دیدبان

سریال هایی که با موضوع عاشورا ساخته شدند+عکس

سریال هایی که با موضوع عاشورا ساخته شدند+عکس
"دیدبان":در طول سالیان اخیر سریال های بسیاری بوده اند که با مضمون عاشورا و وقایع پیرامون آن ساخته شده و برخی از آنها در معرض دید بینندگان تلویزیونی قرار گرفته و برخی دیگر نیز به دلایلی نیمه تمام ماندند و هیچگاه به پایان نرسیدند.
 
ساخت سریال های تاریخی همواره هزینه های بسیاری را برای فیلم سازان دربرداشته اما در بین آنها، سریال هایی که با مضمون زندگانی اهل بیت(ع) و یا پیامبران الهی ساخته شده بیش از سایر مجموعه های تاریخی مورد پسند عموم مردم قرار گرفته است.
 
در این بین می توان به سریال های یوسف پیامبر و ولایت عشق اشاره کرد که پخش چندباره آنها نیز مانع از کاهش تعداد علاقه مندان به این سریال ها نشد. آخرین مجموعه تاریخی پخش شده از سیما نیز مختارنامه بود که با پرهزینه ترین سریال تاریخ تلویزیون ایران به شمار می رود. این روزها شبکه های مختلف سیما به پخش مجدد این سریال تاریخی به بهانه ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان پرداخته اند و بار دیگر مخاطبان را برای مشاهده چندباره این مجموعه های تاریخی پای شبکه های جادویی نشانده اند. از همین رو و به بهانه پخش مجدد سریال مختارنامه در شبکه های مختلف تلویزیونی، اشاره ای کوتاه خواهیم داشت به سریال هایی که با موضوع عاشورا و قیام امام حسین(ع) ساخته شده است.


 
مختارنامه
 
این مجموعه تلویزیونی که ساخت آن از سال 1381 تا 1388 به طول انجامید با هزینه ای 30 میلیاردتومانی، پرهزینه ترین فیلم تاریخ ایران لقب گرفت. کارگردان آن نیز داوود میرباقری بود که این سریال را در 45 قسمت ساخت.

 
مجموعه مختارنامه به قیام مختار ثقفی علیه قاتلین امام حسین(ع) و ماجراهای پیرامون آن از زمان صلح امام حسن(ع) با معاویه تا سال ها بعد از واقعه عاشورا را به نمایش گذاشت.
در این سریال حدود 30 دقیقه از حادثه کربلا و روز عاشورا پخش شد که اکثر آن به نماز ظهر عاشورای حضرت، پیوستن زهیر بن قین به امام و شهادت وهب بن وهب مربوط می شد. البته 11 دقیقه از سریال مختارنامه به صحنه آب آوردن حضرت عباس(ع) اشاره داشت که به دلیل اعتراضات فراوان به نحوه نمایش علمدار کربلا، هیچ وقت به نمایش در نیامد.
در این بین بازپخش این مجموعه تلویزیونی و استقبال مجدد از سریال مختار نامه نشان می‌دهد این سریال توانسته مهم‌ترین بار تلویزیون ایران را در بخش پرداخت به عاشورا بردارد.
 
ثارالله

اسفند ماه 1381 بود که کار آغاز ساخت مجموعه تلویزیونی ثارالله آغاز شد و بعد از 100 دقیقه فیلم برداری و هزینه یک میلیارد و دویست میلیارد تومانی متوقف شد.
سریالی که در آن 50 بازیگر مانند «محمدعلی كشاورز»(معاویه)، «جمشید مشایخی»(‌هانی بن‌عروه)، «اكبر عبدی»(ولید)، «عنایت بخشی»(عمر بن سعد)، «رویا تیموریان»(ام البنین)، «شهرام حقیقت دوست»(یزید) و «جعفر دهقان»(حر) بازی مي‌كردند. با وجود اینها، این سریال راه به‌جایی نبرد تا با تغییر رئیس سازمان و رفتن بودجه به سمت سریال مختارنامه، پرونده‌ای نیمه مختومه پیدا کند.

 
معصومیت از دست رفته 

این سریال مجموعه ای دیگر از ساخته های تاریخی داوود میرباقری در زمینه عاشورا است که در سال 1380 ساخته شد و نقش اصلی آن را امین تارخ بازی می کرد.

 
شوذب(امین تارخ)، خزانه‌دار کوفه بود که اوایل از محبان علی(ع) به شمار می‌رفت اما کم کم به دستگاه اموی پیوست و از عوامل حکومت شد. چنین شخصیتی در تاریخ وجود خارجی ندارد اما میرباقری به بهانه آن توانست اتفاقاتی را که قبل از فاجعه کربلا و بعدش در کوفه و دارالاماره این شهر می‌افتاد به تصویر بکشد.


 
طفلان مسلم


سیدمجتبی یاسینی سریال طفلان مسلم را در کمتر از دو سال و طی سال های 1386 تا 1387 ساخت.

طفلان مسلم با وجود 9 بار بازنویسی و بازی موثر «جهانگیر الماسی» در نقش «قاضی شریح»، قاضی کوفه که نقش منفی‌اش خیلی‌ها را یاد نقش منفی‌اش در پس از باران می‌انداخت، اما در مابقی نقش‌ها دچار افت شد. شاید اوج این افت در شخصیت‌پردازی و قصه‌سازی برای ابراهیم و محمد، دو پسر مسلم بود که نه، چندان همراهی مخاطب را در پی داشت و نه فضای به‌شدت مثبت‌شان، مخاطب را تحت‌تاثیر قرار می‌داد.
 
آخرین دعوت

حسین سهیلی زاده سریال آخرین دعوت را ساخت تا به نوعی زمان حال را به آنچه در دوران امام حسین(ع) در سال 61 هجری وجود داشت پیوند دهد.
یوسف (فرامرز قریبیان) نماینده سابق مجلس در جاده‌ای به‌طور اتفاقی سر از کوفه سال 61 هجری در می‌آورد. کوفه‌ای که در آستانه مهمان‌کشی است. سریال 13 قسمتی سهیلی‌زاده برش‌هایی مداوم بین زمان گذشته، قصه یوسف در کوفه و زمان حال و تلاش نزدیکان یوسف برای پیدا کردن او بود. البته این برش‌ها و فضای نامتعارف برای بیننده سنتی تلویزیون جالب به‌نظر نمی‌رسید.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟