دیدبان

چشم‌انداز نفت در سال ۲۰۱۵

چشم‌انداز نفت در سال ۲۰۱۵

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، یوراسیا رویو،‌براساس آخرین پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۵ به کمترین میزان از زمان ۲۰۰۲ تاکنون به دلیل افزایش عرضه و نیز رکود اقتصادی در کشورهای مثل چین و اروپا رسید.

گزارش ماهانه اوپک پیش‌بینی کرده است تقاضا برای نفت کشورهای عضو اوپک به ۲۸.۹ میلیون تن برسد که این رقم کمترین میزان طی ۱۲ سال گذشته است.

همچنین گزارش دیگری از اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA) حاکی از این است که کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵ تقاضا برای نفت را ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

برای سال ۲۰۱۴ اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا پیش‌بینی می‌کند تقاضا حدود ۹۶۰ هزار بشکه در روز باشد.

براساس این گزارش در ۲۷ نوامبر گذشته اوپک سقف تولید خود را از ۳۰ میلیون در روز کاهش نداد. این در حالی بود که بازارهای جهانی با افزایش تولید با کیفیت بالای نفت شل آمریکا مواجه بودند در نتیجه قیمت نفت برنت با بیش از ۴۰ درصد از ماه ژوئن تاکنون کاهش یافت و قیمت آتی نفت خام آمریکا هم در وضعیت پیش‌بینی نامناسبی قرار دارد.

گارس لوئیس استراتژیست بانک پاریباس پاریس به رویترز گفت:‌ شواهدی وجود دارد مبنی براینکه نیمه نخست سال ۲۰۱۵ تقاضا برای نفت ضعیف خواهد بود.

روز گذشته مؤسسه نفتی آمریکایی (API) گزارش داد که ذخیره نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۶ دسامبر با ۴.۴ میلیون بشکه افزایش به ۳۷۷.۴ میلیون بشکه رسیده است. این افزایش دو برابر بیش از رقمی است که قبلاً پیش‌بینی شده بود.

کارستن فریچ تحلیلگر کامرزبانک در فرانکفورت آلمان می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد که کاهش تقاضای شدید در سال آینده خواهیم داشت.

دشپنت یک تحلیلگر بازار معتقد است عدم توازن مالی مسئله بزرگی برای اعضای ضعیف‌تر اوپک است و بنابراین آنها به دنبال برگزاری نشست‌ فوق‌العاده برای اوپک هستند تا تولید سال آینده اعضای اوپک را قبل از شروع سال جدید میلادی تنظیم کنند در حقیقت کاهش ۴۰ درصد قیمت نفت تنها به کشورهای ضعیف عضو اوپک خسارت نزده است.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که قیمت نفت اکنون به اندازه‌ای پایین است که ۱۰ کشور از ۱۲ عضو اوپک با عدم توازن بودجه دولتی مواجه شده‌اند البته در این میان دو کشور قطر و کویت استثنا هستند. عربستان سعودی ممکن است مقدار بیشتری از پول نفت خود را از دست بدهد.

به گزارش رویترز روز گذشته امیر کویت هم در افتتاحیه نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس اذعان کرد: کاهش قیمت نفت بر درآمدها و برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای تولیدکننده نفت حاشیه خلیج فارس تأثیرگذار است.

به هر حال این سردرگمی آمارهای تولید و تقاضا نشان می‌دهد که قیمت نفت در سال آینده همچنان کاهشی خواهد بود مگر اینکه کشورهای عضو اوپک در جلسه فوق‌العاده‌ای که قرار است برگزار شود تصمیم جدیدی برای سقف تولید در نظر بگیرند اکنون این سازمان با عرضه ۳۰ میلیون بشکه در روز ۴۰ درصد نفت مورد نیاز دنیا را تأمین می‌کند بنابراین طبیعی است هرگونه کاهش در عرضه باعث افزایش قیمت در سال آینده بشود.

در این میان برخی معتقدند دلیل عدم کاهش سقف تولید از سوی عربستان به همپیمانی برخی کشورها تنها جنبه سیاسی دارد و عربستان می‌خواهد با کاهش قیمت نفت فشار بیشتری به ایران و روسیه وارد کند.

اخیراً‌ وزیر امور خارجه عربستان در برگزاری نشست گروه ۵+۱ با ایران در وین دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه داشتند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران