دیدبان

آیا نشر الکترونیک تهدیدی برای نشر مکتوب است؟

آیا نشر الکترونیک تهدیدی برای نشر مکتوب است؟

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، نشست بررسی کتاب‌های تعاملی با حضور امین نادری، مسئول بخش سوره مهر الکترونیک و محمدعلی شاد‌زاد کارشناس این حوزه در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نادری به تعریفی درباره کتاب‌های تعاملی پرداخت و گفت: در نمایشگاه سال گذشته وعده‌ کتاب‌های الکترونیک را دادیم به همین منظور در این یک‌سال برنامه‌ای گسترده جهت تولید محصولات الکترونیک از جمله کتاب‌های گویا، تعاملی و چند رسانه‌ای داشتیم. امروز افکار عمومی با این موضوع آشنا شده است که کتاب الکترونیکی کتابی است که در آن حقوق مولف رعایت شده و مرحله کپی‌رایت در آن لحاظ شده است. نرم‌افزار کتاب‌خوان سوره مهر امروز با بیش از ۶۰۰ عنوان در زمینه‌ها و قالب‌های مختلف که در آن کتاب‌ها از قیمت ۵۰۰ تومان تا ۵ هزار تومان است راه‌اندازی شده است. در همین راستا تمام کتاب‌هایی که چاپ اول هستند، بلافاصله همراه با چاپ آنها به صورت الکترونیک نیز می‌آیند.
وی ادامه داد: در بحث کتاب‌های متنی انتشارات سوره مهر به بلوغ رسیده و پیشرفت خودش را حفظ کرده است. باید گفت که نسخه کتاب‌های گویا و چند رسانه‌ای نیز در همان نرم‌افزار وجود دارد که اکنون بر روی سیستم عامل اندروید و ویندوز طراحی شده و مشغول آماده‌سازی نسخه IOS آن هستیم. آنچه که ما در نمایشگاه کتاب آوردیم همان اپلیکیشن‌هایی است که از بازار می‌توان خرید. هدف و سوژه سوره مهر بر توزیع کتاب‌های کودک و نوجوان بوده که در همین زمینه کتاب‌های سه‌گانه «دست بزنم به کبریت»، «دست بزنم به قلیون»، «دست بزنم به سیگار» و «خروس‌پر طلا» ارائه شده است. در اینجا کودک وارد نرم‌افزار شده و همانند کتاب با فهرست آن روبرو می‌شود. نکته مهم اینجا این است که کودک می‌تواند با المان‌های صفحه ارتباط برقرار کند. همچنین همزمان با روایت داستان یک مینی‌گیم وجود دارد. در حقیقت کودک همراه با برقراری با المان‌های صفحه و مینی‌گیم‌ها داستان نیز می‌خواند.

نادری در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: امروزه نزدیک به ۴۰ میلیون تبلت و موبایل در خانه‌ها است که کار با اینها برای کودک از سنین دو، سه سالگی شروع می‌شود. سوره مهر به این نتیجه رسیده است که محتوای خود را در این قالب ارائه کند؛ زیرا ما می‌توانیم بدون هیچ واسطه‌ای به کاربر نهایی خود برسیم. البته این نرم‌افزار با استقبال خوبی مواجه شده است و در همین یکی‌دو روز گذشته کودکان از آن استقبال بسیاری کردند.
شادزاد دیگر سخنران این نشست بود. وی در سخنان ابتدایی خود گفت: بعد از نمایشگاه پارسال و نشستی که با مصطفی رحماندوست در حوزه کتاب تعاملی داشتیم، تصمیم به این کار گرفتیم و توسعه‌اش را کم‌کم شروع کردیم. به همین منظور مقالات ناشران خارجی را در این حوزه بررسی کردیم و با تحقیقات خود توانستیم مقالاتی را نیز منتشر کنیم. باید توجه داشت که کتاب تعاملی از سال ۲۰۰۷ و با ورود تلفن‌های هوشمند آیفون وارد بازار شد. در ایران نیز سوره مهر جزء اولین ناشرانی‌ است که اقدام به انتشار کتاب‌های تعاملی کرده است. از آنجایی که کودکان ما از سنین پایین درگیر تلفن‌های همراه و تبلت‌های هوشمند می‌شوند، ما یک داستان تخصصی برای آنها تشکیل دادیم. اکنون با همین سه‌گانه که در بردارنده گروه سنی سه تا شش سال است به بحث شعر و داستان کودک پرداختیم و در آینده نیز داستان مخصوص کودکان را برای همه گروه‌های سنی آن در قالب شعر و داستان شکل خواهیم داد.
در ادامه جلسه نادری در پاسخ به اینکه آیا کتاب‌های تعاملی تهدیدی برای کتابهای چاپی است یا خیر، گفت: برای فرهنگ ترویج کتاب و در مقابل تکنولوژی و سرعت پیشرفت نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم و ناگزیر به انتخاب هستیم. برای مثال اگر ما کاغذ نداشته باشیم با توجه به مسائل اقتصادی ناگزیر به انتخاب روش‌های دیگر هستیم. من این موضوع را تهدید نمی‌دانم چرا که مخاطبان خاص خود را دارد. همانطور که انسان روزی حکاکی بر روی سنگ و چوب را رها کرد و به کاغذ رسید؛ شاید روزی همین کاغذ را رها کند و به دنبال کتابهای تعاملی برود.
شادزاد در پاسخ به اینکه آیا کتاب‌های تعاملس در عرصه بزرگسال هم قابل تصور است یا خیر، گفت: امکاناتی را که دستگاه‌های هوشمند به ما می‌دهند، می‌توان در یک قالب شامل فیلم، بازی و کتاب داشته باشیم. اگر بتوانیم شخصیت‌ها را طراحی کنیم می‌توان این عمل را محقق کرد. در همین کتاب‌های تعاملی نیز این قابلیت فراهم شده که مادر یا پدر می‌توانند داستان را از خود روایت کرده، این روایت ضبط شده و کودک با صدای مادرش داستان را بشنود. یا برای مثالی دیگرما کتاب «خروس‌ پرطلایی» را که در ایام نوروز داشتیم، بدون انتها رها کردیم تا خود کودک انتهای آن را حدس بزند و کامل کند.
در انتهای این جلسه نادری درباره برنامه‌های سور مهر الکترونیک برای نمایشگاه سال آینده گفت: به دنبال راه‌اندازی استوری هستیم که مختص به کتاب باشد و صرفاً با موضوع کتابهای تعاملی باشد. ما در این راه تنها نیستیم و موازی با سایر ناشران تعامل کردیم تا محصولاتمان را با آنها ادامه دهیم. ما حداقل ۱۰۰ کتاب با این موضوع خواهیم داشت.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟