دیدبان

عتیقه های بازگشتی از بلژیک به کجا میرود؟

عتیقه های بازگشتی از بلژیک به کجا میرود؟

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در موزه ملی ایران ۲۲۸ قطعه شیء میراثی متعلق به تپه باستانی خوروین در ساوجبلاغ استان البرز وجود دارد که با پیوستن این ۳۴۹ قلم شیء جدید، تعداد آنها به ۵۷۷ مورد خواهد رسید. این اشیا شامل ظروف خاکستری، سفالینه‌ها و اشیا فلزی است که کاربردهای متعددی داشته است. مجموعه این اشیا، گنجینه کاملی برای پژوهشگران و محققان این حوزه فراهم خواهد کرد تا به مطالعه تاریخ و فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش ازمیلاد مسیح بپردازند.

به گفته وی، برگزاری کارگاه علمی مرتبط با اشیا بازگردانده شده و ارایه سخنرانی‌های علمی از دیگر فعالیت‌هایی است که بعد از ورود این اشیا به ایران، پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: با اداره کل میراث فرهنگی استان البرز هم هماهنگی لازم انجام شده تا موزه‌ای در این استان به صورت تخصصی ایجاد شود و اشیا مذکور و سایر اشیا و اموال میراثی مرتبط با حوزه استان البرز به این منطقه منتقل شده تا باعث معرفی هویت و پیشینه تمدنی این منطقه و استان شود.

طالبیان گفت: پیش از انقلاب دو بار عملیات اکتشاف در تپه باستانی خوروین ساوجبلاغ انجام شده که بار اول توسط دکتر علمی حاکمی در سال ۱۳۲۸ و بار دوم توسط پروفسور واندنبرگ در سال ۱۳۳۲ به مدت ۱۰ روز اکتشافاتی در این منطقه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، اخیراً بعد از ۳۳ سال پیگیری حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ۳۴۹ قلم شیء باستانی ایران در بلژیک با حکم دادگاه استیناف این کشور به دولت ایران تحویل شد. این اشیا به زودی به کشور بازگردانده می‌شود. طبق گفته مسئولان میراث فرهنگی، برای بازگردان این اموال از بلژیک ۲ هزار ساعت کار کارشناسی، ۳۳ سال پیگیری و یک سال دیپلماسی فعال حقوقی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران