دیدبان
حمایت از دستاورد متخصصان داخلی در حوزه وب

فضای مجازی را با سرویس ها و برنامه های ایرانی سِیر کنید

فضای مجازی را با سرویس ها و برنامه های ایرانی سِیر کنید

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، بی تردید هنوز اسامی بسیاری از نرم افزار ها و برنامه های ساخته شده توسط مهندسان ایرانی به گوش خیلی از کاربران ایرانی نا آشناست و این اصلا اتفاق خوبی برای یک ایرانی فعال در زمینه فضای مجازی نیست. بی اطلاعی ما از دستاوردهای متخصصان داخلی در حوزه وب و نرم افزار باعث بی رغبتی متخصصان داخلی از حضور در این بازار پر سود شده و نهایتا مهندسان ایرانی را به برکناری از حضور در میدان رقابت با رقیبان قدر خارجی سوق می‌دهد.

برای بسیاری از ما کاربران ایرانی استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن‌های خارجی بدون کوچکترین اطلاعاتی از شرکت های سازنده آنها امری عادی به نظر می‌رسد. حتی بدون اینکه بدانیم هدف سازندگان آنها از سرویس دهی رایگان و بی وقفه به ما چیست؟ اما کافی است هنگام نصب یک نرم افزار متوجه شویم که این نرم افزار توسط متخصصان وطنی تولید شده است؛ صدها سوال و شبهه به ذهن ما خطور می‌کند که: "اول باید به من ثابت بشه برنامه رو ایرانیا ساختن! باید مطمئن بشم امکاناتش خوبه! اصلا اگر امکاناتش فراتر از خارجی نباشه به درد نمیخوره! راستی دوستام شاید این برنامه رو نداشته باشند و ...!!!"

ما پیشنهاد دیگری برای شما داریم. بیایید رسانه ای باشیم برای معرفی اپلیکیشن ها و ابزارهای ساخته شده توسط مهندسان ایرانی حتی اگر از وسایل ارتباطی هوشمند و به روز استفاده نمی‌کنید یا حتی اگر با وسایل ارتباطی آشنایی چندانی ندارید؛ حتما این اسامی را بشناسید و به دوستانتان معرفی کنید تا شما هم در راستای حمایت از متخصصان ایرانی گامی در دهکده جهانی برداشته باشید.

در این گزارش تنها با تعدادی از اپلیکیشن ها، موتورهای جستجوگر و سرویس‌های ارائه دهنده پست الکترونیک ایرانی آشنا خواهید شد.

با اپلیکیشن های به روز ایرانی آشنا هستید؟!

 

بیسفون                                        ساینا


این دو اپلیکیشن علاوه بر امکانات وایبر و واتس آپ، امکان استفاده از استیکرهای جذاب و اختصاصی ایرانی را دارند.

ساینا، یک نرم افزار رایگان موبایل (Android, iOS) است که جایگزین خوبی برای برقراری تماس و پیام رسانی از طریق اینترنت و بهترین جایگزین رومینگ در تماس های بین المللی به شمار می‌رود.

بیسفون، یک برنامه ارتباطی برای گوشی‌های هوشمند است که ستفاده از آنساده بوده و طراحی آن با تاکید بر استفاده روزانه بهینه شده است. یکی از ویژگی های این نرم افزار امکان پیام در حالت آفلاین است، به این صورت که:  این نرم افزار پیام‌های شما را وقتی دوستانتان دوباره آنلاین شوند، به مقصد می‌رساند.

لنزور، جایگزین ایرانی اینستاگرام


از طریق این برنامه می‌توانید تصاویر را در صفحه شخصی خود به اشتراک بگذارید و این برنامه شامل امکانات اینستگرام می باشد.

نام سرویس‌های پست الکترونیک ایرانی را شنیده اید؟!

پست الکترونیکی چاپار: این پست الکترونیکی صفحه نخست بسیار زیبایی دارد. بعد از ثبت نام به صفحه ایمیل خود می روید و در آنجا می توانید از مزایایی مانند یک گیگابایت حافظه استفاده کنید. از دیگر مزایای این پست الکترونیکی می توان به دریافت ایمیل به صورت پیامک اشاره کرد. شما اگر صاحب خطوط همراه اول باشید می توانید این سیستم را فعال کرده و به صورت پیامک ایمیل هایتان را دریافت کنید.


پست الکترونیکی میهن میل: میهن‌میل نخستین سامانه ایمیل‌دهی قدرتمند فارسی است  که در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شده است. این سرویس هم یک گیگابایت فضای رایگان به کاربران خود اختصاص می‌دهد.


پست الکترونیکی ایران: این پست الکترونیکی بیش از بقیه تحت نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. با کلیک بر روی گزینه "عضویت" به بخش ثبت نام راهنمایی می شوید. در این صفحه شاید بیش از ۱۰ دقیقه برای ثبت نام وقت لازم داشته باشید و حتما کد پستی و کارت ملی نیز همراه داشته باشید که به آن ها نیاز خواهید داشت. پس از ثبت نام نیز حساب کاربری شما پس از ۲۴ ساعت فعال می شود.


 

پست الکترونیکی وطن میل: در ابتدا شاید سادگی بیش از اندازه صفحه اصلی این پست الکترونیکی شما را متعجب کند و ثبت نام کردن در آن نیز آسان‌تر از آب خوردن است و تنها کافی است تا نکات خواسته شده را با دقت پر کنید و سپس به سرعت می‌توانید از ایمیل جدیدتان استفاده کنید. کار با آن نیز بسیار ساده است و با ایمیل‌های دیگر تفاوتی ندارد. محیط کاربری آن نیز مانند صفحه نخست بسیار ساده و بی‌آلایش است.

با موتورهای جستوجوگر ایرانی چه میزان آشنایی دارید؟

موتور جستجوی یوز: یوز یک موتور جستجوی ایرانی است که بر منابع فارسی موجود در فضای وب تمرکز دارد. طراحی و تولید موتور جستجوی یوز از اواخر سال ۱۳۸۸ با تلاش نیروهای متخصص داخلی آغاز شده است. یوز تاکنون توانسته است حدود یک میلیارد صفحه را پوشش دهد و احاطه گستردهای بر وب فارسی داشته باشد. یوز همچنین دارای خدمات جستجوی خبر، وبلاگ و عکس می‌باشد.


 

جستجوگر پارسی جو: پارسی جو موتور جستجوی بومی مستقل است که فاز مطالعاتی آن در زمینه موتورهای جستجو در سال ۱۳۸۰ شروع گردیده است. همچنین فاز تحقیقاتی پروژه در شهریور ۱۳۸۷ شروع و طراحی و پیاده سازی پارسی‌جو در مهر ۱۳۸۸ آغاز گردید و نسخه ۱ در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ با پوشش یک میلیون صفحه روی وب قرار گرفت. هم اکنون نسخه ۴ پارسی‌جو با پوشش پانصد میلیون صفحه روی وب قرار دارد. هدف پارسی جو داشتن یک موتور جستجوی فارسی با کیفیت عالی و ارائه خدمات محلی به کاربران ایرانی می‌باشد. تمرکز و هدف پارسی جو بر روی صفحات وب فارسی در کل فضای وب می باشد.


جستجو‌گر سلام: سلام، یک ابَر جستجوگر هوشمند و پیشرفته اینترنتی است. در سلام با به کارگیری روش های نوین هوش مصنوعی و استفاده از مدل های پیشرفته ریاضی، دقت نتایج جستجو در همه زبان ها افزایش یافته است. همچنین طراحی الگوریتم های اختصاصی سازگار با ویژگی های زبان فارسی، افزایش مضاعف دقت جستجوهای فارسی را به همراه داشته است. از آنجا که هر یک از موتورهای جستجو از قبیل google ، bing ، ask ،blekko ، yahoo ، yandex و zal تنها بخشی از دنیای وسیع اینترنت را تحت پوشش خود دارند، استفاده از سلام وسعت دامنه جستجو را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

این اسامی تنها تعداد محدودی از دستاوردهای متخصصان جوان ایرانی در فضای مجازی بود و شما می توانید در حد توان، رسانه ای برای معرفی آن ها باشید و در عین حال مطمئن باشید با این کار، باعث ارتقای سطح کیفی و انتشار هرچه بیشتر نسخه های به روز این برنامه ها خواهید شد.

 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟