دیدبان

سرکوب تجمع علیه نژادپرستی در سوئد

سرکوب تجمع علیه نژادپرستی در سوئد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، دستکم ۱۰ نفر در جریان حمله پلیس محلی به راهپیمایی مردم این کشور علیه حزب نئونازی این کشور زخمی شدند. برخوردارها پس از آن آغاز شد که فعالین ضدفاشیست سعی کردند مسیر حرکت طرف مقابل را مسدود کنند.
در حدود ۱۵۰۰ نفر روز گذشته (شنبه) در میدان لیمهامن در مرکز مالمو تجمع کردند تا به سخنرانی از پیش برنامه‌ریزی شده استفان جاکوبسون، رهبر حزب نئونازی سونسکارناس اعتراض کنند.
بنا بر گزارش‌ها تنش‌ها حتی پیش از حضور جاکوبسون آغاز شده و طرفین شروع به پرتاب سنگ و بمب‌های دودزا به سوی همدیگر کرده بودند.
این سیاستمدار جنجال‌برانگیز زمانی که قصد سخنرانی داشت با اعتراض مردمی مواجه شد که فریاد می‌زدند: "ما نازی‌ها را در خیابان‌های‌مان نمی‌خواهیم."
اما زمانی که جاکوبسون به سخنان خود ادامه داد با شروع درگیری بین پلیس و معترضین خشونت‌ها آغاز شد.
روزنامه سیدسونکان مدعی شد بخش اعظم معترضان صلح‌طلب و آرام بودند اما گروهی در میان ضدفاشیست‌ها شروع به تحریک سایرین کردند.
پلیس سپس با نیروهای اسب‌سوار به سمت معترضین حمله کرد تا تجمع آنها را متفرق کند. متعاقب این امر چندین نفر در میدان شهر بر روی زمین افتاده و زیر سم‌های اسب‌های پلیس ماندند. این در حالی است که یک نفر دیگر با خودروی ون پلیس تصادف کرد.
گزارش‌های حاکی از این است که در این حادثه ۱۰ نفر زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند. وضعیت پنج نفر از مجروحین وخیم گزارش شده است.
ماتیلدا رنکیویست، یکی از سازمان‌دهندگان این تجمع، گفت: "خشونت بیش از حد و افراطی پلیس مرا شوکه کرده است."
پلیس سوئد مدعی شد که برای جلوگیری از تشدید اوضاع در اطراف این میدان مجبور به مداخله شده است.
اوا-گون ویتفورد، سخنگوی پلیس، در گفتگو به خبرگزاری تی‌تی گفت: "ما مجبور به مداخله شدیم زیرا معترضینی که ماسک به صورت داشتند در حال خروج از میدان بودند و ما باید چند نفر را دستگیر می‌کردیم."
در جریان این درگیری‌ها شش نفر دستگیر شدند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران