دیدبان
دکتر سیدافقهی:

تغییرات استراتژیکی در سوریه در حال وقوع است

تغییرات استراتژیکی در سوریه در حال وقوع است

دیدبان: متن مصاحبه خبرنگار ایران اسلامی با دکتر سیدافقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در مورد آخرین وضعیت داعش در عراق و سوریه به شرح ذیل است.

**وضعیت فعلی داعش بعد از در عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از اینکه داعش در دوران ابوبکر بغدادی استان های نینوا، الانبار و صلاح الدین را تصرف کرد. البته لازم به تذکر است که این اقدام غافلگیر کننده داعش در مناطق سنی نشین با حمایت افرادی در پارلمان عراق مانند عصامه نجیفی و برادرش در استان نینوا ، مسعود بارزانی و ایاد علاوی و تعدادی دیگر از چهره های عراقی صورت گرفت. جالب آنجاست این جنایت صورت می گیرد و گفته می شود این قیام مردم زجر کشیده و مظلومی است که حکومت مرکزی حقوق آنها را رعایت نکرده است!

همزمان با افشا شدن فعالیت های داعش، با رسانه ای شدن کشتارها، جنایت ها، تخریب اماکن مقدس و اعلام جنگ با تمام فرق اسلامی به تدریج داعش محدود شد. علی الخصوص بعد از فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد کفایی و حضور پر شور جوانان عراقی در عرصه های میدانی داعش وارد فاز عقب نشینی و ریزش شد و در حال حاضر در مرحله ریزش داعشی ها هستیم . نیروهای مردمی در کنار ارتش عراق ضربات مهلکی به داعش زدند و این روند ادامه داشت تا اینکه علنا شاهد بودیم آمریکا وارد شده و آقای العبادی را تهدید می کند که نیروهای مردمی حق ورود به فلوجه و رمادی ندارند. در حال حاضر حشد الشعبی و ارتش عراق منتظر فرمان ورود به فلوجه و رمادی هستند و آمریکایی تهدید کردند که اگر وارد شوید ما بمب باران می کنیم و شاهد بودیم در مواردی هم تهدید های خود را عملی کردند . در حال حاضر مسایل سیاسی نقش پررنگ تری در عرصه نبرد به خود گرفته، مسایلی همچون سنی و شیعه کردن گارد بوجود آمده و اینکه آمریکا با نفوذ دادن 2500 تن از ژنرال های خود در استان های سنی نشین در صدد است یک دیواره مستحکم روبروی ارتش عراق و نیروهای مردمی ایجاد کند.

**تا چه حد اصلاحات دولت العبادی را در روند مبارزه با داعش تاثیر گذار می بینید؟

اصلاحات صورت گرفته در عراق تا اینکه به نتیجه برسد زمان طولانی نیاز دارد و آقای العبادی باید تغییرات بنیادی در بدنه حاکمیت ایجاد کند . در حال حاضر برای اصلاح امور دست روی هر فردی بگذارند طایفه آن فرد این اقدام را کینه توزانه می شمارد و مشکلاتی پدید خواهد آمد. اکنون باز تولید نهادهای دولتی در حال انجام است و اگر برخورد مناسبی با متخلفان صورت بگیرد این نوع برخورد بر روی روحیه نیروهای مردمی هم تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین در کوتاه مدت بعید است اصلاحات اساسی نتیجه بگیرد مگر اینکه اقدام انقلابی صورت گیرد اما با توجه به شناختی که از شخصیت نخست وزیر عراق هست اقدام انقلابی از ایشان دور از ذهن به نظر می رسد. نکته ای که وجود دارد آن است که آقای العبادی علاقه ای به رنجاندن خاطر آمریکایی ها ندارد.

اصولا به نظرم فعالیت نیروهای مردمی و اصلاحات جاری در عراق آنچنان به هم مربوط نیستند.

**وضعیت داعش را در سوریه چطور می بینید؟

تغییر استراتژیکی در سطح منطقه در حال رخ دادن است و این تحول ورود نیروی نظامی روسیه به سوریه است. این اقدام نشانه های خود را بروز داده و ممکن است به لشگر کشی هم برسد. درشرایط فعلی روس ها عزم راسخی برای حضور نظامی در سوریه دارند و وزیر امور خارجه سوریه هم اشاره کرده که ممکن است روسیه نیروهای کمکی خود را به سوریه بیاورد. تا به حال روسیه فقط نقش مستشاری، فروش تسلیحات و آموزشی داشته اما اکنون با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران تغییر رویکردی در حال وقوع هست و ایالات متحده که در این عرصه خود را پس معرکه دیده سعی دارد برای کند کردن روند برخورد با داعش خود را با روسیه همپیمان کند تا لااقل از حجم حملات علیه داعش بکاهد. اعلام آتش بس بین گروهای تروریستی در یکشنبه یکی از نشانه های تغییر صحنه نبرد در سوریه است.

به نظر می رسد تغییرات استراتژیکی در سوریه در حال وقوع است و به همین دلیل می باشد که آقای دی میسورا با طرح جدید خود شتابان به کشورهای مختلف سفر می کند تا نشست ژنو 3 را زمینه سازی کند. با این اوصاف وضعیت داعش روز به روز رو افول خواهد رفت.

**بحران پناهجویان سوری در کشورهای اروپایی تاثیری بر رویکرد این دولت ها در خاورمیانه خواهد داشت؟

دولت های اروپایی منافقند. بحث آوارگانی که مطرح شده یک بازی سیاسی است . شاهد هستیم دولت هایی که مهاجران را غرق می کردند و آنها را با هر شرایطی از خاک خود اخراج می کردند اکنون دایه مهربان تر از مادر شده اند . آنها با انتشار وسیع عکس آیلان، کودک سوری که وجدان همه را جریحه دار کرد سعی دارند اهداف خود را پیش ببرند این در حالی است که بچه های غزه و یمن هر روز قطعه قطعه می شوند اما هیچ تصویری از آن منتشر نمی شود. آنها از این اقدامات چند هدف دارند. اول اینکه این افراد را به عنوان آوارگان سیاسی در دنیا مطرح کنند و از این طریق به دولت بشار اسد فشار بیاورند دوم اینکه کمبود نیروی کار خود را بدون پرداخت حقوق شهروندی تامین کنند و یکی از اهداف آنها این است که پشت جبهه نیروی انسانی ارتش سوریه را تخلیه کنند چرا که اقای بشار اسد اعلام کرد که ما نیروی نظامی کم داریم و جوانان باید به ارتش بپیوندند و شاهد هستیم بلافاصله بعد از این دعوت بحث ورود پناهجویان به مجارستان و ... شروع شد و باید ببینیم در آینده هدف آنها از این بازی کثیف چه خواهد بود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران