاملا غیر قانونی و باطل است. لذا این جشنواره باید مجددا برگزار و منتخبان واقعی و قانونی هیئت علمی تعیین شوند و مورد تقدیر قرار گیرند.
 
به علاوه، تخلف دبیر جایزه در این مورد - به عنوان مجری خاطی اساسنامه و آیین نامه این گران‌ترین جایزه ادبی کشور - همچنین انتصاب این تخلف به هیئت علمی جایزه جلال آل احمد محرز است و چنانچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود در ابطال جشنواره این دوره پیشقدم نشود، موضوع از طریق سازمان بازرسی کل کشور، قابل پیگیری است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران