دیدبان

10 توصیه حیاتی برای انتخاب رشته دانشگاه

10 توصیه حیاتی برای انتخاب رشته دانشگاه

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق ، چند روزی بیشتر برای انتخاب رشته باقی نمانده و فشارهای روحی برای اتخاذ تصمیمی که آینده کنکوری ها را رغم می زند روز به روز در حال بیشتر شدن است. به همین دلیل لازم است برای اتخاذ بهترین تصمیم ارامش خود را حفظ کنید و به نکات زیر توجه کنید.
1.    انتخاب رشته از کنکور مهم تر است.
نتیجه زحماتتان به انتخاب رشته وابسته است. اهمیت انتخاب رشته نه تنها از خود کنکور کمتر نیست بلکه بسیار بیشتر است.
2.    انتخاب رشته خوب ارتباطی به رتبه ندارد.
انتخاب رشته خوب به رتبه بستگی ندارد و با هر رتبه ای امکان پذیر است. بسیاری به دلیل رتبه های عالی و بسیاری به دلیل رتبه های بالا سست می شوند. فراموش نکنید مقابل هیچ یک از رشته های دفترچه نوشته نشده است :" مخصوص رتبه های زیر هزار".
3.    فرصت زیادی ندارید.
متاسفانه سازمان سنجش برای این انتخاب مهم چند روز بیشتر فرصت نمی دهد. پس بهتر است به جای اتلاف وقت تمرکز خود را بر این انتخاب قرار دهید. یک هفته در چشم بر هم زدنی می گذرد.
4.    صد انتخاب دارید.
صد انتخاب دارید. از همه آنها استفاده کنید. برای همه علایق شما جا هست. بخیل نباشید و رشته ای را بیهوده و به دلایلی مثل" اینو که قبول نمی شم" یا "احتمالش پایینه" حذف نکنید. فرصت را از خودتان نگیرید.
5.    مشورت کنید.
حتما از دیگران کمک بگیرید و مشورت کنید. از افراد مختلف اطلاعات بگیرید، به خصوص درباره رشته ها. مشاوران سالها تجربه دارند و البته فشار روانی شما را نیز ندارند.
6.    پول همه چیز نیست.
بسیاری می پرسند:" ..... چه جور رشته ایه؟ درآمدش خوبه؟" در حالی که موارد متعدد و فراوانی وجود دارد که دانشجویان رشته های مثلا پول ساز را رها کرده اند، زیرا علاقه ای به آن نداشته اند. ضمنا توجه کنید:
الف)   عوامل مختلفی در اشتغال آینده شما دخیل هستند که رشته تحصیلی تنها یکی از آنها است.
ب.    بسیاری افراد در رشته هایی فعالیت شغلی می کنند که در آن تحصیل نکرده اند.
پ.    بعضی رشته ها دشواری های خاص خود را دارند. اگر علاقه ای به آن ها ندارید تحصیل در آنها برایتان گوارا نخواهد بود، هرچند ظاهرا آینده مالی خوبی داشته باشند.
ت.    بعضی رشته ها به غلط به پول سازی مشهورند (مانند معماری) و بر عکس (مانند حسابداری).
ث.    در آینده ممکن است بسیاری شرایط تغییر کند.
ج .    روزی شما با انتخاب رشته تقسیم نمی شود: باور کنید روزی دهنده خداوند متعال است. و او هیچ گاه فردی را به دلیل انتخاب رشته الف محروم نکرده یا روزی فردی را به دلیل رشته ب دو برابر نکرده است. به خدا اعتماد کنید. او قادر است.
7.    خانواده تان را از دست ندهید
معمولا تحصیل در شهرهای دور در دوره کارشناسی الزام به اقامت دارد. دروس متعدد و فشرده امکان رفت و آمد را از دانشجویان می گیرد. در بازه سنی حساس کارشناسی، البته ورود به فضای دانشگاه فرصت ها، مشکلات، سوالات و معضلات جدی ای را به وجود خواهد آورد. خانواده می تواند بدون هیچ دخالتی نقش حمایتی، پشتیبانی و حفاظتی را برای شما بازی کند در حالی که با تغییر شهر زندگی این پشتیبان جدی را به راحتی از دست می دهید. ضمنا فراموش نکنید همان اندازه که شما به خانواده تان نیازمندید خانواده شما هم به وجود شما محتاج اند. این فرصت را از خودتان و از ایشان آسان نگیرید. خوابگاه خانه نمی شود، مطمئن باشید.
8.    رفت و آمد را در نظر بگیرید
تحصیل در شهر محل زندگی فواید متعددی دارد. حذف رفت و آمد نه تنها هزینه هایتان را کاهش می دهد بلکه فرصت بیشتری در اختیارتان می گذارد. ضمنا می توانید در برنامه های دانشگاه هم حضور بهتری داشته باشد. همینطور ممکن است کاری را نیز در کنار تحصیل انجام دهید.
9.    اولویت بندی کنید.
رشته ها، شهر ها و دانشگاه ها را اولویت بندی کنید. انتخاب های نهایی تان را نیز اولویت بندی کنید و یک به یک مقایسه کنید. نتیجه کار نباید به گونه ای باشد که حسرت بخورید: "ای کاش فلان رشته را بالاتر نوشته بودم."
10.    به خدا توکل کنید
"من نمی دونم چی می خوام"،"چی هست؟"، "اگر اشتباه کنم بدبخت میشم!" و .... را مکرر می شنویم. شناخت اکثر دانش آموزان از رشته ها و از خودشان اندک است. در تصمیمات مهم زندگی معمولا شناخت و دانش ما از زوایای مختلف قضایا اندک است. اما خدای متعال دانای کل است و بر همه چیز احاطه دارد. چه بسیار مسیرهای اشتباهی که او مرتفع می کند و چه بسیار انتخاب های ظاهرا نادرستی که می فهمیم بهترین انتخاب بوده است. به خدا توکل کنید ، کار را به او بسپارید و ببینید چگونه فشارهای روحیتان مرتفع می شود و چگونه بهترین پیش آمد برایتان پیش خواهد آمد!

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران