دیدبان

چرا دولت نمی تواند دلار را تک نرخی کند؟

چرا دولت نمی تواند دلار را تک نرخی کند؟

به گزارش دیدبان به نقل از تراز ، عضو هیات علمی دانشگاه درباره یکسان سازی نرخ ارز گفت : یکسان سازی نرخ ارز یعنی اینکه هم تولید کننده ، هم سرمایه گذار و هم مصرف کننده ارز بداند در آینده با چه نرخی ارز مورد نیازش را بدست می آورد تا بتواند سرمایه گذاری کرده و یا برای تولید کالا اقدام کند.
دکتر محمد علی خطیب اظهار داشت: برای ایجاد اطمینان در فعالیت اقتصادی ، نرخ ارز باید یکسان باشد، زیرا چند نرخی بودن ارز مشکلات فراوانی برای اقتصاد به همراه دارد.
وی افزود: برای تک نرخی کردن ارز نیازمند فراهم کردن بستر مناسب بوده و باید الزامات آن اعمال شود.
وی توضیح داد: زمانی می توان نرخ ارز را یکسان کرد که عرضه ارز با تقاضای آن برابری کند و به میزان نیاز و تقاضا ارز عرضه شود.
وی در پاسخ به این سووال که درچه بخش هایی ارز عرضه و در چه بخش هایی مصرف می شود به خبرنگار تراز گفت: عرضه ارز از طریق منابع صادراتی، ارائه خدمات به گردشگران خارجی، سرمایه گذاری خارجی، ارائه خدمات آموزشی به خارجیان، خدمات به بنگاه های اقتصادی خارجی مانند مخابرات، حمل و نقل ، کشتیرانی و... صورت می گیرد، این بخش ها می توانند زمینه بوجود آمدن و عرضه ارز در کشور را فراهم کنند زیرا دارای درآمدهای ارزی هستند.
وی ادامه داد: در مقابل مهمترین بازار تقاضا مربوط به واردات است و در کنار آن گردشگران ایرانی متقاضی سفر به خارج ارز کشور و... قرار دارند.
وی تاکید کرد: از یک سو باید منبع تامین درآمدهای ارزی داشته باشیم که متاسفانه این منابع در کشور ما برپایه صادرات نفت استوار است به طوری که ۸۳درصد از درآمدهای ارزی ما از بخش نفت تامین می شود. بنابراین در صورت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و ممنوعیت صادرات میزان درآمد ما نیز کاهش می یابد که اکنون این شرایط قابل مشاهده است و بارها شاهد بوده ایم که سبب نوسانات نرخ ارز شده و اصلا به نفع اقتصاد کشور نیست.
وی اظهار داشت: دولت با توجه به این شرایط باید زمینه را برای ثبات نرخ ارز فراهم آورد و این ثبات باید دائمی باشد زیرا هرگونه تزلزل در قیمت نفت موجب نوسانات شدید نرخ ارز در بازار می شود.
این استاد دانشگاه گفت: یکی از علائم مهم ثبات اقتصاد، ثبات نرخ ارز است زیرا برای تولید کننده نرخ ارز برای تهیه مواد اولیه اهمیت فراوانی دارد زیرا گاهی اوقات مجبور می شود مواد اولیه مورد نیاز خود را به دلیل نوسان نرخ ارز با قیمت های بیشتری خریداری کند.
خطیب درباره تاکیدات دولت بر تقویت صادرات و انتظارات برخی از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی برای دست یابی به صادرات ۶۰میلیارد دلاری تا پایان سال بیان کرد: اگر دولت بتواند به درآمد ارزی و صادراتی ۶۰میلیارد دلاری و در مقابل هزینه ۶۰میلیاردی واردات دست یابد به حتم می تواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد، اگر نتواند به درآمدهای ارزی مناسب دست یابد حتم بدانید اقتصاد با مشکل مواجه شده ومجبور به حرکت در مسیر چند نرخی بودن ارز هستیم.
وی افزود : در حال حاضر شاهد افزایش افزایش صادرات غیر نفتی نیستیم، اما اگر این نوع صادرات رونق یابد و شاهد کاهش صادرات نفت باشیم به میزان مناسبی می توانیم به درآمدهای ارزی دست یابیم .
وی اظهار داشت: در بسته های اقتصادی که از سوی دولت برای خروج از رکود تهیه شده یک از مسائل مهم که امیدواریم محقق شود، ایجاد ثبات در بازار ارز است و این سیاست باید تا پایان سال ۹۴ اعمال شود و زمینه را برای تک نرخی شدن ارز فراهم آورد البته این مساله همچنین به میزان پیش بینی شده برای فروش نفت تا پایان سال ۹۴ نیز دارد.
این اقتصاددان بیان کرد: برای ثبات نرخ ارز سیاست هایی که مانع از توسعه صادرات هستند باید حذف شود و در کنار آن صادرکنندگان با سرمایه گذاری بر روی کالاهای رقابت پذیر بتوانند به بازارهای جدید دست یابند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران