دیدبان

آماری جالب از میزان مبلغ آب و برق

آماری جالب از میزان مبلغ آب و برق

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، هوشنگ فلاحتیان گفت: ظرفیت کنونی نیروگاه‌های کشور به بیش از ۷۱ هزار مگاوات رسیده است و طی ۴۵ روز آینده این ظرفیت کشور به بیش از ۷۲ هزار مگاوات می‌رسد تا خود را برای عبور از پیک بار امسال آماده کنیم.
معاون وزیر نیرو افزود: در سال ۸۲ حداکثر نیاز مصرف ۲۷ هزار مگاوات بود که در سال گذشته به ۴۶ هزار مگاوات رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به ۵۰ هزار مگاوات برسد ضمن آنکه شمار مشترکان برق از ۱۸ میلیون مشترک در سال ۸۲ به بیش از ۳۰ میلیون مشترک در سال ۹۲ رسیده است.
وی تصریح کرد: پیک مصرف ۵۰ هزار مگاوات برق در کشور هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود و اگر تولید این میزان برق به تولید ملی و ایجاد ارزش افزوده منجر نشود، تهدید محسوب می‌شود.
فلاحتیان، میزان انرژی الکتریکی فروخته شده در سال ۸۲ را ۱۱۴ میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد و گفت: سال گذشته این رقم به ۲۰۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید و پیش‌بینی می‌شود که امسال به ۲۱۵ میلیارد کیلووات ساعت برسد.
معاون وزیر نیرو اظهار داشت: در سال گذشته ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر و چهار میلیارد کیلووات ساعت از کشورهای همسایه وارد شد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۳ باید ۴۸۴۱ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود، گفت: طی پنج سال آینده، ۳۱ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی باید به شبکه برق سراسری متصل شود و پنج هزار مگاوات نیز ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر ایجاد کنیم.
فلاحتیان در ادامه به اقتصاد برق اشاره کرد و گفت: تولید هر کیلووات برق با سوخت یارانه‌ای ۱۵۰ تومان تمام می‌شود درحالی که به کشاورزی، مناطق گرمسیری و صنعت یارانه تعلق می‌گیرد و متوسط فروش قیمت برق ۴۹ تومان است.
وی افزود: ۸۳ درصد مردم هم در آب و هم در برق کمتر از هشت هزار تومان در ماه پرداخت می‌کنند.
به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، هزینه ۰.۳ لیتر سوخت براساس قیمت فوب خلیج فارس حدود ۶۳۰ تومان می‌شود و قیمت تمام‌شده برق با احتساب قیمت واقعی انرژی حدود ۷۳۰ تومان است؛ بنابراین خرید برق تجدیدپذیر از مردم به قیمت ۴۴۳ تومان کاملا منطقی و اقتصادی است.
فلاحتیان تصریح کرد: در کشور ۶۰ هزار مگاوات پتانسیل انرژی خورشیدی و ۳۰ هزار مگاوات پتانسیل انرژی بادی داریم.
وی میزان مصرف سوخت معادل نیروگاه‌ها در سال گذشته را ۶۴ میلیارد لیتر عنوان کرد و گفت: اگر قیمت هر لیتر سوخت را یک دلار فرض کنیم، یعنی ۶۴ میلیارد دلار فقط بابت سوخت نیروگاه‌ها هزینه شده است که با صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد لیتر، ۱۰ میلیارد دلار یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به‌دنبال خواهد داشت.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران