دیدبان

جیره بندی آب در پاییز

جیره بندی آب در پاییز

به گزارش دیدبان به نقل از نسیم ، علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ماه پیش از دستور بهمن ماه (بهمن 92) رئیس جمهور مبنی بر تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار برای رفع بحران آبی کشور خبر داد و گفت: اعتباری که رئیس جمهور دستور تخصیص آنرا داد هنوز تخصیص نیافته است.

12 کلانشهر کشور با بحران آبی دست به گریبانند و 517 شهر کشور تابستان امسال تنش آبی دارند. تابستانی که از جام جهانی ابتدای آن، ماه رمضان نیمه اول آن و اوج گرمای میانه آن تماما پیک های مصرف را در دل خود دارد.

رئیس جمهور بهمن ماه سال گذشته دستور تخصیص 300 میلیارد تومان را برای رفع بحران های آبی صادر کرد تا در تابستان امسال کار به جیره بندی آب نرسد. قرار بود با آمدن این اعتبار، چاههای آب در کلانشهرهای با بحران آبی حفاری شود، خطوط انتقالی که قابلیت لوپ شدن و به هم پیوستگی را دارند، از محل این اعتبار پیوسته شوند و هر نقطه از کشور که امکان به مدار آمدن منابع جدید آبی برای رفع تنشی در تأمین آب وجود دارد، به مدار بیاید اما این اعتبار تخصیص پیدا نکرد.

با نزدیک شدن به تابستان و نیامدن اعتبارات مالی، وزارت نیرو که شرایط را بحرانی دید، به شرکت های زیرمجموعه دستور داد تا هر چه می توانند را با افزایش دیون انجام دهند و با این تصمیم، حفاری چاههای آب در کلانشهرهایی مثل تهران و دیگر اقدامات اجرایی مورد نیاز آغاز شد اما این آغاز انقدر دیرهنگام بود که عملا بخشی از چاههایی که برای افزایش ظرفیت تأمین آب کلانشهرهایی مثل تهران در نظر گرفته شده بودند تا پایان تابستان به مدار بهره برداری می آیند نه پیش از شروع پیک تابستانه.

از اینرو پیش بینی های جبران کمبود ظرفیت ها به طور کامل محقق نمی شود و بیشتر مسئولان مربوطه چشم به صرفه جویی مردم دوخته اند.

راهکار دیگری برای جبران آغاز دیرهنگام حفاری چاههای آب که ناشی از تخصیص نیافتن اعتبارات مالی بوده اندیشیده شد. "پیشخور کردن منابع آبی پاییزی سدها" این راهکاری بود که محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از آن خبر داد.

طبق گفته های این مقام مسئول، قرار است بیش از پیش از آب سدهایی همچون 5 سد تأمین کننده آب شرب شهر تهران برای تابستان استفاده شود و به نوعی منابع آبی که باید برای پاییز پشت سدها بماند تا در پاییز دچار کمبود آب نشویم را در تابستان به شبکه سراسری آب کشور تزریق می کنیم و آب مورد نیاز پاییز را از چاههایی که تا پایان تابستان به مدار تولید می آیند تأمین می کنیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در اواخر خردادماه در گفت وگو با خبرگزاری ها خبر از تخصیص یافتن اعتبار 300 میلیارد تومانی که رئیس جمهور سال پیش دستور تخصیص آن را داده بود داد و گفت که این اعتبار به زودی تخصیص می یابد.

از آنجا که تأخیر در تأمین مالی طرح ها همواره یکی از مهمترین دلایل تأخیر در بهره برداری از آنها است اگر باز هم تأمین مالی طرح های افزایش ظرفیت آبرسانی به تأخیر بیفتد و تا پایان تابستان چاههای جدید به مدار تولید نیایند، آبی که تابستان بیش از سهم تابستانه از پشت سدها برمیداریم را نمی توانیم پاییز با منابع جدید آبی جایگزین کنیم و به جای تابستان، پاییز شاهد جیره بندی آب خواهیم بود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران