دیدبان
فرج الله سلحشور:

هیچ مسئولی برای ساخت فیلم حضرت موسی(س)کمک نکرد

هیچ مسئولی برای ساخت فیلم حضرت موسی(س)کمک نکرد

دیدبان: فرج الله سلحشور، کارگردان معروف سینما و تلویزیون، روز دوشنبه دوم شهریور با برگزاری یک نشست خبری در موسسه فرهنگی- هنری تبیان، ضمن بیان برخی درددل ها و گلایه از وضعیت هنری و فرهنگی حاکم بر بدنه دولت به ویژه وزارت ارشاد، پیرامون مراحل ساخت پروژه بزرگ فیلم حضرت موسی(س) توضیحاتی را ارایه نمود و البته اعلام کرد که پس از عدم حمایت از سوی مسئولان مختلف کشور، می خواهد ساخت این فیلم را با کمک مردم به پیش ببرد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، این کارگردان سینما در ابتدای سخنانش گفت: بعضی اتفاقات در جمهوری اسلامی به وقوع می پیوندد که خود مردم ما باور نمی کنند؛ مثلا زمانی که بر روی کارون با لوله آب پل زدند، هیچ کارشناسی آن را باور نمی کرد. در بحث هسته ای و موشکی و ایستادگی نظام در مقابل ابرقدرت ها، حتی برای برخی از مردم هم قابل باور نیست چه برسد به سایر ملل.

وی افزود: برای بعضی از هنرمندان و طرفدارانشان و نیز برخی خبرنگاران، همیشه هالیوود بت هست و جشنواره هایی مثل "کن" و "اسکار" ملاک است و کعبه اینها هالیوود و معبدشان "کن" و مدینه‌شان "اسکار"؛ صراط مستقیم آنها "فرش قرمز" است.

کارگردان سریال یوسف پیامبر سپس به ارایه آماری از این فیلم پرداخت و بیان داشت: مثلا اگر کسی در ایران بگوید که فیلمی ساخته ایم که پربینننده ترین اثر دنیا شده، هیچکس باور نمی کند. چندی قبل، مسئول جشنواره رادیو تلویزیون های اسلامی گفت که فیلم یوسف(س) در ماه مبارک رمضان دوسال قبل همزمان از 60 شبکه در جهان اسلام پخش شده است. یا در داخل ایران طی 5، 6 سال گذشته بیش از 150 بار پخش شده است. در هندوستان که بالیوود دارند، 10 نفر از مهندسان آنان به من می گفتند که ما یوسف(س) را ندیدیم، بلکه به اصطلاح خوردیم؛ یعنی اینقدر آنجا این فیلم را دیده اند. در افغانستان نیز همچنین، هنرمندان آنان که مهمان ما بودند می گفتند که طی 6 سال، 24 شبکه مدام این فیلم را پخش می کند که این اعداد و آمار واقعا قابل باور نیست. مهندسی در سفارت چین هست که می گفت با توجه به اینکه این کشور، کمونیستی است و به یک اثر قرآنی اجازه پخش نمی دهند، اما این فیلم دوبله شد و طی 2 ماه نزدیک به 170 میلیون نسخه از آن به دست جوانان مسلمان چینی تکثیر شده است و این مساله همچنان ادامه دارد.

 


سلحشور ادامه داد: فیلم یوسف(س) همینک به زبان های روسی، بوسنیایی، عربی، ترکی آذری و استانبولی، فرانسوی، انگلیسی، مالایی، اردو و... دوبله شده است و مسئولان رادیو تلویزیون های کشورهای اسلامی گفتند که قبلا پربیننده ترین اثر در جهان اسلام اصحاب کهف بوده است و اما همینک فیلم یوسف(س) هست. در کشور خود ما تقریبا 82/5 مردمی که امکان دیدن این فیلم را داشتند، آن را دیده اند. پربیننده ترین اثر سریالی در کشور ما تا قبل از یوسف(س)، شب دهم بوده است با 70 درصد بیننده.

وی درباره دلیل بیان این اعداد و ارقام توضیح داد: علت ارایه این آمار است که نشان بدهیم آثار ارزشی و مکتبی ما در دنیا بیننده بسیاری دارد، در داخل کشور ما اینچنین است. اخیرا که این فیلم از شبکه تماشا نشان داده شد، آمار دادند که علیرغم گذشت 6 سال از پخش این اثر، همچنان فیلم یوسف(س) پربیننده ترین سریال این شبکه است که این ارزشمند است.

این کارگردان سینما و تلویزیون سپس به پروژه حضرت موسی(س) پرداخت. او گفت: بعد از فیلم یوسف(س) ما تصمیم گرفتیم فیلم حضرت موسی(س) را بسازیم. داستان ایشان و قوم بنی اسراییل تقریبا یک هفتم کل قرآن را به خود اختصاص می دهد. حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند که داستان حضرت موسی(س) و بنی اسراییل کاملا شبیه داستان من و اسلام است. عینا همان اتفاقاتی که برای امیرالمومنین و حضرت فاطمه(س) افتاده و ظلمی که به آنان رفته، در ماجرای هارون و خانواده اش اتفاق افتاده است.

وی افزود: داستان حضرت موسی(س) مسایل تربیتی، عرفانی، اخلاقی و عبادی فراوانی دارد و همچنین، نقد قوم بنی اسراییل در آن وجود دارد که سازندگی بسیاری دارد و به بخش اعظم سوالات خانوادگی، اخلاقی، تربیتی و حتی ازدواج جامعه امروز ما پاسخ می دهد. مسایل سیاسی قوم بنی اسراییل نیز در آن به خوبی به تصویر کشیده خواهد شد.


سلحشور با اشاره به اثر منحصربه فردی که همینک در فیلم حضرت موسی(س) دردست ساخت است، بیان کرد: باید بگویم تعداد فیلم، انیمیشن و آثار مختلف پیرامون قوم بنی اسراییل غیرقابل شمارش است و بعضا تا 80 نسخه اعلام شده اما هیچیک از آن فیلم ها از نظارت یهود و صهیونیست ها خارج نبوده اند. اما به امید خدا ما می خواهیم برای اولین بار فیلمی بسازیم که براساس دیدگاه شیعه ساخته شود.

فیلمنامه نویس ارزشی کشورمان درباره مراحل نگارش متن اثر جدیدش اینگونه توضیح داد: متن فیلم حضرت موسی(س) در 72 قسمت نوشته و توسط 23 نفر از علما، مفسرین، محققین، کارشناسان اسلامی، مجتهدین، کارگردان، نویسنده و منتقد بر نگارش آن نظارت داشته اند. برای نوشتن متن این فیلم تاکنون 4/5 سال زمان اختصاص پیدا کرده به جهت آنکه معتقدیم حساب و کتابی در کار است و روز قیامت، باید برای خداوند متعال و حضرت موسی(س) پاسخ داشته باشیم. مهمتر از هر جایزه و جشنواره ای، تشویق آنان اهمیت دارد؛ اگر آنان تشویقمان کنند ما برده ایم و در غیر اینصورت زیان کرده ایم.

وی افزود: من گمان نمی کنم که تا امروز از لحاظ حوادث و صحنه ها و جذابیت ها پیرامون این قصه وجود داشته باشد. شاید زیباترین صحنه ای که از داستان حضرت موسی(س) در ذهن شما باشد، صحنه شکافته شدن دریاست ولی در این سریال قاطعانه می گویم که نزدیک به 20 صحنه به عظمت آن شکافته شدن دریا وجود دارد که تاکنون نسبت به آنها غفلت شده اما در تاریخ موجود است.

فرج الله سلحشور فیلم در دست ساختش را افشاکننده ماهیت قوم بنی اسراییلی دانست که هزاران سال است درصدد مخفی نگهداشتن آن تلاش می کنند و بیان کرد: بنی اسراییل 4 هزار سال است تلاش می کند تا تاریخ خود را از مردم دنیا پنهان نگه دارد و آنها متوجه حقیقت مطلب و جنایات و خیانت های آنان نشوند اما در فیلم حضرت موسی(س) ان شاءالله در پاسخ به کشتار مردم فلسطین زمانی که بنی اسراییل نزدیک به 3500 سال قبل وارد مصر و فلسطین و اریحا و کنعان شدند، نشان خواهیم که بزرگترین هولوکاست به دست خود آنان به وقوع پیوسته است. کشتاری از مردم فلسطین و اریحا کردند که حتی به سگ و گربه های آنان نیز رحم نکردند.


وی ادامه داد: ما فیلم موسی(س) را در پاسخ به آن هولوکاست می سازیم؛ در پاسخ به کشتار صبرا و شتیلا و کودک کشی در غزه می سازیم. پاسخی است به جنایات گروهک دست پرورده صهیونیست ها مانند داعش.

کارگردان سریال ها و فیلم های سینمایی ارزشی کشورمان به بیان گلایه هایش از فضای فرهنگی حاکم بر برخی مسئولان پرداخت و گفت: اگر در جمهوری اسلامی حرکت فرهنگی بخواهد شکل بگیرد باید ریشه مکتبی و قرآنی داشته باشد که فیلم موسی(س) آن را دارد ولی متاسفانه دولتمردان، مجلس، تلویزیون، مسئولان فرهنگی ما برخلاف آن چیزی که نشان می دهند، دنبال مسایل فرهنگی نیستند و این حقیقت ندارد. بزرگترین حرکت فرهنگی دولتمردان ما برگزاری نمایشگاه کتاب و جشنواره مطبوعات و... ارایه گزارش و آمار است که بگویند چنان کردیم و چنین کردیم؛ به دنبال تثبیت موقعیت و میز و مقامشان هستند و کسی به فکر حرکت فرهنگی نیست. شاید تعدادی از هنرمندان دلسوز ما بگویند می خواهیم درمورد غزه و داعش فیلم بسازیم، اما از دولتمردان ما تاکنون نشنیده ایم که کسی بگوید ما می خواهیم فیلمی در این رابطه بسازیم چه کسی داوطلب ساخت می شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: اخیرا شنیدم یک کارگردان فیلمی ساخته است با عنوان "شهابی از جنس نور" که برعلیه تکفیری های سوریه است و همه از جنایات این گروهک هستند. یک کارگردان به لبنان می رود و این فیلم را می سازد اما الآن سینمای تجربی ما این فیلم را به کارگردان نمی دهد تا آن را تدوین کرده و برای اکران آماده نماید. چرا؟ چون دولت قبلی برای ساخت آن کمک کرده است. ببینید معیارها چگونه است؟ ظاهرا معیار آن نیست که بگوییم در مقابل جنایات تکفیری ها چه باید کرد، ملاک این شده که طرف می گوید الآن من دولتم و من می گویم که چه کسی در جناح و باند ماست و من امروز به کدام روند موافقم.

سلحشور با انتقاد از عدم علاقه مسئولان فرهنگی دولت نسبت به برخورد هنری با جنایات صهیونیست ها، بیان داشت: اینکه می گویم مسئولان فرهنگی و دولتمردان ما علاقه ای برای ساخت داستان حضرت موسی(س) و بنی اسراییل ندارند، به این دلایل است و اینها راست نمی گویند. چندبار ما به مجلس رفته ایم، با ارشاد جلسه گذاشته ایم ولی متاسفانه کسی علاقه نشان نمی دهد در حالی که می دانیم مردم ما از جنایات صهیونیست ها واقعا اندوهگین و غمگین هستند و خود را صاحب عزای غم مردم غزه و سوریه و عراق می دانند و دلشان می خواهد که در این زمینه کاری انجام دهند و اقدام فرهنگی کنند اما شرایط مهیا نیست.


کارگردان فیلم در دست ساخت حضرت موسی(س) گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که موسی(س) را با تلویزیون و ارشاد و... نمی شود ساخت و باید از مردم کمک بگیریم. من از چندماه قبل از پیروزی انقلاب فعالیت فرهنگی‌ام را آغاز کرده ام و همه مردم ایران کارهایم را دیده اند؛ غیر از کارهای دفاع مقدس و کارهای قرآنی کار دیگر انجام نداده ام. نمی گویم آثارم از لحاظ هنری بی نظیر است اما ادعا می کنم که اثر غیرارزشی نساخته ام. کارها هم کمابیش مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

فرج الله سلحشور دلیل برگزاری این نشست خبری را انتقال این پیام از وی به مردم بیان کرد که: از طریق رسانه ها به مردم بگویم که اگر بنده را لایق می دانند و می خواهند اثری بهتر از یوسف(س) ساخته شود و تبدیل به اثری جهانی شده و در جهت مقابله با صهیونیسم و ترویج اسلام و حرکتی فرهنگی- هنری گامی برداشته شود، آنها به ما کمک کنند. این سریال بودجه بالایی می خواهد. در کشور ما، فیلم حضرت رسول(ص) که توسط آقای مجیدی ساخته شده، تقریبا بالای 100 میلیارد بودجه لازم داشته است، یا مثلا فیلم آقای درویش بیش از 60 میلیارد هزینه شده است. ما برای 72 قسمت سریال حضرت موسی(س) و 6 فیلم سینمایی که از آن خارج می شود، مانند داستان خضر(س) و موس(س)، داستان ازدواج حضرت موسی(س)، داستان بقره، داستان کودکی و تولد حضرت موسی(س)، داستان برج فرعون و ماجرای کل سریال حضرت موسی(س) که جمعا 6 فیلم سینمایی و 72 قسمت سریال می شود، برآوردی نزدیک به 170 تا 180 میلیارد بودجه درنظر گرفته ایم و یقینا ساخت آن با مبلغ کمتر از این موجب تنزل سطح و کیفیت آن خواهد شد.

وی افزود: ما بنا داریم حسابی اعلام شود تا به اطلاع مردم برسد، اگر ان شاءالله کمک کردند، ما هم به یاری حق ساخت موسی(س) را آغاز می کنیم و سعی می کنیم در اسرع وقت آن را ارایه دهیم اگر هم کمک نکنند، دیگر تکلیف از دوش ما برداشته می شود و تنها راه چاره ما این بود که دستمان را به سمت خود مردم دراز کنیم.

سلحشور به افرادی که این اقدام او را گدایی دانسته بودند، اینگونه پاسخ داد: بعضی از رسانه ها و هنرمندان و طرفدارانشان گفته بودند که سلحشور کاسه گدایی دست گرفته است؛ بله، بنده با افتخار از مردم گدایی می کنم اما دست پیش آمریکا و "اسکار" دراز نمی کنم. گدایی کردن از مردم و مملکت خودم را آقایی و عزت می دانم؛ من پیرو آن امامی هستم که می گفت پابرهنه ها و فقرا ولی نعمت ما هستند. مردم کشور ما تاج سر بنده هستند. اگر کمکم کنند وظیفه ام هست تا به آنها خدمت کنم و هیچ منتی نخواهم داشت.


وی با اشاره مجدد به استقبال گسترده مردم ایران و جهان اسلام از سریال حضرت یوسف(س)، یبان داشت: فیلم یوسف(س) از شبکه ای مثل المنار، الکوثر و سایر شبکه های برون مرزی به زبان ها مختلف بارها پخش شده و در داخل نیز که همچنان پخش می شود؛ تا حالا کسی دیده که یکبار دولتمردان قبلی و فعلی، مجلسی ها و قوه قضاییه بگویند که دست سازندگان و عوامل سازنده این فیلم درد نکند؟! این نشان می دهد که واقعا مسایل فرهنگی در این مملکت مهم نیست. مقام معظم رهبری پیرامون مباحث فرهنگی فریاد می زنند، غصه می خورند، از شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی می گویند و بارها هنرمندان را جمع می کنند و برایشان سخنرانی می کنند اما واقعیت این است که در رده های پایین تر، در مملکت ما علاقه ای به کار فرهنگی مشاهده نمی شود.

سلحشور با بیان اینکه می خواهد یک بنیان فرهنگی- هنری مردمی را پایه گذاری کند، ادامه داد: ما یک کشور فرهنگی هستیم اما دشمن رخنه کرده است. باید بدانید که اگر دشمن عرصه های مختلف مانند صنعت، اقتصاد، طب، علم، کشاورزی، سیاست و... به ما واگذار کرده باشد، اما عرصه فرهنگی را واگذار نکرده است. این را یقین داشته باشید؛ خط دهنده 3 ، 4 گروه هستند توده ای ها، ساواکی ها، صهیونیست ها و بهایی ها. خط را کسان دیگری می دهند و بقیه تنها سرویس دهنده است. اما حالا باید چه کار کرد؟ تا کی باید منتظر بنشینیم تا در مملکت ما یک حرکت فرهنگی شکل بگیرد؟ امام خمینی(ره) تکلیف ما را روشن کرده است؛ فرمود هر زمان که دیدید کسانی اهلیت ندارند و بر مصدری نشسته اند، خودتان آستین بالا بزنید. لذا معتقدم که اگر این کمک ان شاءالله صورت بگیرد، بنیان یک حرکت فرهنگی- هنری مردمی پایه گذاری خواهد شد.

او در همین زمینه افزود: با سرمایه ای که خواهد آمد، نه تنها فیلم موسی(س) را خواهیم ساخت بلکه با بازخورد آن، کارهای ارزشی دیگری که منطبق بر نیازهای جامعه است، صورت خواهد گرفت و نیروهای مکتبی و معتقد تربیت خواهند شد و می توان بخش اعظم هنرمندان متعهد موجود را فعال نمود و به کار گرفت. اگر جریان سالم مکتبی تشکیل شود، قطعا جواب خواهد داد.

کارگردان سریال حضرت موسی(س) منشاء اصلی ساخت این اثر را امام خامنه ای دانست و گفت: نکته مهم دیگر اینکه مقام معظم رهبری بعد از مشاهده اصحاب کهف دستور دادند که حالا بروید سراغ داستان حضرت موسی(س)؛ و چندین سال این داستان متاسفانه به تعویق افتاد و به مشکلاتی برخورد کرد. حالا ما شروع کرده ایم تا امر ایشان را محقق کنیم. ممکن است سوال شود که سرمایه ای که به حساب شما ریخته می شود، بعد به کجا می رود؟ بخشی از آن را گفتم که با آن کارهای ارزشمند دیگری ساخته خواهد شد که از طریق همین تلویزیون برای آنها پخش می شود تا مردم ببینند.


او سپس به تشریح برخی شبهات احتمالی پیرامون کمک های مردمی که درصدد جمع آوری آن است، پرداخت گفت: مساله بعدی اینکه سرمایه ای که از اینجا کسب شود، اگر به هر دلیلی موسسه تبیانی و سلحشوری نبود، طبق اساسنامه، همه داروندار این موسسه متعلق به ولی فقیه خواهد بود و تصمیم با آن نهاد است. ممکن بعضی سوال کنند که شاید برخی پول به حساب شما ریختند اما مجموع این پول به اندازه ای که شما برای کار نیاز داشتید، نشد. تکلیف این پول چه می شود؟ کافی است که مردم فیش خود را به دفتر ما فکس کنند به شماره تلفن 88328998، این یک راه است. راه دوم اینکه شماره ملی خودشان را به همراه نام و نام خانودگی را در فیش خود یادداشت کنند. این به دست ما می رسد، اگر فیلم موسی(س) ساخته شد که هیچ، اگر ساخته نشد پولش را به سرعت به او برمی گردانیم.

سلحشور معتقد است: جمعیت ایران نزدیک به 80 میلیون نفر است، اگر 10 میلیون نفر از مردم، نفری 20 هزار تومان به این حساب واریز کنند، نزدیک به 200 میلیارد تومان می شود که با این پول به راحتی می توان برای ساخت این پروژه بزرگ اقدام کرد.

کارگردان و فیلمنامه نویس معروف کشورمان در پایان سخنانش، به اعلام شماره حساب جهت جمع آوری کمک های مردم برای ساخت سریال حضرت موسی(س) اقدام کرد و بیان نمود: شماره حساب 0108340390001 بانک ملی شعبه ولایت به نام موسسه فرهنگی- هنری تبیان است که اولین پول به این حساب از سوی مقام معظم رهبری واریز شد که برای کمک به برنامه های قرآنی موسسه است و البته غیر از ایشان تا امروز هنوز کسی پولی به این حساب نریخته است.

* پاسخ به سوالات خبرنگاران

بخش پایانی نشست خبری فرج الله سلحشور با خبرنگاران رسانه های مختلف، پاسخ به پرسش های آنان بود که در این بخش، خبرنگار "خیبرآنلاین" دو پرسش طرح کرد.


متن کامل پرسش های خبرنگار ما و پاسخ این کارگردان متعهد بدین شرح است:

- با توجه به مشکلاتی که طی 36 سال پس از انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر همچنان ملموس هست، چرا طیف کارگردانان و هنرمندانی که خود را متعلق به گفتمان جبهه انقلاب اسلامی می دانند، به صورت سازمان یافته عمل نمی کنند و تنها به انتقاد نسبت به وضع موجود بسنده می کنند؟

پاسخ: البته بارها بچه مسلمان ها تلاش کردند تا دورهم جمع شوند مانند حوزه هنری که اولین تشکل پس از انقلاب بود. مرکز اسلامی فیلمسازی هم قبل توسط آقایان شورجه و شمقدری تشکیل شده بود. بعد از اینها سپاه واحد هنری فیلمسازی را فعال کرد، بنیاد شهید هم علاوه بر مرکز فیلمسازی، در زمینه های تئاتر ورود کرد که البته الآن اکثرا تعطیل شده اند و اکثر این تشکل ها در انجمن سینمای دفاع مقدس متمرکز شدند. موسسه شهید آوینی و هیات اسلامی هنرمندان نیز در سال 70 تاسیس شد و همچنان فعالند. این تشکل ها وجود دارد اما مشکل اینجاست که ما این شعر "هنر نزد ایرانیان است و بس" را با "هنر نزد طاغوتیان است و بس" عوض کرده ایم. الآن هنر به کسانی وابسته شده که گرین کارت دارند و یک پایشان آمریکاست و یک پایشان در ایران؛ آنانی که کعبه و معبدشان "کن" و "اسکار" است، اینها نزد مسئولان فرهنگی هنرمندتر از بچه مسلمان ها شناخته می شوند. بودجه کلان کلان را به آنها می دهند اما به بچه مسلمان ها نه. مثلا جشنواره عمار درست شد و بچه مسلمان ها جمع شدند و آثار بسیار ارزشمندی درست کرده اند که بعضی از آنها الآن در شبکه افق درحال نمایش است. به این جشنواره دولت جمهوری اسلامی چه کمکی کرد؟ در حالی که همین جشنواره را اگر آن طرفی ها تشکیل داده بودند، دولت برایشان سرودست می شکست. اگر فیلمی مثل یوسف(س) یا مریم مقدس را آنها می ساختند، الآن از آن بت و مجسمه می ساختند و تالار به نامشان می کردند؛ کما اینکه این کار را کرده اند. ما خودمان شاهد بودیم یکی از همین هنرمندان طاغوتی زمان شاه می گفت "به من گفتند که فلانی تفکرش آمریکایی است، بله، من نه تنها آمریکایی، بلکه یک توله سگ آمریکایی هستم و به این افتخار می کنم". آن وقت برای این آقا تالار درست می کنند و بر سردر تالار اسم او را می زنند. چه کسی اینکار را کرده اند؟ همین مسئولان هنری.

الآن همین فردی که به تازگی از خارج آمده و در تئاتر مشغول به کار شده، همجنسگرایی را ترویج می کند و درحال زدن ریشه جمهوری اسلامی است، اما مسئولان هنری ارشاد برایش سرودست می شکنند. در عرض چندماهی که آمده چند تئاتر را روی صحنه برده است و البته پشت صحنه، خدا می داند که زن های بازیگرش با چه سر و وضع و قیافه ای حاضر می شوند. اما معاونت هنری ارشاد همه نوع امکانات را در اختیارشان می گذارد ولی به بچه مسلمان ها نمی دهند.

ما برای مساجد و فعالیت های هنری آنها طرح داریم اما کیست که به آن بها بدهد؟ نمونه اش همین فیلم موسی(س)؛ نزدیک به 3 سال است دنبال بودجه آن می دویم با کمیسیون فرهنگی مجلس دوبار جلسه گذاشتیم، با معاونت سینمایی ارشاد جلسه داشتیم و با افراد متعدد نیز همچنین، نتیجه این همه جلسه صفر بود و هیچ!

ما طرح بردیم خدمت مقام معظم رهبری برای ایجاد فیلم و سریال سازی اسلامی. طرح تصویب شد و ایشان به ما کمک کردند و گفتند بقیه را از مسئولین بگیرید اما یک ریال کسی کمکی نکرد. با آنکه می دانستند از کجا توصیه شده است. به صراحت می گویم پیکره فرهنگی- هنری کشور ما را اسلام و بچه مسلمان ها و مومنین اداره نمی کنند.

- اکثر آثار فرهنگی علی الخصوص مذهبی، در حین ساخت مشاوران شاخصی به همراه خود دارند اما بعد از اکران در سینما یا تلویزیون، افراد تاثیرگذاری مانند مراجع تقلید و منبری ها و حتی مداحان نسبت به آن آثار موضعگیری خاصی به عمل می آورند. حالا شما برای پروژه حضرت موسی(س) چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

پاسخ: ببینید، من نمی خواستم اسم بیاورم اما در فیلم موسی(س) افرادی مثل آقایان خاتمی خوانساری که کارشناس مذهبی است و از 3 مرجع درجه اجتهاد کسب کرده، حاج مهدی طائب که نزدیک به 30 سال به همراه حوزه علمیه و شاگردانش پیرامون زندگی حضرت موسی(س) و بنی اسراییل کار کرده، سید حسین موسوی زنجانی نزدیک به 40 جلد کتاب درخصوص زندگی این پیامبر بزرگوار نوشته، دکتر نقی پورفر که انصافا در این عرصه برای خود یلی است در علوم اسلامی و تفسیر، حجت الاسلام پناهیان، سید محسن میرباقری که الآن چندسالی است کنار ما حضور دارند و دیگر عزیزان که همه این افراد بر این پروژه نظارت دارند و از اطلاعات آنها بهره منده شده ایم اما با این همه، یک اثر اسلامی وقتی عرضه می شود، عالم دینی وظیفه خود می داند که براساس شناخت خود اعلام کند.

در پایان، این کارگردان سینما و تلویزیون تاکید داشت که عبارت ذیل به اطلاع مخاطبان برسد. او گفت: در آخر خبر خود بنویسید که سلحشور دچار کسالت است و از مردم ایران التماس دعا دارد.


گفتنی است در این نشست خبری، علاوه بر فرج الله سلحشور، جمال شورجه، براهینی سرپرست تیم نگارش و بازیگر نقش حضرت یوسف (س) در دوران کودکی نیز حضور داشتند.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟