دیدبان
تازه ترین اثر انتشارات موسسه شهید آوینی:

کتب مطالبات فرهنگی،اقتصادی و سیاسی در گفتمان مقام معظم رهبری

کتب مطالبات فرهنگی،اقتصادی و سیاسی در گفتمان مقام معظم رهبری

به گزارش دیدبان به نقل از آوینی فیلم، دوره‌ی سه جلدی حاضر، حاصل تتبّع مفصلی است که با محوریت بیان و کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در بازخوانی نکاتی که جنبه‌ی مطالباتی و راهبردی داشته‌اند، بنا نهاده شده است.
گفتمان (Discourse) به معنی پرداختن مفصل و جزء به‌ جزء یک موضوع، در قالب نوشتن یا گفتن است. به بیانی دیگر، به‌کاربردن زبان در گفتار و نوشتار، بهر پدیدآوردن معنا و مفهوم. گفتمان با جنبه‌ی فاعلی یک چهارچوب زبانی سروکار دارد، که طی آن فاعل خبر و یا روایتگر، با گذر از واژه‌های یک زبان و ارتباطات میانشان، می‌تواند با اثرگذاری بر ساختار زبان، هدایتِ آن را در دست خویش گیرد و در جهت مراد خویش، به پیش برَد.
در حکومت ولایی، جایگاه بنیانی و کلیدی و سرنوشت‌ساز مردم به هیچ‌وجه قابل اغماض و مجامله نیست و در ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی، رهبران ارجمند و والامقام آن، بارها و بارها خود را «خادم» و «خدمت‌گزار مردم» نامیده‌اند و بر آن بالیده‌اند و امّت انقلابی ایرانِ اسلامی را از امّت عهد رسول‌الله (صلوات‌الله علیه و آله و سلم) والاتر گفته‌اند.
اما در عین حال، توجه مردم و مدیران و مسؤولان کشور به «مطالبات» مقام معظم رهبری، یکی از برجسته‌ترین عیارها و شاخصه‌های ارزیابی عملکرد ایشان خواهد بود.
فرمایشات ایشان نه صرفاً مجموعه‌ای از توصیه‌های اخلاقی و پدرانه، بلکه اعلام و مجموعی از بیانیه‌های مأموریت و رسالت و راهبردها و سیاست‌های اساسی حرکت فعّال و انقلابی همه‌ی مسؤولان و شؤون حاکمیتی است.
این «مطالبات» در خیرخواهانه‌ترین وجهِ ممکن و مردمی‌ترین منطق قابل فهم بیان شده‌اند و در عین صراحت و سادگی گفتاری در عمیق‌ترین شکل ممکن از نحوه‌های مختلف و همه‌جانبه‌گر تدبیر و هدایت و مدیریت جامعه حکایت دارند.
مطالبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مقام معظم رهبری، در حقیقت  آینه‌ی مطالبات عامه‌ی مردم انقلابی ایرانِ اسلامی هستند و باز در عین‌حال، جلوه‌ای منبعث از معارف بلند وحیانی و فصلی نوین در سلوکِ انقلابِ اسلامی جهانی.
دوره‌ی سه جلدی پیشِ رو با تفکیک سه عرصه‌ی کلّی فرهنگ، اقتصاد و سیاست، با بررسی و توجه به مجموعه‌ی بیانات و سخنرانی‌ها و نوشتارها و احکام مقام معظم رهبری طی دوره‌ی 91- 1368، موضوعات مهمی را که از نظر نگارنده می‌توانسته‌اند فراز و اهمیت نگاهِ ایشان را بیان و عیان کنند در قالب فصل این سه مجلد معین گردیده‌اند.
هر کدام از مجلدات متناسب با موضوع کلی کتاب، در فصول اولیه، مباحثی از مبانی و اصول و مفاهیم بنیادین متناسب با آن موضوع را از نگاهِ معظمٌ‌له ارائه کرده‌اند و پس از این مقدمات، به بررسی موضوعاتی گفتمانی موضوع کلی کتاب پرداخته‌اند.
در هر فصل از کتاب‌های این دوره نیز سعی بر آن بوده است که مستند به بیان و کلام مقام معظم رهبری، ابتدا چرایی و ضرورت موضوع فصل و سپس در چیستی، تعریف، تبیین و اصول و الزامات آن و نهایتاً مصادیق معین و مشخصی از قوا یا دستگاه‌ها و نهادهای موضوع بحث ارائه شود.
توجه نگارنده بر آن بوده است که سطح تنقیحی مطالب انتخابی را ارتقاء بخشد و از تفصیل مطالب پرهیز نماید و صرفاً از مجموعه‌ی جملاتی استفاده کند که متناسب با نظام موضوعات به هم پیوسته‌ی هر فصل می‌باشند.
در مجموع مطالعه‌ی دوره‌ی سه جلدی کتاب‌های پیشِِ رو، به همگان خصوصاً به مسؤولان محترم نظام اسلامی و کارشناسان مختلف عرصه‌های تدبیر، خاصه نخبگان جامعه، بسیار توصیه می‌شود.
چرا که بیان روان، حکمت عیان، منطق مستحکم و دلالت‌های جامع در گفته‌ها و نوشته‌های معظمٌ‌له، در بینش و داوری اهالی نظر و تأمّل بسیار مؤثر و مفید فایده و پربرکت خواهد بود.

جهت تهیه کتاب ها و اطلاعات بیشتر با اداره روابط عمومی و اموربین الملل موسسه شهید آوینی تماس حاصل بفرمائید-شماره تماس:22725071-021

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟