دیدبان

فرار از مرگ با کمک موبایل

فرار از مرگ با کمک موبایل

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، اخیرا لایحه ای در قانون کشور فیلپین تصویب شده است که طبق این قانون هر حادثه ای در فیلیپین رخ بدهد باید موبایل‌های کشور آلارم اعلام خطر بزنند. این قانون بابت وقوع سونامی، طوفان، آتش فشان و زلزله در این کشور تصویب شده است.
فیلیپین کشوری است که معمولاً هر سال با این حوادث روبرو می‌شود و خسارات بسیاری ناشی از این حوادث در کشور بر جای می‌ماند. سال گذشته با وقوع سونامی «هایان» یکی از بدترین سونامی‌های تاریخ فیلیپین، 6 هزار و 300 نفر کشته و 4 میلیون نفر آواره شدند.
در این قانون مشخص شده است، کمپانی‌های خدمات دهنده به گوشی‌های همراه موظف اند در زمان حادثه مردم را با فرستادن آلارم خطر آگاه کنند. چنین سیستمی در چندین کشور دیگر به خصوص کشور ژاپن وجود دارد. فیلیپینی‌ها هر سال در یک منطقه با 20 سونامی روبرو می‌شوند و معمولاً یکی از آنها کشنده می‌شود. طبق قانون کشور فیلیپین پیامکی که به مردم منطقه حادثه دیده فرستاده می‌شود باید شامل شماره‌های خدمات دولتی و آژانس‌های درگیر با مسئله موجود باشد. اما آیا تنها فیلیپین چنین قانونی دارد؟
فناوری اعلام خطر در موبایل
با توجه به افزایش تعداد گوشی‌های موبایل و اینکه در حال حاضر هر کسی یک گوشی با خودش دارد به نظر می‌آید استفاده از موبایل بهترین وسیله برای اعلام خطر و آگاه سازی مردم از خطرات باشد، در این روش معمولاً از سیستم پیام رسانی SMS برای اطلاع رسانی همگانی استفاده می‌شود.
برای مثال در ژاپن زمانی که نخستین ارتعاش‌های زلزله شروع می‌شود به همه تلفن‌های همراه که در برنامه پیام رسانی همگانی قرار دارند پیامک فرستاده می‌شود. اما با این وجود ممکن است گاهی خطاهایی پیش بیاید و برای مثال در زمان وقوع حادثه خطوط ارتباطی قطع شود و پیامک به مردم فرستاده نشود.
نکته مهم دیگر در استفاده از سیستم‌های پیام رسان همگانی تکنیک جمع سپاری است. در واقع با این تکنیک بعد از وقوع حادثه می‌توان از محله حادثه دیدگان و تعداد افراد حادثه دیده با خبر شد، براین اساس در زلزله 2010 هایتی این روش کمک کرد تا امدادگران بتوانند مصدومان را در یک نقطه جمع کنند. البته استفاده از این تکنیک باز هم بستگی به شرایط حادثه دارد.
وقتی سیستم پیام رسان خطا می‌کند
ساین جهانی یاهو عنوان کرده است، اخیراً در سن لوئیس آمریکا مردم پیام‌های اعلام خطری درباره حادثه ای در نیروگاه اتمی این منطقه دریافت کرده بودند که خیلی‌ها را از خانه هایشان بیرون آورد و باعث رعب و وحشت شد. این اخطار بابت یک اشکال فنی در سیستم اطلاع رسانی همگانی اعلام خطر رخ داده بود. تعداد پشت هم این پیام‌های اشتباه و زنگ‌های خطری که معمولاً برای هشدار استفاده می‌شود باعث ترس و وحشت بسیاری از مردم منطقه شده بود و این اتفاق باعث شد خیلی از مردم منطقه از مسئولان پاسخ بخواهند.
گفته می شود این اشتباه بابت تجهیز سیستم‌های منطقه به سیستم بی‌سیم پیام رسان تازه رخ داده است. بعد از ارسال این پیام اخطار مردم این بخش از گوشی‌های خود با صدای زنگ خطری که با زنگ‌های دیگر تفاوت داشته است با پیامی روبرو می‌شوند که پشت سر هم به آنها هشدار می‌دهد که در این منطقه حادثه ای اورژانسی در حال رخ دادن است و مردم باید آماده باشند. از این سیستم پیام خطر نه تنها در نیروگاه‌های اتمی بلکه در حوادثی مثل سونامی و سایر حوادث طبیعی مخرب هم استفاده می‌شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران