دیدبان

جایزه معتبر فرانتس کافکا به چه کسی رسید؟

جایزه معتبر فرانتس کافکا به چه کسی رسید؟

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، پراگ پست اعلام کرد ؛ یان لیانکه نویسنده طنزپرداز چینی که در رمان‌ها و داستان های کوتاهش به هجو تاریخ چین از دهه 60 تاکنون می پردازد، به عنوان برنده جایزه فرانتس کافکای 2014 معرفی شد.

امسال در چهاردهمین سال اهدای این جایزه یک گروه از کارشناسان بین المللی دست به این انتخاب زدند. 

به گفته دانیلا اورکوفا سخنگوی هیات داوران، یان لیانکه نیز می گوید در نوشته هایش از کافکا بسیار الهام گرفته است.

یان لیانکه نویسنده بیش از 20 رمان و مجموعه داستان کوتاه است. او در سال 1958 متولد شده و به همان نسل از نویسندگان چینی تعلق دارد که مو یان برنده نوبل ادبیات 2012 از آنجا برخاسته است. با این حال لیانکه برخلاف مو یان در فعالیت های رسمی اتحادیه نویسندگان چین نقشی ندارد.

وی تاکنون دو جایزه ادبی معتبر کشورش را دریافت کرده و در سال 2013 نیز از نامزدهای دریافت جایزه من بوکر بین المللی بود.

آثار این نویسنده چینی به زبان های مختلف ترجمه شده که از جمله آنها زبان چک است. دو کتاب وی تاکنون به این زبان ترجمه شده اند. یکی از این کتاب ها با عنوان «چهار کتاب» به دوران خیزش بزرگ به جلو که همتایی برای دوران کمونیسم به رهبری مائو تسه تونگ است مربوط می شود که زندگی میلیون‌ها چینی را با گرسنگی و مشکلات اقتصادی زیادی روبه رو ساخت.

این جایزه هر سال به نویسنده‌ای معاصر که آثارش صرف نظر از منطقه، ملیت یا فرهنگ مانند کافکا الهام بخش و تاثیرگذار باشد، اهدا می شود.

جایزه کافکا که از آغاز هزاره سوم و از سال 2001 اهدا می شود تاکنون به نویسندگانی چون فیلیپ راث از آمریکا، الفریده یلینک از اتریش، هارولد پینتر از بریتانیا، هاروکی موراکامی از ژاپن، ایو بونوفوی از فرانسه، پیتر هانتکه از اتریش، جان بانویل از ایرلند، و واسلاو هاول رییس جمهوری پیشین چک تعلق گرفته است.  سال پیش آموس اوز نویسنده مخالف سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی از سرزمین های اشغالی این جایزه را دریافت کرد.

کافکا (1883 تا 1924) نویسنده آلمانی زبان زاده پراگ و از بزرگترین نویسندگانی است که به زبان آلمانی نوشته است. بیشتر آثار وی با وجود وصیت او مبنی بر نابود کردن همه آنها، پس از مرگش منتشر شدند و از تایرگذارترین آثار ادبی غرب به شمار می‌آیند. «مسخ»، «محاکمه» و رمان ناتمام «قصر» از مهمترین آثار وی هستند.

برنده جایزه ادبی فرانتس کافکا یک مجسمه برنزی از کافکا ساخته یاروسلاو رونا و یک چک 10 هزار دلاری دریافت می کند.

این جایزه در مراسمی که ماه اکتبر (مهر) برگزار می شود به برنده آن اهدا خواهد شد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟