دیدبان

تأثیر عوارض تنبلی چشم در تحصیل

تأثیر عوارض تنبلی چشم در تحصیل

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، انوشیروان محسنی بندپی در نشستی که به مناسبت بیستمین سال اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های سازمان بهزیستی بحث پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌هاست که تلاش کرده با علم، تخصص و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه فعالیت کند.

وی ادامه داد: ما در زمینه مذکور دو اقدام موفق شامل طرح تنبلی چشم و غربالگری شنوایی را انجام دادیم، طرح تنبلی چشم از قدمت طولانی حدود ۲۰ ساله برخوردار است که به اذعان سازمان بهداشت جهانی در کشورهای مدیترانه شرقی ایران از موفقیت بیشتری در آن بهره‌مند بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: عوارض تنبلی چشم، اختلالات در بینایی و پیشرفت آن منجر به نابینایی می‌شود که در طول زندگی یک فرد در فرآیند تحصیل و فراگیری و تمرکز اثرات سویی دارد و فرد مبتلا را در معرض سوانح قرار می‌دهد.

محسنی با اشاره به اینکه طرح تنبلی چشم را در جامعه آماری گسترده انجام می‌دهیم، گفت: تمام اهداف و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در این طرح محقق شده است اما نکته بسیار مهم ارتقای آگاهی والدین است که همچنان باید یکی از استراتژی‌های اساسی ما باشد تا والدین آگاهانه برای این موضوع اقدام کنند چرا که تنها ۱۶ درصد از کودکان ما تحت پوشش مهدهای کودک هستند و مورد معاینه قرار می‌گیرند.

وی افزود: مناطق محروم باید با همکاری‌ خانه‌های بهداشت نسبت به این موضوع اقدام کنند. ما همچنین بعد از شناسایی کودکان دچار تنبلی چشم اقدامات بعدی را پوشش می‌دهیم از جمله اینکه افراد بی‌بضاعت در مناطق محروم مورد اولویت قرار می‌گیرند و در بحث‌های درمانی نیز حمایت می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از سن ۱۲ سالگی به بعد درمان تنبلی چشم مشکل است، افزود: ما با ۱۵۰۰ پایگاه دائم و ۳۰ هزار پایگاه غیردائم نسبت به تشخیص و درمان تنبلی چشم اقدام می‌کنیم ضمن اینکه ۲۳۰ دستگاه قابل حمل که این مسئله را به سرعت شناسایی می‌کنند داریم اما باید تعداد آنها را افزایش دهیم. در سال ۹۳، ۳ میلیون کودک از لحاظ تنبلی چشم معاینه شدند که حدود ۲ میلیون آن در مناطق شهری و یک میلیون در مناطق روستایی بود و برای اینکه افراد شناسایی شده بی‌بضاعت ۹۴۰۰ هزینه عینک فراهم کردیم.

محسنی همچنین گفت: هزینه طرح غربالگری تنبلی چشم در بخش دولتی ۱۵۰۰ تومان و در بخش غیردولتی ۲ هزار تومان است و هزینه تشخیص با دستگاه نیز در بخش دولتی ۲ هزار تومان و در بخش غیردولتی ۵ هزار تومان است ضمن اینکه برای عشایر نیز پایگاه‌های سیار در مناطق صعب‌العبور نسبت به این امر اقدام می‌کنند و این طرح به دلیل شروع فصل سرما برای این مناطق از شهریورماه آغاز شده است.

وی افزود: پایگاه‌های ثابت در تمام طول سال و پایگاه‌های غیرثابت در ماه‌های آبان و آذر نسبت به معاینه کودکان برای تشخیص احتمالی تنبلی چشم اقدام می‌کنند. ما فقط در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در سطح تخصصی یعنی اپتومتری و چشم‌پزشک مشکل داریم که سعی می‌کنیم از تهران آن را پوشش دهیم.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران