دیدبان

کاهش سن مبتلایان به سرطان روده

کاهش سن مبتلایان به سرطان روده

به گزارش دیدبان به نقل از ایرنا ، روابط عمومی بیمارستان آیت الله روحانی بابل دکتر ˈ شهریار سوادکوهی ˈ افزود: در گذشته سن سرطان ۵۰ سال بوده که امروزه به ۴۰ سال کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: اگرچه سرطان مری در ترکمن صحرا به دلیل مصرف مواد مخدر و چای داغ شیوع بیشتری نسبت به دیگر مناطق دارد اما در کل منطقه شمال کشور نیز به دلایل مختلف شیوع این بیماری نگران کننده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد سرطان های روده عامل ژنتیک دارد، بیان داشت: کسانی که در سنین پایین دچار سرطان می شوند باید نزدیکان درجه یک آنها بیماریابی شوند، زیرا ممکن است این بیماری در مراحل اولیه خود را نشان ندهد.
وی ادامه داد: در چنین مواردی اگر پیشگیری صورت گیرد درمان نتیجه بهتری می دهد.
رییس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت الله روحانی(ره)بابل گفت: از شایع ترین نوع بیماری دستگاه گوارش می توان به زخم معده، زخم دوازدهه، تورم معده، پولیپ و جسم های خارجی اشاره کرد.
دکتر سوادکوهی گفت: اگر تشخیص بیماری در مراحل اولیه صورت گیرد به راحتی قابل درمان است اما در بیماری های بدخیم تمام سعی ما درمان به روش های نوین درمانی است و در صورت ناموفق بودن این درمان ها ممکن است نیاز به جراحی باشد.
وی با اشاره به اینکه اندوسکوپی به روش نوین بهترین راه تشخیص و درمان بیماری های گوارش است، خاطرنشان کرد: با رعایت نکات ایمنی در زمان اندوسکوپی احتمال انتقال ویروس از بیمار به بیمار دیگر از بین می رود ضمن اینکه برای بیماران ایدز و هپاتیت نیز از مواد ضدعفونی کننده استفاده می شود.
سوادکوهی با اشاره به امکانات خوب موجود در این بخش اظهار داشت: این بخش بعد از شش سال تاسیس از پیشرفته ترین دستگاه ها و امکانات روز دنیا در حد خاورمیانه و اروپا برخوردار است.
رییس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل ازنیاز این بخش به اندوسونوگرافی خبر داد و گفت: تهیه این دستگاه که نیاز به اعتباری بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دارد مهم ترین نیاز فعلی بخش بوده که به دلیل مشکل مالی هنوز خریداری نشده است.
وی میانگین مراجعه ماهانه بیماران در سال ۹۲ را بیش از ۵۵۰ تا ۶۰۰ بیمار دانست و اظهار داشت: میزان مراجعه روزانه بیماران بین ۲۵ تا ۳۰ نفر است.
دکترسوادکوهی تصریح کرد: مهم ترین راه انتقال بیماری های فوقانی دستگاه گوارش عوامل عفونی بوده که پیشگیری و رعایت موارد بهداشتی می تواند از بروز این بیماری ها جلوگیری کند.
وی بیماری عصبی، استرس، استفاده از غذاهای نامناسب، پرخوری،خوردن چای پررنگ، قهوه و نوشابه غیر استاندارد، مصرف سیگار و مواد مخدر را زمینه ساز بیماری های گوارشی برشمرد.
رییس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت الله روحانی بابل همچنین ورزش، رژیم غذایی مناسب، کم خوری، کاهش استرس، عدم استعمال دخانیات را مهم ترین راه پیشگیری از بیماری های گوارشی دانست.
وی افزود: استفاده از داروهای نامناسب، پروفن و مسکن های دیگر، چاقی و عدم تحرک زمینه ساز سنگ ها، سرطان ها و بیماری های صفرا و لوزالمعده می شود.
سوادکوهی خاطرنشان کرد: برای تشخیص زودرس سرطان های دستگاه گوارش باید هر پنج تا ۱۰ سال به پزشک متخصص مراجعه شود.
وی با اشاره به اینکه بیماری های گوارش در حال پیشرفت است، گفت: با افزایش زخم های گوارش بدخیم مواجه هستیم.
وی از فقر آموزش کافی در کشور برای فعالیت های بدنی انتقاد کرد و تصریح کرد: چاقی، فشار خون و دیابت درصد ابتلا به بیماری دستگاه گوارش، سنگ صفرا و سرطان را افزایش داده است به ویژه در زنان که بعد زایمان استراحت مطلق دارند.
سوادکوهی درباره استفاده از آب آلوده هشدار داد و تصریح کرد: میکروب هلیکوباکتر که عامل بروز زخم معده و دوازدهه و ایجاد سرطان معده است بیشتر از طریق آب آلوده منتقل می شود.
رییس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت الله روحانی بابل گفت: استفاده از دستگاه تصفیه آب، استفاده از آب های بهداشتی برای جلوگیری از این بیماری مفید است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران