دیدبان

معضل خودرو برای ساکنین پایتخت

معضل خودرو برای ساکنین پایتخت

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، مدت‌هاست که پایتخت ایرانم در منجلاب توسعه وسائط نقلیه شهری گرفتار شده و این امر با وجود گسترش شهر باعث شده تا اکثر شهروندان که توان خرید خودرو را دارند با وجود ترافیک های طولانی که در همه آن دخیل هستند، راهی خیابان‌های شهر می‌شوند.

بر اساس آمار در حال حاضر بیش از ۳میلیون و پانصد هزار خودرو سواری، وانت و....و میلیون‌ها موتورسیکلت و هزاران اتوبوس در شهر تهران تردد می‌کنند که بی شک هر کدام از آن‌ها نیاز به یک پارکینگ دارند!
شهرام جبار زادگان معاون آموزشی سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه ۸ پارکینگ در شهر زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک در حال انجام فعالیت هستند، گفت:‌کل ظرفیت این پارکینگ‌ها ۲هزار و ۳۶۳ خودرو است که در سطح شهر به شهروندان خدمات رسانی انجام می‌دهند.

بر این اساس آمارها نشان می‌دهد که شهر بی برج و باروی تهران روزانه میزبان ۳میلیون و پانصد هزار خودرو است که پل‌ها، اتوبان‌ها تنها توان ۲هزار و ۳۶۳ خودرو را دارند، با ساخت پارکینگ مشکل شهر تهران حل نمی‌شود.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران با اشاره به کمبود پارکینگ در شهر تهران می‌گوید:‌ بدون تردید در پایتخت ایران با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستیم اما با ساخت پارکینگ مشکلات موجود در شهر تهران حل نمی‌شود و باید به دنبال یک راهکار اساسی برای رفع مشکل باشیم.

وی ادامه دا د: وقتی پارکینگ بیشتری در شهر ساخته شود مردم تمایل بیشتری برای سفرهای شخصی پیدا می‌کنند و باعث رشد خودروها در شهر می‌شوند.

در سال‌های اخیر سرعت توسعه پارکینگ از سرعت افزایش خودروهای شهر کمتر بوده و این روند نگران کننده همچنان بدون راه حل ادامه دارد.

سال‌هاست که بحث افزایش و توسه حمل و نقل عمومی در بین مسئولان شهری مطرح می‌شود تا با محقق شدن این امر مردم نیاز کمتری به استفاده از خودروهای شخصی داشته باشند اما تا محقق شدن این امر گویی زمان بسیاری باقی مانده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک با یک حرف تامل برانگیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته می‌گوید، ما باید حداقل میزان ممکن کمبود پارکینگ در شهر را تامین کنیم و حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم تا مردم نیاز کمتری به استفاده از خودروهای شخصی داشته باشند اما تهران گنجایش پارکینگ های بیشتری را در شهر ندارد!

وی در ادامه با بیان اینکه لایحه‌ای را در خصوص تامین پارکینگ به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرده‌اند تصریح کرد:‌ اگر این لایحه به تصویب شورا برسد ما می‌توانیم امکانات و سیاست‌های تشویقی قابل توجهی را با کمک و مشارکت شهروندان انجام دهیم.

*مشکل تامین زمین یکی از دلایل کمبود پارکینگ

تشکری هاشمی با بیان اینکه پارکینگ‌های مکانیزه در شهر تهران دارای کاربردهای خاص هستند، گفت: این پارکینگ‌ها در جاهایی که با مشکل تامین زمین برای ساخت پارکینگ‌های بزرگ مواجه هستیم ساخته می‌شود و مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد اما این در حالی است که هزینه نگه داری پارکینگ‌های مکانیزه نسبت به پارکینگ‌های طبقاتی و رمپ و لومینی بیشتر است.

تنها برداشتی که می‌توان از صحبت‌های این مقام مسئول شهری داشت این است که شهرداری نمی تواند مشکل ترافیک، کمبود پارکینگ و سفرهای بیش از حد درون شهری که با استفاده از خودروهای شخصی و همچنین نمی‌تواند توسعه حمل و نقل عمومی را به طور متناسب در دستور کار خود داشته باشد و قرار است این مشکلات بدون ذره‌ای نگاه امیدوارانه همچنان پابرجا بماند و گره سر در گم آن باز نشود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران