دیدبان

گوگل خواستار بی‌سیم کردن فیبرنوری شد

گوگل خواستار بی‌سیم کردن فیبرنوری شد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، این شرکت دوشنبه گذشته در یک برنامه عمومی نه چندان معروف، از کمیسیون تنظیم مقررات درخواست مجوزی برای استفاده از باند فرکانسی متفاوتی در کالیفرنیا را جهت تست این ایده جدید داشت تا بر مبنای آن موج فرکانسی، بتواند حجم عظیمی از داده‌ها را منتقل کرد.

هنوز به شکل واضح مشخص نیست که گوگل چه ایده‌ای در سر می‌پروراند اما این غول اینترنتی دنبال آرزویی بزرگ در راستای کنترل کردن تمامی اتصالات اینترنتی است.

این شرکت آمریکایی دنبال تکنولوژی است که از طریق آن مبنایی جدید در ارتباطات بی‌سیم شکل خواهد گرفت و نیازی به وجود کابل‌های زمینی فیبرنوری تا در منازل برای دسترسی به سرعت‌های بالاتر نیست.

اگر روزی گوگل بتواند چنین ایده‌ای را پیاده‌سازی کرده و به شکل مستقیم تمامی منازل را زیر چتر پوشش پهنای باند بی‌سیم خود ببرد و دسترسی به سرویس‌های اینترنتی را برای تمامی افراد حاضر در جامعه به وجود آورد، قطعا حاکم بر شرکت‌های ارائه کننده خدمات باند پهن کنونی نظیر ورایزن، AT&T، کام‌کست و دیگر فعالان در آمریکا می‌شود.

کارشناسان می‌گویند با تحقق چنین ایده‌ای، سرویس اینترنت با سرعت بسیار بالاتر و ارزان‌تر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

استفن کرولی مهندس ارتباطات بی‌سیم و مشاور خدمات ارتباطی می‌گوید با بررسی تقاضای گوگل می‌توان دریافت که این شرکت دنبال تکنولوژی با قابلیت بالای فیبرنوری به شکل بی‌سیم است تا از این طریق و با قابلیتlموج فرکانسی میلی‌متری وایرلس بتوان حجمی از داده‌ها را در مسافت بسیار کم با سرعت چندین گیگابیت بر ثانیه منتقل کرد.

کرولی همچنین گفته است که برای درک بهتر چنین تکنولوژی شاید بهتر باشد که فرض کنیم گوگل می‌خواهد همان بستر فیبرنوری خود را توسعه دهد اما به جای اینکه تا در منازل فیبرکشی کند، این کار را با قرار دادن ایستگاه‌هایی از فیبر در نقاط خاصی از یک منطقه انجام می‌دهد و فیبر را برای صرفه اقتصادی تا در منازل نمی‌کشد.

یکی از کسانیکه پای درخواست گوگل به کمیسیون تنظیم مقررات ایالات متحده آمریکا را امضا کرده، کِریگ بارات مسئول بخش دسترسی و مدیریت انرژی گوگل است و تجربیاتی در زمینه پیاده‌سازی فیبرنوری در کانزاس سیتی دارد.

بزرگترین موتور جست‌وجوی دنیای اینترنت در نظر دارد به عنوان سرویس دهنده خدمات اینترنتی نیز ایفای نقش کرده و چارچوب خدمات‌دهی خود را از زیرساخت و سرویس یکپارچه کند.

گوگل گفته است که می‌خواهد سرویس اینترنتی با سرعت بالای خود را در 30 شهر ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کند. این شرکت در سال 2013 دسترسی به اینترنت با سرعت بالا و رایگان را برای هفت‌هزار شعبه استارباکس در آمریکا فراهم آورد.

چنین کاری با توجه به اینکه در گذشته صورت نگرفته است می‌تواند مبنایی برای پژوهش‌های آتی باشد و شاید صرفا هدف تجاری مدنظر گوگل نباشد و با تست بخواهد استانداردی جدید را خلق کند.

این مبنای علمی اگر به تثبیت برسد قطعا خواهد توانست بازیگران بیشتری را برای بسط و شاخه‌پراکنی به خود جلب کند.

گوگل امیدوار است اولین تست خود درباره این تکنولوژی را 13 نوامبر با سه سایت در خلیج سان فرانسیسکو داشته باشد. در طرح اولیه این شرکت برای تست آغازین، قرار دادن یک سایت در سان ماتئو و دو سایت دیگر به فاصله نیم مایل دوتر از این نقطه است.

فرستنده رادیویی از موج فرکانسی 5.8 گیگاهرتز بهره خواهد برد و از باندهای میلی‌متری 71-76 گیگاهرتز و 81-86 گیگاهرتز برای فواصل کوتاه استفاده می‌کند.

ظاهرا کمیسیون تنظیم مقررات ایالات متحده آمریکا فردا (جمعه) میتینگی را با رویکرد بررسی استفاده از طیف فرکانسی بی‌سیم بالای 24 گیگاهرتز برای سرویس‌های موبایل ترتیب داده است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران