دیدبان

چه کسانی شایعه ناسالم بودن برنج ایرانی را پخش می کنند؟

چه کسانی شایعه ناسالم بودن برنج ایرانی را پخش می کنند؟
به گزارش دیدبان به نقل از ایسنا ، گیلان استانی کشاورزی است و برنج یکی از تولیدات استراتژیک کشاورزی گیلان محسوب می‌شود. در حال حاضر در استان گیلان ۲۳۸هزار هکتار ارضی کشاورزی وجود دارد که به طور میانگین سالیانه ۷۵۰هزار تن برنج سفید از یک میلیون و ۱۰۰هزار تن شلتوک استحصال می‌شود.
رقم هاشمی، بیشترین نوع از ارقام کشت برنج گیلان را به خود اختصاص داده است و در این استان بهترین و با کیفیت‌ترین برنج دنیا به بازارها عرضه می‌شود. بی شک شایسته ترین مردم برای استفاده از برنج گیلان هموطنانمان هستند اما به دلیل قیمت گران‌تر برنج بومی نسبت به برنج‌های وارداتی در بازارها برخی از افراد ترجیح می‌دهند که از برنج‌های خارجی که کیفیتی بسیار پایین دارد استفاده کنند.
رحمت، یکی از برنج فروشان در شهر رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت فروش برنج داخلی در بازار گفت: همیشه برنج گیلان به دلیل کیفیت و سلامتی که دارد مورد توجه مشتریان است. برای تولید برنج گیلان هزینه زیادی از قبیل دستمزد کارگری، آب بها، نشاء و دیگر موارد صورت می‌گیرد. شرایط آب و هوایی مناسب در کنار زحمت‌های شبانه روزی کشاورزان موجب می‌شود که استان ما بهترین‌های برنج کشور را تولید کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از بستگانم که وارد کننده برنج خارجی است، برای مصرف خانواده‌اش از نوع برنج بومی می‌خرد. وقتی کالایی با کیفیت است گران بودن آن بی دلیل نیست و مثلا کسی انتظار ندارد با ارائه مقدار کمی پول خودروی مدل سال نصیبش شود.
وی اضافه کرد: برنج گیلان هم از تولیدات کشاورزی با کیفیت دنیا است و شاید قیمت فعلی بسیار هم منصفانه باشد.
کبری، یکی از کشاورزان شهرستان رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره قیمت فروش برنج شالیزارش گفت: امسال در شالیزارمان به دلیل قیمت بالای دستمزد کارگری سعی کردیم در مرحله نشاء برنج از همکاری خانواده‌هایمان استفاده کنیم و برای کمکی که شالیکاران از خانواده دریافت می‌کنند معمولا مزدی به زنان و دیگر اعضای خانواده پرداخت نمی‌شود و به زبان محلی یاورگیری می‌کنیم به این معنی که برای روزهای کار نشاء به کمک هم می‌رویم بدون گرفتن مزد.
وی اضافه کرد: کمک من و فرزندانم در شالیزار کاری است که سالها به همراه همسرم انجام می‌دهیم و تولید برنج، کار خانوادگی ما محسوب می‌شود. کشت و کار برنج، هویت مردمان گیلان است و ما تلاش داریم علاوه بر تامین معیشت خانوار چگونگی تولید برنج با کیفیت را به فرزندانمان بیاموزیم.
محمد علی نجفی، استاندار گیلان نیز درباره برنج گیلان معتقد است: برنج گیلان همواره مورد ظلم واقع شده است. ای کاش نگاه وزارت جهاد کشاورزی و اهمیت به کشت برنج حداقل به اندازه ارزش گندم بود. علیرغم کاهش ذخیره سد سفید رود امسال نسبت به سال‌های قبل تاکنون، سال زراعی خوبی را پشت سر گذراندیم.
نجفی از مسئولین کشوری خواست با توجه به نزدیک شدن به روزهای برداشت برنج در گیلان از واردات هر گونه برنج خارجی در کشور جلوگیری شود.
شعبان نژاد، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه هم اکنون ۸۲درصد شالیزارهای گیلان در مرحله زایش سر می‌برند و امسال کمبود آب مانع هیچ کشتی در شالیزارهای گیلان نشد، ادامه داد: برنج گیلان سالم و با کیفیت است و همواره مشتری‌های خود را در بازارها دارد.
وی درباره شایعه‌هایی که در مورد آلودگی یک یا دو نوع از ارقام برنج بومی مطرح شده بود، خاطرنشان کرد:با آزمایشاتی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر روی ارقام مختلف برنج استان انجام داد تایید سلامت برنج گیلان به گوش همگان رسید.
وی افزود: درست شدن این شایعات از سوی افرادی صورت می‌گیرد تا بتوانند دروازه‌ها را به روی واردات بی رویه برنج‌های خارجی به کشور باز کنند.
طبق پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آنجاییکه در ۲۱خرداد ماه سالجاری اولین خوشه های طلایی برنج در گیلان مشاهده شدند ۲۱تیرماه سالجاری اولین برداشت برنج استان انجام خواهد شد و پس از آن برنج ها راهی کارخانه های شالیکوبی می شوند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه آمار بالای ضایعات و شکست برنج در کارخانه‌های شالیکوبی موجب کاهش درآمد شالیکاران می‌شود گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد برنج تولیدشده توسط کارخانه‌های شالیکوبی که به روز رسانی نشده‌اند شکسته می‌شود و متاسفانه با قیمت بسیار کمتر با عنوان برنج نیم دانه به بازار عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: ما برای حمایت از صاحبان کارخانه‌های شالیکوبی گیلان آماده‌ایم تا نوسازی و بازسازی را در واحدهایشان انجام دهند.
اما کار مهمی که لازم است تا در جهت حفظ جوانان روستایی در کشت برنج گیلان انجام شود کاهش هزینه‌های تولید برنج است و در این مسیر افزایش تولید مکانیزه برنج و همچنین پرهیز از پرداختن به کشاورزی تک محصولی می‌تواند راهکار برون رفت از چالش‌های تولید برنج استان باشد تا تولید برنج برای شالیکاران صرفه اقتصادی منطقی‌تری داشته باشد. یکی از راهکارهای اساسی می‌تواند افزایش پرورش راتون باشد.
بنیادی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه راتون برنجی با زحمت کمتر و با کیفیت تر از برنج اولیه است، خاطرنشان کرد: برنامه داریم امسال کشاورزان بیشتری را تشویق کنیم تا به پرورش راتون بپردازند.
علی اصغر داداش پور، مدیر امور ترویج سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه کشت همزمان برنج با پرورش اردک و ماهی در برخی شالیزارهای گیلان امکان پذیر است، اضافه کرد: اجرای این امر علاوه بر ارتقای درآمد کشاورزان با تولید گوشت اردک و ماهی موجب استفاده کمتر سم و کود در مزارع می‌شود.
وی افزود: همکاری اردک ها و ماهی‌ها موجب کشت برنجی سالم تر و همچنین افزایش استفاده مردم استان و کشور از گوشت‌های سالم و ارگانیک نظیر اردک و ماهی می‌شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران