دیدبان

انتقاد بی‌سابقه فرمانده‌تفنگداران از اوباما

انتقاد بی‌سابقه فرمانده‌تفنگداران از اوباما

به گزارش دیدبان ؛ ایسنا به نقل از روزنامه فیسکال تایمز خبر داد، ژنرال جیمز آموس، فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا در سخنرانی در موسسه بروکینگز گفت که دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ راه را برای ظهور دولت اسلامی عراق و شام (داعش) باز کرده است.
وی افزود: من به سختی می‌توانم باور کنم که ما آنجا بوده‌ایم و با دولت پارلمان و وزرای دفاع و کشور عراق همکاری کرده‌ایم. من فکر نمی‌کنم که ما به شکلی که امروز هستیم در آنجا بودیم.
آموس همچنین از ناکارآمدی کاخ سفید در عمل به تعهدات جهانی‌اش به شدت انتقاد کرد.
این مقام آمریکایی در ادامه گفت: ممکن است فکر کنیم که کار ما با این مسائل ناخوشایند، آزاردهنده و نخ‌نما و بی‌اهمیت که در سراسر جهان در حال روی دادن است، تمام شده باشد اما من می‌خواهم بگویم اگر شما جزو آن کشورها باشید، اینها مسائلی آزاردهنده و پیش پا افتاده‌ای برای شما نیستند. ممکن است فکر کنیم که کار ما با آنها تمام شده اما کار آنها با ما تمام نشده است.
آموس تاکید کرد: ما احتمالا تنها کشور جهان هستیم که این منابع و توانمندی را دارد که بتوانیم بخشی از این کار را انجام دهیم، اما سایر کشورها توان انجام چنین کاری را ندارند.
روزنامه فیسکال تایمز نوشته است: شاید مطرح کردن چنین نقطه نظراتی از سوی این مقام آمریکایی به این علت است که وی پاییز سال جاری بازنشسته خواهد شد. نظرات وی احتمالا بر منازعات جامعه دفاعی آمریکا درخصوص نحوه برخورد با بحران‌های بی‌شمار در سراسر جهان تاثیرگذار خواهد بود.
یک گرایش در حزب جمهوریخواه آمریکا به رهبری ریک پری بر این باور است که آمریکا نمی‌تواند از انزوای خود بگریزد، اما گروه دیگر به رهبری راند پل تاکید دارد که مشارکت آمریکا در مسائل جهانی منجر به جنگ‌های طولانی مدت نظیر آنچه در افغانستان روی داده می‌شود.
قطعا آموس با گروه پری هم عقیده است. وی همچنین از نگرانی افسران ارشد وزارت دفاع آمریکا مبنی بر آنکه سربازانی که در جنگ عراق و افغانستان قربانی شدند از اوهام بیدار شده‌اند زیرا دستاوردهای آنان به فنا رفته است،‌ حمایت کرده است.
آموس با اشاره به سقوط استان الانبار عراق که تفنگداران آمریکا در سال ۲۰۱۰ موفق به تصرف آن شدند، گفت: این مساله قلب ما را به درد می‌آورد.
وی تاکید کرد که ۸۵۲ تفنگدار دریایی آمریکا طی جنگ عراق کشته و ۸۵۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.
آموس تاکید کرد: آنان بر این باور بوده‌اند که می‌توانند تفاوتی ایجاد کنند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران