دیدبان

ظرفیت گاز کشور ۸ میلیارد متر مکعب

ظرفیت گاز کشور  ۸ میلیارد متر مکعب

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، مسعود سامی‌وند  گفت: طبق دستور وزیر نفت باید ذخیره‌سازی گاز در سطح الارض هم انجام شود بر همین اساس قرار است که این شرکت مینی ال.ان.جی بسازد. در حال مطالعه و ارزیابی اقتصادی و اجرایی در این زمینه و مذاکره با برخی شرکتهای سازنده هستیم تا در 20 نقطه مینی ال.ان.جی ساخته شود تا گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک به راحتی انجام شود و هم مشکل سوخت رسانی به نیروگاهها حل شود.

** افزایش حجم برداشت گاز از مخزن سراجه

سامی‌وند با اعلام این که قرار نیست فاز 2 طرح ذخیره سازی سراجه آغاز شود توضیح داد: فاز اول این طرح با ظرفیت برداشت روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز انجام شده است و هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای افزایش روزانه حجم پالایشی تا پنج میلیون متر مکعب از مخزن سراجه هستیم تا زمستان امسال برداشت بیشتری از این مخزن صورت گیرد.

به گفته سامی‌وند روزانه بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز از طریق دو کمپرسور به مخزن سراجه قم تزریق می‌شود تا زمستان امسال امکان برداشت حدود 13 تا 15 میلیون مترمکعب گاز فراهم شود.

** برداشت 10 تا 15 میلیون متر مکعب گاز از شوریجه در زمستان امسال

او با اعلام این که در حال حاضر زیرساخت ذخیره‌سازی هشت میلیارد متر مکعب گاز در سال در دو مخزن شوریجه و سراجه فراهم شده است، درمورد برداشت گاز از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه گفت: امیدواریم که زمستان امسال 10 تا 15 میلیون متر مکعب گاز از این مخزن برداشت شود البته تعهد شرکت گاز کمتر است اما تلاش می‌کنیم که این رقم محقق شود.

به گفته سامی‌وند منابع تزریق گاز به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه متنوع است؛ پالایشگاه هاشمی‌نژاد، پارس‌جنوبی و گاز وارداتی از ترکمنستان. البته با راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دیگر برای تامین گاز مورد نیاز استان‌های شمالی به گاز وارداتی از ترکمنستان نیازی وجود نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی با اشاره به این که مطالعات مخزن احمدی در شیراز توسط دانشگاه شیراز تمام شده است گفت: میدان احمدی یکی از مناسب‌ترین مخازن برای ذخیره‌سازی است؛ چراکه به دلیل وجود نیتروژن می‌توان گاز باشتکی (Cushion gas) برداشت کرد.

وی در مورد واگذاری شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی به بخش خصوصی گفت: به ما دستور داده شده است که به کارتان ادامه دهید. رسالت ما ذخیره‌سازی گاز است که به آن عمل خواهیم کرد. واگذاری شرکت در سطح وزارت نفت و معاونان آن بررسی می‌شود. البته نظر وزیر نفت این است که شرکتهای استراتژیک باقی بمانند اما اصل 44 قانون اساسی را هم نباید فراموش کرد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران