دیدبان

نخستین محصول سینمای ایران با محوریت ارض موعود

نخستین محصول سینمای ایران با محوریت ارض موعود

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، «سرب» نام فیلمی است ایرانی به نویسندگی مشترک مسعود کیمیایی و تیرداد سخایی و کارگردانی مسعود کیمیایی که در سال 1367 اکران شده است. کیمیایی در دوازدهمین فیلم خود داستان یک زوج جوان یهودی ایرانی را در اواخر دههٔ 20 خورشیدی روایت می‌کند که خواهان عزیمت به سرزمین موعود (اسراییل) هستند اما پس از مواجهه با مخالفت سازمان یهودی هاگانا و کشته شدن عمویشان به دست آنها مجبور به فرار شده و درگیر ماجراهای پس از آن می‌شوند. این فیلم در هفتمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کاندیدای چند جایزه بوده و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود ساخته است.
در خلاصه داستان سرب آمده است:دانیال و مونس که می‌خواهند به ارض موعود بروند با مخالفت سازمانی به نام هاگانا که یهودیان را بسیج می‌کند روبرو می‌شوند. یعقوب عموی دانیال به دست اعضای هاگانا کشته می‌شود و دانیال و مونس که قاتل را شناخته اند می‌گریزند. میرزا محسن فرد متدینی که به کمک مقتول شتافته، به عنوان قاتل دستگیر و به زندان افکنده می‌شود. نوری برادر میرزا محسن که خبرنگار است تصمیم دارد زن و شوهر یهودی را برای ادای شهادت به دادگاه ببرد. مونس و دانیال که مصمم هستند از مرز خارج شوند از دست نوری و اعضای هاگانا می‌گریزند. نوری آنها را می‌یابد. زن می‌گریزد، نوری دانیال را به موقع به جلسه دادگاه می‌رساند. روبه روی کاخ دادگستری او خود را سپر تیری می کند که یکی از آدمکش‌ها که در تعقیب آنها بوده است به سوی دانیال شلیک می‌کند.
تهران در زمان ساخت این فیلم در معرض بمباران‌های عراق قرار داشت و پس از آنکه 8 بمب در اطراف لوکیشن مربوط به سکانس دادگاه اصابت کرد، محل فیلمبرداری به شمال ایران منتقل شد. همچنین از آنجا که داستان فیلم در تهران سال‌های 30 خورشیدی می‌گذرد، گروه نیاز به استفاده از اتومبیل‌های قدیمی برای به تصویر کشیدن خیابان‌های آن زمان داشته است و از آنجا که تنها 3 عدد از این گونه اتومبیل‌ها در اختیار گروه بوده، دست‌اندرکاران ساخت فیلم با رنگ کردن آنها و استفاده ازشان در سکانس‌های مختلف توانسته‌اند این کمبود اتومبیل را جبران کنند.
کیمیایی این فیلم را در شرایطی به تهیه‌کنندگی محمد هاشم سبوکی و مدیریت فیلمبرداری محمود کلاری مقابل دوربین برد که تهران در سال 67 زیر بمباران عراق قرار داشت که خودش در رابطه با ساخت این فیلم می‌گوید:«زمان ساخت فیلم تهران در معرض بمباران بود و در صحنه گرفتن دادگاه هشت بمب به اطراف محل فیلمبرداری اصابت کرده بود. شرایط به قدری سخت شد که فیلم را در شمال ادامه دادیم. در این فیلم ما تنها سه خودرو در اختیار داشتیم که هر بار آنها را رنگ و در صحنه‌ای دیگر استفاده می‌کردیم. این عقیده من بود و به هر جهت من این روابط را که گفتنش زیاد راحت نبود اینگونه می‌دیدم».
در این فیلم هادی اسلامی در نقش نوری،امین تارخ در نقش دانیال، فریماه فرجامی در نقش مونس،فتحعلی اویسی در نقش یزغل،جمشید مشایخی در نقش  میرزا محسن جلال مقدم در نقش دندانپزشک، نرسی گرگیا در نقش شمعون،غلامحسین لطفی در نقش یعقوب و سعید پیردوست در نقش روزنامه‌نگار به ایفای نقش پرداخته‌اند و اولین حضور پولاد کیمیایی و شاهد احمدلو در سینما را در این فیلم در نقش دو کودک شاهد بودیم.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟