دیدبان

شریعه‌ و‌ شریعت، یک واژه‌ با دو معنا‌ در‌ کربلا

شریعه‌ و‌ شریعت، یک واژه‌ با دو معنا‌ در‌ کربلا

به گزارش دیدبان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر درباره عاشورا و تاثیر قیام امام حسین(ع) در تاریخ گفت: در کربلا یک «شریعه» وجود داشت و یک «شریعت» ایجاد شد که هر دو به معنای رودخانه است! شریعه دست کسانی بود که فریاد می‌زدند بیایید و بنوشید وگرنه از بین می‌روید، ولی شریعت دست امام حسین(ع) بود.

وی ادامه داد: در کربلا امام حسین(ع) را از شریعه منع کردند. اما حضرت مردم را دعوت به آب دیگری می‌کرد و می‌فرمود ای مردم شریعه عطش نمی‌نشاند، حیات‌ شما از آب است، اما نه آن آب، این آب شریعت است که حیات جاودانی به شما می‌دهد، آبی که عطش شما را می‌نشاند، رودخانه شریعت است که از کنار من می‌گذرد، من هم این رودخانه را نبسته‌ام، بیایید و از آن بنوشید! به همین دلیل هم بود که حضرت می‌فرمود «ان الحیات عقیده و الجهاد».

معلم دامغانی با تاکید بر معنای اصیل «حیات»، تصریح کرد: اگر مردمی از مرگ نترسند دشمنان آن‌ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. مثلا گاندی که از امام حسین(ع) تاثیر گرفته بود، به مردمش گفت که اگر انگلیس‌ها هرکاری کردند شما دستانتان را روی سرتان بگذارید، تا شخص مظلوم و شخص ظالم مشخص بشود، همین!

وی افزود: این کار را امام حسین(ع) هم در کربلا انجام دادند.

ایشان وقتی دیدند ظلم دارد با پول، شهوت، کلک و مقام‌پرستی گسترش می‌یابد، مظلومیت را به تمام معنی در یک صحرا به نمایش گذاشتند و اثبات کردند و تاریخ را تحت تاثیر قرار دادند.

رئیس فرهنگستان هنر اظهار کرد: چون ما در عالم دو قطب بیشتر نداریم، «منفی» و «مثبت»، عده‌ای قطب منفی را بروز می‌دهند و عده‌ای قطب مثبت را.

امام حسین(ع) قطب مثبت را ثابت کرد تا قطب منفی پاک شود.

ما هم برای اینکه در مسیر ایشان باشیم باید همین کار را انجام دهیم.

معلم دامغانی در پایان گفت: برای چنین کاری در مرحله اول باید خودمان باشیم، و در مرحله بعد نباید از مرگ بترسیم، زیرا معتقدیم یا در این جهان پیروز می‌شویم یا اگر در این راه کشته شویم در آن جهان پیروز هستیم.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران