دیدبان
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان خبر داد

صادرات 50 هزار تن انواع فرآورده گوشتی از گلپایگان

صادرات 50 هزار تن انواع فرآورده گوشتی از گلپایگان

به گزارش دیدبان به نقل فارس، مسعود غفاری صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: گلپایگان به عنوان قطب پرورش دام و طیور در سطح استان و کشور مطرح است چرا که از چهار نژاد گاو ایرانی معروف کشور که به ثبت رسیده نژاد گاو گلپایگان یکی از آن‌ها است.

غفاری افزود: طبق آزمایش‌های که روی تولیدات فرآورده‌های لبنی و گوشتی گلپایگان انجام شده است، شرایط مساعد آب و هوایی و  چرای متنوعی که برای خوراک دام و طیور در شهرستان موجود است، کیفیت و مرغوبیت فرآورده گوشتی و فرآورده لبنی گلپایگان را دو چندان کرده است.

وی اذعان داشت: متأسفانه به دلیل عدم حمایت از دامداران و خشکسالی‌های متناوب در سال‌های اخیر جمعیت دام شهرستان از 60 هزار رأس دام سنگین به حدود 35 هزار رأس تنزل پیدا کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه 120 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) در گلپایگان پرورش داده می‌شود، بیان کرد: 500 رأس اسب در باشگاه‌های اسب‌سواری و یک‌هزار 500 قلاده سگ در محل مکان‌های پرورش دام سبک و سنگین شهرستان نگهداری می‌شوند که از طرف مأموران شبکه دامپزشکی برای پیشگیری و کنترل بیماری واکسینه می‌شوند.

غفاری با بیان اینکه کشتارگاه دام و طیور شهرستان توسط بخش خصوصی در حال ساخت است، تصریح کرد: کشتارگاه دام با 90 درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون 3 میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

وی گفت: کشتارگاه طیور گلپایگان در مرحله ساماندهی و توسعه فضای فیزیکی قرار گرفته که برای تکمیل و تجهیز کامل آن 3 میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.

غفاری با بیان اینکه تأمین بهداشت، حفظ و حراست دام و طیور وظیفه دامپزشکی است چرا که تولید فرآورده‌های گوشتی دام و طیور جزء سرمایه ملی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: سالیانه طبق یک زمانبندی مشخص (هر 6 ماه یکبار گاوداری صنعتی و 4 ماه یکبار گاوداری سنتی) واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین به صورت رایگان برعهده شبکه دامپزشکی است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان افزود: در 6 ماهه نخست امسال حدود 50 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) و 300 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) علیه انواع بیماری های دامی واکسیناسیون شده اند.

وی با بیان اینکه تراکم دام در گلپایگان به دلیل قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی راه‌های کشور نسبت به دیگر شهرستان‌های کشور بیشتر است، خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور با راه‌اندازی سیستم GIS در بین کشورهای منطقه پیشگام بوده است به این معنی که تمام واحدهای اپیدمیولوژیک دامی کشور با دستگاه GPS کدگذاری شده و هرگونه عملیات واکسیناسیون و یا بروز بیماری در این واحدها روزانه ثبت و به سازمان ارسال و در آنجا تحلیل و جمع‌بندی می‌شود.

غقاری اضافه کرد: بدین صورت نقشه کاملی همه روزه از بروز هر گونه بیماری در سطح کشور و همچنین انجام فعالیت واکسیناسیون به دست می‌آید و نقش بسیار مهمی در کنترل و رهگیری بیماری‌ها دارد.

غفاری با اشاره به عملکرد 6 ماهه شبکه دامپزشکی گلپایگان، بیان کرد: طی 6 ماهه نخست امسال حدود 3 هزار مورد بازرسی از اماکن عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی توسط بازرسان اداره دامپزشکی گلپایگان انجام شده است.

وی افزود: در این بازرسی‌های 32 مورد تخلف بهداشتی مشاهده شده است که 29 مورد به تعزیرات حکومتی، سه مورد به مراجع قضایی معرفی که برای 18 مورد حکم قضایی صادر شده است.

غفاری گفت: طی 6 ماهه نخست امسال 435 کیلو گرم گوشت قرمز، 392 کیلوگرم گوشت سفید، 357 کیلوگرم ماهی، 224 کیلوگرم تخم‌مرغ ، 181 کیلو گرم مرغ منجمد تاریخ مصرف گذشته از عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی و رستوران‌های سطح شهرستان جمع آوری و معدوم شده است.

وی با بیان اینکه دامپزشکی گلپایگان در 6 ماهه نخست امسال یک‌هزار و 735 مجوز  برای  حمل دام، طیور و سایر فرآورده‌های خام دامی به نقاط مختلف کشور صادر کرده است، تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال بالغ بر 50 هزار تن انواع فرآورده‌های گوشتی به نقاط مختلف کشور صادر شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان بیان کرد: در حال حاضر 70 واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت یک‌میلیون و 350 قطعه در یک دوره سه ماهه، 14 واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک‌میلیون قطعه، 7 واحد فولیت تخم‌گذار با ظرفیت 60 هزار قطعه در یک دوره سه ماهه، 11 واحد مرغ مادر رنگی با ظرفیت 110 هزار قطعه در سال،  20 مرکز استخر پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی، یک واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت 10 هزار قطعه در سال، یک واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت 300 هزار قطعه در سال، دو واحد شتر مرغ با ظرفیت 40 قطعه در  سال، در شهرستان گلپایگان فعالیت می کنند.

غفاری با بیان اینکه وظیفه و رسالت اصلی شبکه دامپزشکی بر پایه دو محور اصلی  تعریف شده است، تصریح کرد: پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و تشخیص و درمان و بهداشت عمومی جامعه و امنیت غذایی و نظارت بر توزیع  فرآورده‌های خام دامی عاری از میکروب  دو وظیفه شبکه دامپزشکی است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران