دیدبان

«پنجره» نوروزی گشوده شد

«پنجره» نوروزی گشوده شد

به گزارش دیدبان به نقل از الف، ویژه‌نامه نوروزی هفته‌نامه «پنجره» از امروز سه شنبه بر روی دکه‌های مطبوعاتی آمد. پنجره جلد ویژه‌نامه نوروزی امسال خود را به پرونده‌ای ویژه پیرامون مدافعین حرم و شهدای خارج از مرزهای ایران اختصاص داده است.

پنجره نوروزی شامل چندین مصاحبه ویژه با شخصیت های برجسته در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... است. گفتگو با آمنه بهرامی درباره مسیر زندگی‌اش بعد از اسیدپاشی گفتگوی ویژه فرهنگ عمومی پنجره نوروزی است.

نگاهی به فرهنگ، مجلس و انقلاب در گفتگو با غلامعلی حداد عادل، وضعیت فعلی گفتمان اصلاحات و مناسبات آن با کارگزاران در گفتگو با محمد قوچانی، ادبیات سیاسی حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با الیاس حضرتی، میزگرد محمد عطریانفر، حسین مرعشی و غلامعلی رجایی و گپ و گفتی صمیمانه میان نمایندگان سه دین اسلام، مسیحیت و یهود، و یادداشت هایی از آیات جوادی آملی و صافی گلپایگانی از جمله مطالب ویژه پنجره نوروزی است.

سفیر سابق ایران در لبنان در ابتدای پرونده مدافعان حرم به ریشه‌های سیاسی شکل‌گیری جنگ‌های منطقه‌ای پرداخته است. گفتگو با حسن شمشادی، خبرنگار صداوسیما در بغداد، دمشق، آشنایی مختصر با تعدادی از شهدای ایرانی مدافع حرم، اوضاع منطقه غرب آسیا و نقش ایران در تحولات آن در گفتگو با حسن کاظمی قمی، روزهای پیش و پس از شهادت در گفتگو با همسر شهید هادی باغبانی و فعالیت‌ها و خصایص شهید شاطری در گفتگو با فرزند ایشان از دیگر مطالب این پرونده است.



اما بررسی حوزه اقتصادی و رابطه آن با مذاکرات موضوع یکی دیگر از پرونده های نشریه پنجره است. بررسی برنامه‌‌های اقتصادی دولت یازدهم در گفت‌وگو با علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و امور دارایی گفتگوی ویژه این پرونده ویژه نامه نوروزی پنجره است.

سرویس اندیشه هفته نامه پنجره به بررسی فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی پرداخته است و این موضوع را از جهات گوناگون بررسی کرده است.

گفتگو با محمدرضا اسدزاده جنجالی‌ترین مدیر میانی وزارت ارشاد در سال جاری در سرویس فرهنگ یکی دیگر از مصاحبه های ویژه پنجره است که حاشیه های این مدیر در سال ۹۳ را مورد بررسی قرار داده است. او تاکید کرده است که همه جنجال‌ها علیه وی دسیسه است. بررسی تحولات مرتبط با ممیزی در دولت جدید، گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، سخنگوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر و ناگفته‌های علی شجاعی صائین، مدیرکل برکنارشده از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در قالب یک گفتگوی بلند دیگر مطالب سرویس فرهنگی است.

سرویس سینما نیز نیم نگاهی به سال ۹۳ داشته است و سینمای ایران در این سال را زیر ذره بین قرار داده است. مستندات تصویری رسانه ملی چه سرانجامی دارد؟، مروری بر اهم اخبار و تحولات سینما در سال ۹۳، بسترسازی برای ورود استعداد‌های نو به سینما در گفت‌وگوی صریح با سیدمهدی طباطبایی‌نژاد بخشی از مطالب سرویس هنر را تشکیل می دهند.

سرویس سیاست خارجی پنجره اما به سراغ مهم ترین موضوع این روزهای سیاست خارجی رفته است و پرونده هسته ای را زیر ذره بین قرار داده است بررسی روند اطلاع‌رسانی در مذاکرات هسته‌ایدر گفتگو با مرتضی غرقی، تحلیلی بر مسیر‌های پیش روی مذاکرات هسته‌ای در گفتگو با دکتر فواد ایزدی، رفتار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مواجهه با گروه ۵+۱ در گفت‌وگو با مهدی محمدی، بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای در گفتگو با علی خرم، سیاست‌‌های واشینگتن طی مذاکرات هسته‌ای در گفتگو با حسن بهشتی‌پور و بازخوانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در سالی که گذشت نیز بخشی از یادداشت ها و گفت و گوهای سرویس سیاست خارجی پنجره را تشکیل می دهند.

پنجره پلاس نیز مجموعه پیشنهادهایی در مورد استفاده از برترین محصولات فرهنگی در ایام تعطیلات سال نو را به خوانندگان پنجره یشنهاد کرده است.

سکوت علی (علیه‌السلام) رضایت از فریاد زهرا (سلام‌الله‌علیها) بود(آیت الله فاطمی نیا)، انقلاب فاطمی(غلامرضا اعوانی)، خانواده در سیره و روش علما و بزرگان دین(محمدرضا زائری)، ناله‌‌های طاقت‌سوز(محسن اسماعیلی)، بررسی ابعاد رسانه‌ای فعالیت‌‌های رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳(فریدالدین حدادعادل) برخی از عناوین باشگاه اهل قلم پنجره ۲۳۱ و راهبردهای روسیه در تقابل با بلوک غرب، جهانی شدن و تاثیراتش، مخاطرات کاهش نرخ موالید، نگاهی به چالش‌های گذشته در آینده و هیولایی که ترکیه ساخت و از کنترلش عاجز ماند عناوین باشگاه ترجمه پنجره این شماره هستند.

شماره ویژه نوروز هفته نامه پنجره با سردبیری سید مرتضی فاطمی و با قیمت ۱۲ هزارتومان منتشر شده است.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟