دیدبان

هفته بسیج در آیینه منشورات موسسه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

هفته بسیج در آیینه منشورات موسسه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت هفته بسیج مستضعفین در نظر دارد تعدادی از منشورات منتخب خود را به علاقه مندان معرفی نماید.

این کتاب های از مجموعه کتب «دانستنی های انقلاب اسلامی برای جوانان» بوده که مرتبط با موضوع بسیج ، دفاع مقدس و زندگینامه چندتن از فرماندهان شهید سپاه در این بسته، معرفی می گردد.
 
شقایق‌های كوچك
 
(شهدای كم سن و سال بسیجی)
 
تألیف: زهرا عامری
 
قیمت: 25,000 ریال
 
شمارگان: 3000
 
معرفی کتاب: «رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است كه...» این جمله را كه امام(ره) فرمود، همه فهمیدند جوابی است به همه‌ی یاوه‌گویی‌های رادیوهای خارجی كه علیه جمهوری اسلامی جوسازی می‌كردند؛ این تعابیر برای همه‌مان آشناست: «این‌قدر كم نیرو دارند كه بچه‌های مردم رو می‌فرستن جلوی توپ و گلوله!» یا «طفل‌معصوم‌ها را به جای اینكه بفرستن مدرسه و سرشان به كتاب و دفتر و توپ و بازی...». 
 
اما واقعیت این بود كه حكم امام(ره) برای پر كردن جبهه‌ها، پیر و جوان، نوجوان، زن و مرد، وزیر و وكیل و كاسب و زارع را به خط اول جبهه‌ها گسیل كرد و این در حالی بود كه بسیاری پشت در‌های بسته‌ی حضور در جبهه‌های حق علیه باطل می‌ماندند و با التماس و خواهش و حتی تقلب (؟!) گوی سبقت را از هم می‌ربودند. 
 
اطفال معصومی كه از فیض شهادت محروم ماندند، گواهی هستند بر اینكه اجباری در كار نبود و... . 
 
 
اثر پیش‌رو، گرچه شخصیت‌هایی خیالی دارد، اما حوادث و اتفاق‌هایی برگرفته از حقیقت است كه نویسنده با ظرافتی خوب، از دل آنها داستانی جذاب خلق نموده است.
 
رفتن برای ماندن
 
(زندگانی شهید مهدی رجب‌بیگی)
 
تالیف: ریحانه خوش‌طینت
 
قیمت: 16,000 ریال
 
شمارگان: 15000
 
معرفی کتاب:
 
شهدای دانشجو كه تصاویرشان زینت‌بخش مساجد دانشگاه‌های كشور است و هرازگاهی همایشی به یادشان برگزار می‌شود، حال خوشی به آدم می‌دهند؛ حالِ خوش دیدار «خواص بابصیرت». شهید مهدی رجب‌ بیگی را جوانان نسل اول انقلاب با سخنرانی‌های توفنده‌اش پیش از خطبه‌های نمازجمعه‌ی تهران و در مقام سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام و جوانان نسل دوم با كتاب «می‌رویم تا خط امام باقی بماند» می‌شناسند كه در رثای شهادتش و به‌صورت مجموعه یادداشت‌ها، مقالات، داستان‌ها و...منتشر شده‌است. «رفتن برای ماندن» با هدف آشنایی نسل جدید با ابعاد متفاوتی از زندگی و زمانه‌ی شهید با تكیه بر مصاحبه‌ی نویسنده‌ی زحمتكش از خانواده‌ی معظم شهید و با نثری داستانی و جذاب نگاشته شده و پیش روی خواننده‌ی گرامی است.
 
 
مردی كه سایه نداشت
 
تالیف: سهیلا عبدالحسینی
 
معرفی کتاب: نام خرمشهر ناخودآگاه آدم را یاد «ممد» می‌اندازد كه نبود تا ببیند شهر آزاد گشته و خون یارانش پرثمر گشته است. «ممد» به هنگام «كاشت» بذر فتح را پاشید و فرماندهی «داشت» را برعهده داشت و اگر او نبود، برداشتن هم نبود اما... اما «برنداشت»!؟ نبود موقع «برداشت»... نبود!
 
سردار سپاه اسلام شهید محمد جهان‌آرا، فرمانده شجاع سپاه خرمشهر را مردم از زمان شاه می‌شناختند كه با وجود سن كم، ساواك خرمشهر را بیچاره كرده بود. همه جا اثری از او و ردپای او بود اما برای یافتنش دربه‌در بودند و وقتی به او رسیدند كه با صدها محمد جهان آرای جوان، انقلابی و پای در ركاب امام خمینی (ره) رو به رو بودند. صدها پرورش یافته‌ی محمد جهان آرا در خرمشهر.
 
اما مردم قدر «ممد» را از تابستان 59 فهمیدند كه بوی فتنه و آتش‌افروزی دشمن بعثی علیه مام وطن را شنید و تك و دست تنها، جوانان را بسیج كرد كه «چه باید كرد؟» و همه دیدند كه چه كرد! خودش كه با قهقه‌های مستانه‌اش و در شادی وصلش نزد پروردگارش صاحب رزق بود، اگر چه موقع «برداشت» در كنار یارانش نبود اما در «جنات النعیم» شاهد فتح بود.... و الان، مردم قدردان «ممد» اند. این كتاب كه از گروه دانستنی های انقلاب اسلامی برای جوانان می باشد در سه بخش و به زبان ساده به زندگانی و مبارزات شهید محمد جهان آرا می پردازد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟