دیدبان

آنچه درباره پایگاه اطلاع رسانی صهیونیستی «دبکا» باید دانست

آنچه درباره پایگاه اطلاع رسانی صهیونیستی «دبکا» باید دانست
به گزارش "دیدبان"به نقل از "ندای انقلاب"، پایگاه اطلاع رسانی «استراتژیک آنالیز» در مقاله‌ای به قلم «علی شهاب»‌ تلاش می‌کند به حقایق نهفته در پس پایگاه خبری صهیونیستی «دبکا» بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که چرا برخی رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری منطقه‌ای اخبار منتشره توسط این پایگاه را به محض انتشار ترجمه و استفاده و به این اطلاعات به عنوان اطلاعات دست اول نگاه می‌کنند که باید چشم بسته از آنها استفاده کرد و به آنها استناد جست و در مصداقیت و اعتبار آنها لحظه‌ای به خود تردید راه نداد و هیچ ابا یا واهمه‌ای از این نداشته باشیم که ذکر کنیم، این پایگاه اطلاع رسانی به نوعی با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده و از جمله پایگاه‌های مقرب و نزدیک به این سرویس‌ها است. 

اما واقعا حقایق نهفته در پس این پایگاه صهیونیستی چیست و چرا باید صرفا این پایگاه اقدام به انتشار اخبار و اطلاعاتی امنیتی رژیم صهیونیستی کند، آیا پایگاه‌های دیگری در اسرائیل وجود ندارند که چنین اطلاعاتی را منتشر کنند که دبکا موظف شده این ماموریت را برعهده بیگرد. 

برای آغاز و آشنایی اولیه با این پایگاه اطلاع رسانی صهیونیستی باید گفت،‌ کسانی‌ که در راس این پایگاه اطلاع رسانی قرار داشته و اداره و مدیریت آن را برعهده دارند، دو مرد مسن هستند که سن یکی از آنها پای را از ۷۵ سال هم فراتر نهاده است. 

یکی از این دو «گيورا شمايس» و دیگری «اسرائيل ارليخ» نام دارد که مسئولیت بخش زبان عربی و «ديانا شليم» مسئولیت بخش زبان انگلیسی این پایگاه خبری را برعهده دارد. 

شمايس و ارليخ پیشتر کارمند روابط عمومی دوایر و محافل دیپلماتیک و کنسولگری‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا و اروپا بوده‌اند. 

همانگونه که از نوع مطالب و گزارش‌های این پایگاه خبری آشکار است، نویسندگان آن دارای دیدگاه‌های دست راستی تندرو به خصوص در قبال قضیه نزاع اعراب – اسرائیل هستند و این موجب می‌شود تا روابطی نزدیکی با جناح راست تندرو اسرائیل و نئومحافظه‌کاران آمریکا داشته باشند. 

آنچه در همان لحظات اول نظر کاربران این پایگاه خبری را به خود جلب می‌کند، این است که همه چیز در این پایگاه خبری منتشر می‌شود. هر خبری را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید، از جمله خبرهایی درباره تغییر و تحولاتی که اصلا روی نداده‌اند یا تلاش می‌شود، تصورات و برداشت‌هایی غیر واقعی از آنچه هست ارائه شود و برای دادن وجهه و ماهیتی واقعی به آنها، به منابع اطلاعاتی و نظامی و سیاسی بارز نسبت داده ‌شوند. 

برای اینکه این اخبار مستندتر و واقعی‌تر جلوه کند، شمايس و ارليخ مطالب منتشر شده در مطبوعات و روزنامه‌های آمریکایی یا کتا‌ب‌های تازه انتشار یافته در این کشور را به آن اضافه می‌کنند و در این راستا همواره بر این نکته تکیه می‌کنند که به دلیل مشغولیت کاری بسیار روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات آنها هیچ‌ گاه نمی‌توانند صحت و درستی موضوعات مطرح شده در این پایگاه خبری را پیگیری کنند و به همین دلیل توان پیگیری موضوع و دریافت حقیقت از غیر حقیقت را ندارند. 

اما نکته مهمتری که در اخبار انتشار یافته توسط این پایگاه اطلاع رسانی جلب توجه می‌کند، انتساب برخی سخنان و اظهارات به منابعی ناشناخته است. همچنین کسانی ‌که اخبار این پایگاه را دنبال می‌کنند، با این گفته هم عقیده هستند که این پایگاه بوق تبلیغاتی سیاست‌های جناح راست تندرو رژیم صهیونیستی است. به عنوان مثال از جمله موضوعاتی که در این پایگاه به وفور و بسیار به آن پرداخته و روی آن تاکید می‌شود، دادن بازتاب‌ به تحریم‌های اقتصادی ایران و ادامه اجرای برنامه هسته‌ای ایران با روندی سریع و خطرناک و به طور کلی بزرگ جلوه دادن توانمندی‌های نظامی ایران و حزب الله است. 

باز به عنوان مثال درباره حادثه پرواز هواپیمای بدون سرنشین «ایوب» برفراز صحرای نقب در سرزمین‌های اشغالی این پایگاه در اولین واکنش خود و بی‌آنکه به خود ذره‌ای ‌تردید راه دهد به سرعت آن را به ایران نسبت داد و تاکید کرد که ایران این هواپیمای بدون سرنشین را توسط یک ماهواره به سرزمین‌های اشغالی ارسال کرده است. 

در حالی‌که در آن زمان هنوز حتی طرف‌ها و محافل رسمی صهیونیستی نیز به صورت حدس و گمان‌ درباره طرف ارسال کننده این هواپیما و هویت آن اظهار نظر نکرده بودند. 

همچنین اگر این ادعای دبکا درست است، آیا این سوال پیش نمی‌آید که ایران با چنین توانمندی‌های فضایی و ماهواره‌ای خطری بزرگ برای اسرائیل صرف نظر از خطر برنامه هسته‌ایش به شمار نمی‌آید؟ 

این درحالی است که باید توجه داشت، در اسرائیل رورنامه‌های بزرگی وجود دارند که تاریخ انتشار و فعالیت مطبوعاتی آنها به سال‌ها پیش باز می‌گردد و در آن روزنامه‌نگاران و خبرنگار با تجربه‌ و تحلیلگران و مفسران بزرگ و برجسته‌ای کار می‌کنند که دارای شبکه گسترده‌ای از روابط کاری و شغلی و شخصی مستحکم با نخبگان سیاسی و نظامی و امنیتی صهیونیستی و آمریکایی هستند و برخی مطالب و اخباری که این افراد تاکنون منتشر کرده‌اند، تغییر و تحولات سیاسی عمیق و گسترده در اسرائیل را به دنبال داشته و چگونه است که این روزنامه و این تحلیلگران در این ارتباط سخنی نمی‌گویند، اما پایگاه خبری دبکا با این اطمینان از این موضوع سخن می‌گوید. آیا واقعا این روزنامه‌ها و تحلیلگران و مفسران جرات و شجاعت انتشار چنین مطالب و اخباری را ندارند و این شجاعت تنها منحصر به پایگاه اطلاع رسانی صهیونیستی به نام دبکا است. 

در حالی‌که باید گفت، پاسخ این سوال بسیار واضح و روشن است، چون در این روزنامه‌ها داشتن مصداقیت و مسئولیت یکی از مهمترین و مرکزی‌ترین اصل کاری است و خوانندگانی در پس این روزنامه‌های قرار دارند که به مطالب مندرج در آنها توجه بسیار می‌کنند. 

اما درباره سایت دبکا هیچ کس در اسرائیل توجهی به مطالبی ندارد که توسط این سایت منتشر می‌شود و با این که مطالبی در این پایگاه اطلاع رسانی منتشر می‌شود که تلاش دارد، به نوعی موجب ایجاد موجی جدید در جامعه صهیونیستی و کشورهای منطقه و برانگیختن آنها شود، اما این تلاش‌ها تاکنون هیچ گاه به نتیجه نرسیده و کمتر مطلبی بوده که توسط این پایگاه خبری موجب ایجاد واکنش سیاسی یا مردمی در رژیم صهیونیستی یا کشورهای منطقه شده است، چون چه ساکنان سرزمین‌های اشغالی چه مردم منطقه به راحتی و با جدیت و مصداقیت با خبرهای این پایگاه خبری تعامل نمی‌کنند. 

از سوی دیگر اداره‌کنندگان این پایگاه خبری تلاش بسیاری دارند تا این پایگاه مطالب خود را به زبان انگلیسی منتشر کند که مهمترین دلیل آن دریافت کمک‌های مالی سخاوتمندانه از یهودیان آمریکاست. به همین دلیل تاکید شده است،‌ در قبال اخبار و مطالبی که توسط این سایت منتشر می‌شود و به عنوان منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد، تامل بسیار صورت گیرد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران