دیدبان

شرایط ضروری برای صدور مجوز سقط درمانی

شرایط ضروری برای صدور مجوز سقط درمانی

به گزارش دیدبان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پزشکی قانونی استان تهران، دکتر بیک محمدی در مورد شرایط ضروری برای صدور مجوز سقط درمانی گفت: این شرایط به دو دسته تقسیم میشوند، شرایط مربوط به ناهنجاری های جنینی و شرایط مربوط به وجود یک بیماری جدی در مادر که در مورد مشکلات و ناهنجاری های جنینی، تشخیص قطعی ناهنجاری با آزمایش ژنتیک معتبر ویا سونوگرافی معتبر، ناهنجاری یا ناهنجاریها موجب حرج مادر شود، رضایت آگاهانه وکتبی مادر، سن بارداری کمتر از 19هفته براساس سونوگرافی سریال معتبر و اینکه حرج مادر توسط 3متخصص مربوطه تشخیص و به تایید پزشکی قانونی برسد می باشد.

وی گفت: در خصوص شرایط لازم برای صدور مجوز زمانی که مادر دچار یک بیماری جدی باشد عبارتند از: تشخیص قطعی بیماری خطیر مادر، تشخیص خطر جانی مادر در صورت ادامه بارداری توسط متخصص مربوطه و تایید پزشکی قانونی، رضایت آگاهانه و کتبی مادر و سن بارداری کمتر از 19هفته براساس سونوگرافی سریال معتبر.

وی همچنین بهترین زمان سونوگرافی برای تعیین سن جنین را 9-8 هفتگی و در اولویت بعدی بالای 11 هفتگی اعلام کرد.

دکتر بیک محمدی مناسب ترین اقدام در صورت ریسک بالای تست های غربالگری را انجام به موقع آمینیوسنتز و کاریوتایپ و درصورت نیاز اکوکاردیوگرافی قلب جنین درصورت تاخیر و فقدان زمان کافی انجام آمینیوسنتز و تستهای ژنتیکی سریع اکوکاردیوگرافی قلب جنین در صورت نیاز برشمرد.

وی با اشاره به عواقب قانونی تاخیر و یا اشتباه پزشک آزمایشگاه در انجام پرتکل تست های غربالگری که منجر به تولد نوزاد با ناهنجاری گردد که اندیکاسیون سقط درمانی داشته گفت: در صورت شکایت مادر در این خصوص تشخیص خطای پزشکی در کمیسیون پزشکی قانونی انجام و پرداخت خسارت درصورت درخواست والدین کودک انجام می شود.

رئیس اداره پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران گفت: مجازات قانونی سقط عمدی جنین توسط پزشک و کادر درمان پرداخت دیه برحسب سن جنین بعلاوه حبس از 2 تا 5 سال می باشد.

دکتر بیک محمدی با اشاره به اندیکاسیونهای جنینی و مادری سقط گفت: متجاوز از 200 مورد از اندیکاسیونهای جنینی و حداقل 22 گروه از بیماریهای جدی مادر به صورت لیست در ستاد سازمان تنظیم شده است اما انتهای هر دو لیست باز بوده و در صورت مواجهه با هر مورد جدیدی که در لیست موجود نباشد بررسی های لازم صورت گرفته و تصمیم گیری برای صدور یا عدم صدور مجوز انجام می شود.

وی در پایان در خصوص مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده درخواست صدور مجوز سقط درمانی گفت: شناسنامه یا کارت ملی مادر باردار و حضور مادر در مرکز شخصاً به همراه مدارک پزشکی مرتبط از جمله سونوگرافی یا آزمایش ژنتیک یا مدارک موید بیماری مادر الزامی می باشد.در صورت عدم صدور مجوز هزینه ای از متقاضی دریافت نمی شود. اما در صورت صدور مجوز مبلغ مورد نظر مطابق با تعرفه های مصوب اخذ خواهد شد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران