دیدبان

ورود ۱۲ بانک به عرصه حمایت از نوآوری

ورود ۱۲ بانک به عرصه حمایت از نوآوری

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، دکتر بهزاد سلطانی در نخستین نشست خبری خود درباره تسهیلات، ضوابط و فرآیندهای حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از فعالیت های علمی افزود: شرط های حمایت از شرکت های دانش بنیان در ۱۱ حوزه مشخص شده است که از جمله طرح های آنها باید دارای ارزش افزوده فراوان اقتصادی باشد و آن شرکت هم سابقه منفی اقتصادی نداشته باشد.
وی افزود: علاوه بر شرکت های دانش بنیان صندوق های حمایت، شرکت های سرمایه گذار خطر پذیر و بخش های خدمات تجاری سازی نیز می توانند از تسهیلات صندوق ما استفاده کنند.
مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره اینکه چرا اعضای هیات امنای صندوق دولتی هستند، گفت: به هر حال بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پول در گردش این صندوق است و ما نمی توانیم آن را به بخش خصوصی بسپاریم تا توزیع کند از این رو افراد به نوعی دولتی هستند.
وی افزود: ما نیز می دانیم که مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای برخی از طرح های دانش بنیان کم است اما مصوبه هیات امنا است.
وی درباره سود ۱۷ درصدی برخی از وام های صندوق گفت: این نیز مصوبه هیات امنا است اما توجه داشته باشیم که اگر طرح دانش بنیان به کار اقتصادی درست برسد می تواند از عهده آن برآید. ضمن اینکه رسالت صندوق این است که برای تجاری سازی طرح پول می دهد و پول باید برگردد اما تا مراحل پیش از آن را محققان و طراحان می توانند از تسهیلات پارک های علم و فناوری استفاده کنند.
سلطانی تاکید کرد: تمامی شرکت های دانش بنیان قبل از وارد شدن به بورس و کار اقتصادی بزرگ نیاز به پول دارند و اکنون هم بسیار از این شیوه استقبال کرده اند. ضمن اینکه طبق قانون ما تنها از شرکت های ثبت شده حمایت می کنیم.
وی با اشاره به توصیه ای که به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای کارآفرینی فارغ التحصیلان آنها داشته گفت: من در دیدار با روسای دانشگاه ها به آنها گفتم که صندوق هیچ پولی به بخش دولتی نمی دهد اما هیات علمی دانشگاه می تواند با چند دانشجوی دکتری و ارشد و فارغ التحصیل درباره طرح تحقیقاتی خود یک شرکت دانشگاهی تاسیس کند که دانشگاه نیز زیر ۵۰ درصد در آن سهام داشته باشد و سپس از تسهیلات صندوق استفاده کند. در حال حاضر دانشگاه استفورد در آمریکا بیش از ۶۰ درصد در آمد خود را از طریق سود سهام شرکت های دانشگاهی که دارد کسب می کند.
مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در حال حاضر ما مشکل مالی برای تسهیلات نداریم اما مشکل اصلی کمبود طرح دانش بنیان خوب اقتصادی است. ما می توانیم فرصت سرمایه گذاری برای فناوری فراهم کنیم.
وی با اشاره به آغاز به کار صندوق نوآوری و شکوفایی در دولت جدید گفت: ما در دوره اول ۶ ماه آغاز کار بنا را بر ارائه تسهیلات گذاشتیم، دوره ۴ ساله بعدی دوره تثبیت است و در افق ۲۰ ساله تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی مدنظر قرار دارد.
سلطانی افزود: در حال ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده اند که از این تعداد ۴۱۳ از سوی معاونت علمی به صندوق معرفی شده اند. از این تعداد ۹۸ شرکت طرح های خود را ارائه داده اند و ۳۱۵ شرکت هنوز به دلایل مختلف طرح نداده اند.
وی خاطرنشان کرد: برای این ۲۱ طرح تاکنون ۱۸ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان تسهیلات مصوب و پرداخت شده که این تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد متغیر بوده است.
مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: از میان ۹۸ شرکت دو شرکت انصراف داده اند و ۸ طرح رد شده اما برای ۹۸ شرکت پیش بینی اعتبار ۹۴ میلیارد بوده است اما هر میزان که شرکت اعلام کند پرداخت نمی شود بلکه پس از ارزیابی و نظارت اعلام می کنیم که چه میزان اعتباری تسهیلات لازم دارد.
وی با اشاره به طرح های سرمایه گذاری گفت: ۴ طرح سرمایه گذاری به ما رجوع شده که اکنون نمی توانیم آن را بررسی کنیم زیرا هیات امنای هنوز آیین نامه مربوطه را تصویب نکرده است اما بر اساس اعلام اولیه ۲۸۱ میلیارد تومان برای این طرح ها تقاضا وجود دارد.
سلطانی درباره همکاری با صندوق های پژوهش و فناوری و بانک ها گفت: با ۹ صندوق قرارداد داریم که این صندوق ها می توانند به عنوان عامل صندوق پژوهش و فناوری همکاری کنند. با ۱۲ بانک در تعامل هستیم که از این میان هر یک از بانک ها که خدمات بیشتری به شرکت های دانش بنیان ارائه کند تا یک ماه آینده به عنوان بانک های همکار معرفی می شود.
وی از نگارش ۲۸ آیین نامه و دستورالعمل برای صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و گفت: این دستور العمل ها انضباط مالی ایجاد می کند که از جمله این آیین نامه ها می توان به کار با بانک، یارانه شرکت ها، لیزینگ و غیره اشاره کرد.
مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی از رسانه ها خواست تا نقش نظارتی داشته باشند و گفت: وقتی شما بدانید کدام طرح ها از صندوق تسهیلات دریافت کرده اند می توانید میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن را مورد پرسش و نظارت قرار دهید. از همین رو طرح های تایید شده به همراه میزان تسهیلات در سایت صندوق قرار داده می شود.
وی درباره تقسیم بندی اعتبارات صندوق گفت: برای تسهیلات شرکت های دانش بنیان ۳۰۰ میلیارد تومان، برای لیزینگ ۱۰۰ میلیارد تومان، برای مشارکت بانک ها ۱۰۰ میلیارد تومان، برای سرمایه گذاری خطر پذیر ۳۴۰ میلیارد تومان، برای ضمانت نامه ها ۴۶ میلیارد تومان، برای توانمندسازی ۱۰۰ میلیارد تومان و برای فعالیت های صندوق ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر این نکته که پول صندوق نوآوری و شکوفایی نباید به شیوه کمیته امدادی باشد گفت: انضباط و نظارت موجب می شود که رانت برای دادن پول به شرکت های دانش بنیان، ایجاد نشود.
سلطانی اظهار داشت: پیش بینی نمی کنیم که امسال بتوانیم طرح های زیادی دریافت کنیم چرا که هنوز بسیاری از شرکت های دانش بنیان تازه به ثبت رسیده اند و طرح های خود را ارائه نداده اند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران