دیدبان

احیای جنگل‌ گلستان چقدر زمان می‌برد؟

احیای جنگل‌ گلستان چقدر زمان می‌برد؟

به گزارش دیدبان به نقل از الف ، پارک ملی گلستان طی سال‌جاری ۶ بار طعمه حریق شد؛ بازهم می‌شود. مسئولان محیط‌زیست می‌گویند در آتش‌سوزی اخیر ۸۰۰هکتار از رویشگاه‌های این پارک ملی نابود شده است اما گزارش‌های دریافتی همشهری آماردیگری را نشان می‌دهد.
آن‌طور که برخی فعالان محیط‌زیست می‌گویند، ۱۲۰۰ هکتار از جنگل‌های گلستان سوخته است؛ ۸۰۰ هکتار یا ۱۲۰۰ هکتار، هر دو رقم بزرگی است. جنگل‌هایی که به‌گفته مدیرکل محیط‌زیست گلستان حداقل ۱۰۰ سال زمان می‌برد تا دوباره احیا شود.
شکار به قیمت نابودی انفال
پارک ملی گلستان نخستین پارک ملی و در واقع نگین پارک‌های ملی کشور است؛ اهمیت جهانی دارد، ذخیرگاه زیستکره نامیده می‌شود و تنوع زیستی آن مثال‌زدنی است باوجود این، برخلاف همه ضوابط و معیارهای محیط‌زیست، جاده ترانزیت از وسط این پارک عبور می‌کند. جاده‌ای که نه مخالفت کارشناسان توانست مانع ساخت آن شود و نه تلاش‌های مسئولان فعلی سازمان حفاظت محیط‌زیست توانسته است مسئولان را مجاب به انتقال این جاده به خارج از پارک کند.
با گشایش این جاده که از آن به‌عنوان جاده ترانزیت نام برده می‌شود هرروز گونه‌ای از حیات‌وحش قربانی تصادف با خودرویی می‌شود. برخی آتش‌سوزی‌هایی که هرازگاهی اخبار آن رسانه‌ای می‌شود از دیگر پیامدهای زیانبار ساخت این جاده است. مسافران حین استراحت، آتش روشن می‌کنند و بی‌آنکه از خاموش بودن آن اطمینان داشته باشند آن را رها می‌کنند و بدین‌ترتیب آتش در گلستان می‌زنند. حالا اما عامل دیگری هم به تهدیدات گلستان افزوده شده است؛ شکارچیان غیرمجاز. ضعف قوانین چنان مجالی برای جولان شکارچیان غیرمجاز فراهم کرده که آنها بدون هراس از مجازاتی که وجود ندارد آتش به جان گلستان می‌زنند.
آنها می‌دانند مجازاتی در کار نیست از همین رو، برای سرگرم کردن محیط‌بانان جنگل را آتش می‌زنند تا بتوانند حیوانی را شکار کنند. درواقع این شکارچیان هم رویشگاه‌های جنگلی را نابود می‌کنند هم حیات‌وحش را. مردم در تماس با همشهری می‌گویند متولیان قانون تا به حال چند شکارچی غیرمجاز را به خاطر نابودی انفال مجازات کرده‌اند و مهم‌تر از این، می‌پرسند برای شکارچی متخلفی که به عمد صدها هکتار از رویشگاه‌های جنگلی را به آتش می‌کشد چه مجازاتی درنظر گرفته شده است؟ این پرسشی است که مسئولان قضایی که متولی صیانت از انفال هستند بایدبدان پاسخ دهند.
۸۰۰ هکتار در آتش سوخت
جمعه بعدازظهر، ساعت از ۲ گذشته که پس از چند بار تلاش، مهندس اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان گوشی همراهش را جواب می‌دهد با آنکه روزتعطیل است او در عرصه و مشغول انجام ماموریت است. مهاجر خوشحال است که ۲شب متوالی باران باریده و امکان بروز هرگونه آتش‌سوزی ناشی از کنده‌های نیم‌سوز را از بین برده است. وقتی از او درباره آتش‌سوزی می‌پرسم او پیش از هرچیز، از نیروهای هلال احمر، کارشناسان، قرقبانان و مدیران منابع طبیعی، مدیریت بحران و فرمانداران به خاطر همراهی و کمک‌شان در مهار آتش تشکر می‌کند.
او از سربازان لشکر۳۰ که با تجهیزات به یاری محیط‌بانان آمده‌اند و از زنان، جوانان و به‌طور کلی اهالی روستاهای اطراف منطقه آتش‌سوزی که با تمام وجود به کمک محیط‌بانان شتافته و در مهار آتش نقش‌آفرینی کرده‌اند به‌طور ویژه تشکر می‌کند. مهاجر می‌گوید که براثر آتش‌سوزی اخیرکه از بعدازظهریکشنبه گذشته آغاز و سه‌شنبه مهار شد، ۸۰۰هکتار از رویشگاه‌های این پارک به خاکستر تبدیل شده است؛ ۳۰درصد رویشگاه جنگلی از گونه‌های پهن‌برگ خزری شامل درختان آزاد، بلوط، افرا و... و ۷۰ درصد هم اراضی مرتعی - جنگلی پوشیده از درختچه‌هایی نظیر آلوچه، زالزالک و علف‌هایی که براثر خشکسالی و افزایش حرارت مستعد آتش‌سوزی بوده‌اند.
او شکارچیان غیرمجاز را عامل آتش‌افروزی معرفی می‌کند و می‌گوید که منطقه‌ای که آتش‌گرفته در مرکز پارک و در مناطق صعب‌العبور واقع شده بود، جایی که زیستگاه مرال، کل، بز، قوچ و میش است و هیچ انسان عادی توان رسیدن به آنجا را ندارد به جز ماموران حفاظت، تنها پای شکارچیان به این منطقه می‌رسد.
ضرورت انتقال جاده به خارج از پارک ملی گلستان
مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان با تاکید براینکه قرار است پارک ملی گلستان به‌عنوان یک منطقه ویژه درنظر گرفته شود از جلسه‌ای خبر می‌دهد که بنا به‌گفته وی یکشنبه آینده برای مقابله با بحران‌های احتمالی تشکیل می‌شود، مقابله با آتش‌سوزی در صدر این بحران‌ها قرار دارد. مهاجر درباره خسارات ناشی از آتش‌سوزی می‌گوید منطقه‌ای که در آتش سوخت در انتهای جنگل‌های خزری واقع شده و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. این منطقه علاوه برآنکه زیستگاه حیات‌وحش است رویشگاه درختان ارس و منطقه‌ای است که پوشش گیاهی آن به‌سختی تجدید می‌شود به‌ویژه درختان ارس، درصورت مناسب بودن شرایط، حداقل به یک قرن زمان نیاز دارند تا دوباره احیا شوند. اوجاده گلستان را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات این پارک ملی می‌داند و تصریح می‌کند: انتظار می‌رود مسئولان برای این جاده چاره‌ای بیندیشند. به اعتقاد وی، استفاده درست از صنعت طبیعت‌گردی می‌تواند پارک ملی گلستان را به یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال پردرآمدترین مناطق طبیعت‌گردی تبدیل کند مشروط برآنکه معیارهای زیست‌محیطی درآن رعایت شود. او می‌گوید جایگزین جاده فعلی وجود دارد که درصورت اجرا حفاظت از پارک را افزایش می‌دهد و مانع تلفات حیات وحش و بروز آتش‌سوزی‌های ناشی از عبور مسافران می‌شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران