دیدبان

کمبودی مهم در اتاق‌های جراحی ایران

کمبودی مهم در اتاق‌های جراحی ایران

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، اتابک نجفی دبیر اجرایی کنگره بین المللی بیهوشی، مراقبت‌های ویژه و درد اظهار کرد: علم متخصصان تازه فارغ التحصیل شده رشته بیهوشی خیلی بالاست و توان استفاده از مانیتورینگ های پیشرفته را از نظر علمی و عملی دارند اما برخی از این مانیتورها در مراکز دانشگاهی است و برخی‌هایشان هم در این مراکز موجود نیست و پزشکان فقط به طور تئوری با این تجهیزات آشنا هستند، بنابراین اگر این مانیتورینگ‌های پیشرفته به کار گرفته شود موجب ارتقاء سلامت بیماران حین بیهوشی و عمل‌های جراحی نیز خواهد شد.

نجفی با اشاره به اینکه کمبود وسایل پیشرفته مانیتورینگ در بیهوشی، اتاق‌های عمل و بخش‌های مراقبت ویژه نکته ای جدی و حائز اهمیت است، گفت: مانیتورینگ‌های مختلف اندازه‌گیری برون‌ده قلبی، مقاومت عروقی، اندازه گیری فشار داخل مغزی و... به ما در تشخیص زودتر اختلالات قلبی، عروقی و مغزی و درمان بهتر کمک می‌کند.

به گفته مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشکلات صنفی موجود در این رشته نیز با طرح تحول نظام سلامت تا حدی بهبود یافته است اما در مقایسه با رشته‌های دیگر پیشرفت مناسبی نداشتیم.

نجفی افزود: برای پیشرفت این رشته باید در راستای تمایل بیشتر افراد با استعداد، علاقمند و تقویت رشته نیز گام برداشت. زیرا درآمد رشته باید متناسب با سختی کار و مسئولیت‌ها افزایش یابد. این در حالی است که متأسفانه درآمد پزشکان بیهوشی به شکل مطلوبی افزایش پیدا نکرده است و این رشته حیاتی به دلیل ارتباط مستقیم با جان انسان‌ها بسیار پُر‌اهمیت است که می‌بایست به وضعیت معیشتی پزشکان مربوطه در این رشته نیزتوجه جدی شود.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره بین المللی بیهوشی، مراقبت‌های ویژه و درد عنوان کرد: در سالهای گذشته به این رشته کمتر توجه می‌شد ولی طی سالهای اخیر شرایط بهتر شده است. اما انتظار ما این است که مانند سایر رشته‌های جهان، رشته بیهوشی نیز هر چه زودتر جایگاه واقعی خودش را در کشور پیدا کند.

وی عنوان کرد: دوزادهمین کنگره بین المللی بیهوشی؛ مراقبت های ویژه و درد با حضور بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ متخصص داخلی و ده‌ها شرکت کننده از۲۷ کشور جهان از اول تا سوم مهر ماه سال جاری درپژوهشگاه نیرو واقع در تهران برگزار می‌شود.

نجفی خاطرنشان کرد: در این کنگره کارگاه‌هایی در ارتباط با احیای بیمار، اداره راه هوایی پیشرفته، اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی و بلوک‌های عصبی (که متخصصان با انواع بلوک‌ها آشنا می‌شوند)، مانیتورینگ انعقادی پیشرفته با دستگاه‌های مورد استفاده در اتاق عمل‌ها و هموداینامیک پیشرفته و مسائل مختلف روز پزشکی ارائه خواهد شد. این کنگره برای متخصصین بیهوشی ۴۰ امتیازدارد. سایرمتخصصان نیز از امتیاز باز آموزی متقاوت برخوردارند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران