دیدبان

۱۰هزار خوزستانی روانه بیمارستان شدند

۱۰هزار خوزستانی روانه بیمارستان شدند

به گزارش دیدبان به نقل از شفاف ، گرد و غبار در خوزستان پایان نمی گیرد و این بار با بارش باران وضعیت بدتر هم شده است.در اثر بارندگی در خوزستان ۱۰هزار نفر با پدیده بروز تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند. اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور به تنگی نفس ناشی از بارش باران در اهواز در ۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ و در فاصله زمانی ۲۰ روزه، این پدیده روی داد که در آن سال بیش از ۲۳ هزار بیمار ناشی از این پدیده به بیمارستان‌های استان و شهر اهواز مراجعه کردند و در سال ۹۳ نیز با این بیماری‌ها روبه‌رو بودیم.

وی با اشاره به نخستین بارندگی در سال جاری از ساعت ۲۲ چهارشنبه‌شب هفته گذشته در استان خوزستان، یادآور شد: از این ساعت، با افزایش حجم مراجعان به اورژانس‌های بیمارستان استان بویژه شهر اهواز روبه‌رو بودیم که عمده علائم این بیماران تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور از بیشتر شدن مراجعات بیماران تنفسی ناشی از باران با توجه به حجم بارش باران در سال جاری به بیمارستان‌ها خبر داد و افزود: تا ساعت ۲۰ جمعه بیش از ۱۰ هزار نفر از بیماران بر اثر این پدیده به اورژانس بیمارستان‌های اهواز مراجعه کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: از ۱۰ هزار نفر بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، ۱۲۰ نفر معادل یک تا ۵/۱ درصد آنها بستری و از این میان ۱۰ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند اما بیشتر بیماران با درمان‌های سرپایی در حدود ۲ تا ۳ ساعت مداوا شدند.

حملات حاد تنفسی با سابقه بالا

ایدنی گفت: با توجه به سابقه این پدیده از سال ۹۲ از همان سال تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های مناسبی به منظور آمادگی در برابر حملات حاد تنگی‌نفس برای سال‌های بعد صورت گرفت، بنابراین از نظر ذخیره دارویی و همچنین دستگاه‌های کمک تنفسی مانند نبولایزر و ونتیلاتور اقدامات لازم انجام شد و سازمان هواشناسی نیز در باره این پدیده به طور کامل با ما هماهنگ بوده و است. وی از پیش‌بینی‌های مناسب دارو به منظور مواجهه با این پدیده ابراز رضایت کرد و از آمادگی کادر بهداشتی - درمانی دانشگاه جندی‌شاپور در بخش‌های پرسنل درمانی، پشتیبانی و فوریت‌های پزشکی از اول پاییز هر سال به منظور مواجهه با پدیده تنگی‌نفس ناشی از باران خبر داد.

تکذیب خبر فوت ۲ شهروند خوزستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید کرد: هیچ مورد فوتی ناشی از بارش‌ها تا ساعت ۲۰ جمعه در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور مشاهده و گزارش نشده است. وی ادعای برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر مرگ ۲ نفر از بیماران تنگی نفس ناشی از باران در شهر اهواز را رد کرد و افزود: ممکن است یک بیمار ناراحتی قلبی در منزل خود فوت کرده باشد و وی را به بیمارستان منتقل کرده باشند که با بروز این پدیده همزمان شده است اما هیچ موردی از مرگ بیماران تنفسی ناشی از باران در بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه گزارش و ثبت نشده است.

بررسی بارش باران اسیدی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین درباره اسیدی بودن بارش باران در استان خوزستان اظهار داشت: باران اسیدی واژه مناسبی برای این پدیده نیست اما تشخیص اسیدی بودن یا نبودن آن و بررسی ویژگی‌های آن مربوط به سازمان محیط‌زیست است.

ایدنی ادامه داد: اثرات باران اسیدی تنها منحصر به مشکلات تنفسی نیست و عوارض چشمی و پوستی باعث مراجعه به اورژانس‌ها و بیمارستان‌هاست، ضمن اینکه علاوه بر انسان، ممکن است طبیعت، پرندگان، حیوانات و حتی رنگ خودروها نیز آسیب ببینند که خوشبختانه چنین مواردی مشاهده نشده و بر مبنای شواهد به نظر نمی‌رسد این باران، اسیدی بوده باشد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران