دیدبان

ضرورت نهادینه‌سازی نخبه‌پروری در سراسر ایران اسلامی

ضرورت نهادینه‌سازی نخبه‌پروری در سراسر ایران اسلامی

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران، "چگونگی تقدیر از نخبگان رشته‌های مختلف" شب گذشته _ 28 اردیبهشت ماه _ در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سید حسن حسینی" معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان و "محمد دورعلی" استاد دانشگاه و نخبه برجسته کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"سید حسن حسینی" معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا توجه به نخبگان جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ گفت: برای توسعه و پیشرفت کشور نیازمند گروه‌های مرجع و گروه‌های سلامت هستیم به گونه‌ای که این گروه‌های سلامت و مرجع باید بقیه افراد را فعال کند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به درپیش گرفتن مسیر توسعه کشور افزود: باید از نخبگان حمایت‌های لازم صورت گیرد تا این فرد بتواند جامعه کوچک و یا متوسط را به دنبال خود بیاورد.

*حرکت توسعه کشور باید با شتاب صورت گیرد

وی با بیان اینکه باید حرکت توسعه کشور را با شتاب بیشتر به جلو بیاوریم، ادامه داد: برای پیشرفت کشور باید به منابع موجود مراجعه کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه دانشمندان و عالمان همواره در مسیر پیشرفت به عنوان الگو تلقی شده‌اند، خاطرنشان کرد: تاسی بر عالمان و دانشمندان می‌تواند سبب حرکت شتابان توسعه کشور شود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اولویت‌ قرار دادن علم، فناوری و پژوهش در کشور اظهار داشت: ایران باید به شان و منزلت خود سریع‌تر دست یابد.

وی با اشاره به اینکه توجه به نخبگان دلیل و توجیه زیادی نمی‌‌خواهد، افزود: تاسیس بنیاد ملی نخبگان به این معنا نبوده که قبل از این به نخبگان توجهی نشده است.

حسینی با اشاره به اینکه دولت باید برای نخبگان تسهیلاتی را فراهم کند، گفت: قرار بر این نیست که یک فرد از اول تا آخر با بنیاد ملی نخبگان به جلو پیش برود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: باید نخبه، کارآفرینی، تولید، کسب و کار و توانمندی‌‌های لازم را کسب کند تا بتوان در مسیر توسعه کشور قدم برداریم. باید موانع موجود بر سر راه نخبگان را برداریم چراکه متاسفانه موانع زیادی در مسیر توسعه کشور موجود است.

حسینی با اشاره به اینکه در ادبیات نظری استادان و مسئولین کشور به همدلی و همزبانی رسیده‌اند، افزود: نیروها و استادان ایرانی می‌توانند بسیاری از کارهای سنگین و بزرگ را انجام دهند حتی اگر آنها با محدودیت مواجه شوند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اگر در جایی تردیدی وجود دارد مقرضانه نیست، اظهار داشت: متاسفانه برخی از استادان و همکارانمان بعضی از موفقیت‌ها و حجم عظمت‌های صورت گرفته را نمی‌دانند.

*ایرانیان در مسیر علم و فرهنگ به جلو پیش رفتند

وی با اشاره به سابقه تمدنی کشورمان افزود: سابقه تمدنی کشور نشانگر این است که ایرانیان همواره توانسته‌اند در مسیر علم و فرهنگ به جلو پیش بروند به گونه‌ای که تجلیل و تکریم از دانشمندان جزو سابقه تمدنی ایران به حساب می‌آید.

حسینی با بیان اینکه بعد از اسلام تجلیل و تکریم از دانشمندان حرکت شتابانی پیدا کرده است، گفت: تکریم از نخبگان مسئله‌ جدیدی نیست بنابراین امیدواریم با حرکت خوبی که در کشور آغاز شده است بتوانیم شتاب و سرعت بیشتری به علم، فناوری، پژوهش و تحقیق بدهیم.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه باید در قواعد بازی جهانی نقش خود را به خوبی ایفا کنیم، خاطرنشان کرد: حرف‌های جدی در حوزه علوم انسانی وجود دارد که باید به آنها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه باید به نیازسنجی جامعه بپردازیم، گفت: رصد دستاوردهای نخبگان به عنوان یکی از شاخص‌های اساسی مطرح شده است.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان به نیازسنجی جامعه و رصد دستاوردهای نخبگان بپردازیم؟ گفت: باید این دو خط موازی را به جلو پیش ببریم.

*نقشه جامعه علمی کشور چراغ راهنما است

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه کشور باید برنامه علمی داشته باشد، افزود: تدوین نقشه جامعه علمی کشور و اسناد بالادستی در سال‌های اخیر می‌تواند چراغ راهنما باشد.

وی با بیان اینکه باید در جامعه به روشنگری بپردازیم، خاطرنشان کرد: استادان کشور باید نیازها را تشخیص دهند زیرا بخشی از تشخیص نیازها برعهده استادان است.

حسینی با اشاره به رساله‌های متعددی که در سطوح فوق‌لیسانس، دکترا نوشته شده است، ادامه داد: این رساله‌ها سرمایه‌گذاری برای کشور به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان افزود: قرار نیست بنیاد ملی نخبگان وظیفه استادان و دانشگاهیان را برعهده بگیرد بلکه آنها باید با وظایف خود به درستی آشنا باشند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان در نظر دارد تا زمینه را به صورت کیفی‌تر برای مخترعین و نخبگان فراهم کند، گفت: باید بسته حمایتی پژوهشی را برای نخبگان ایجاد کرد.

*ضرورت تخصیص اعتبارات پژوهشی برای استادان

حسینی با اشاره به ضرورت تخصیص اعتبارات پژوهشی برای استادان کشور افزود: باید به نخبه‌پروری در کشور بپردازیم تا کسب و کار ایجاد شود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه کسب و کار یک ارزش به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: کسب و کار باید ناشی از علم باشد زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان در این راستا تاسیس می‌شود.

*شرکت‌‌های دانش‌بنیان سبب تولید ثروت می‌شوند

وی با اشاره به اینکه شرکت‌‌های دانش‌بنیان سبب تولید ثروت در کشور می‌شوند، ادامه داد: ثروت اقتدار کشور را افزایش می‌دهد. باید با دادن تسهیلات به استادان بسترهای لازم را فراهم کنیم لذا نباید از توجهات فردی هم نیز غافل شویم.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارتباط دو سویه صنعت و دانشگاه افزود: باید به نیازسنجی‌ کشور و اولویت‌بندی آن بپردازیم به گونه‌ای که در این رابطه باید بسترهای لازم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دانشجویانمان در دانشگاه‌ها با تکنیک‌های لازم آشنایی ندارند، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته میان مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس شکاف وجود دارد به طوری که بسیاری ترجیح می‌دهند که دکترا نگیرند و وارد بازار کار شوند.

*توانمندسازی از اولویت‌های بنیاد ملی نخبگان است

حسینی با اشاره به ضعف آموزشی درکشور گفت: یکی از اولویت‌های بنیاد ملی نخبگان توانمندسازی افراد است که بارها و بارها مورد تاکید مسئولین امر قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان افزود: باید دانشجویانمان در دوران دانشجویی با کارهای عملی آشنا شوند تا زمان خارج شدن از دانشگاه با فردی پویا مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه اشکال کار را نباید فقط در بخش صنعت دید و گفت صنعت به سراغ دانشجویان نمی‌آید، افزود: البته صنعت کشورمان با اشکالات متعددی روبرو است زیرا صنعت به بیماری نگاه به خارج از کشور دچار شده است در صورتی که اگر نگاه به داخل کشور باشد می‌توانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

حسینی با بیان اینکه فرزندانمان باید ایده ما می‌توانیم را به خوبی درک کنند، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که نخبگان کشور با آن مواجه هستند این امر است که هرچه آنان به بالا پیش می‌روند کار گروهی و جمعیشان کمتر می‌شود و دیگر نمی‌توانند با یکدیگر فعالیت کنند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه همه کسانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان حضور دارند از هوش بالاتری برخوردار هستند، ادامه داد: در پروژه توانمندسازی کسب و کار مسئله مهم به حساب می‌آید زیرا در سنت دینی کسب و کار ارزش ذاتی محسوب می‌شود.

*صنعت باید به سمت دانشگاه سوق پیدا کند

وی با اشاره به اینکه ثروت‌آفرینی باید از راه درست صورت گیرد، افزود: باید نخبگان خود را توانمند کنند و از سوی دیگر صنعت باید به سمت دانشگاهیان سوق یابد. دانشگاه صنعتی شریف کمک بسیار زیادی به بخش صنعت کرده است.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا تاکنون نخبگان را به دور یک میز جمع کرده‌اید تا به نتایجی دست یابید؟ افزود: یکی از ماموریت‌های بنیاد ملی نخبگان برگزاری نشست‌ها و جلسات برای گرفتن ایده‌های نخبگان است.

وی با اشاره به اینکه باید ایده‌ها را به فرآیند ملی تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: در بعضی از شرایط متاسفانه با موانعی روبرو هستیم که باید در صدد برطرف کردن آنها برآییم.

حسینی با اشاره به اینکه برخی از ایده‌ها ممکن است بسیار آرمانی باشد، تصریح کرد: معمولا نخبگان جوان ایده‌هایی را مطرح می‌کنند که آرمانی است و با واقعیت‌‌های جامعه همخوانی ندارد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به سخنان دیروز رئیس‌جمهور مبنی براینکه نخبگان باید ایده‌پردازی کنند، گفت: بنیاد ملی نخبگان محل ایده‌پردازی این اقشار جامعه خواهد بود.

*باید در موضوع اشتغال ایده‌پردازی کرد

وی با اشاره به اینکه امشب از 20 نفر استادان برجسته کشور درخواست کردیم تا در موضوع اشتغال ایده‌پردازی کنند، افزود: یکی از مسائل اصلی کشور در حال حاضر برای نخبگان بحث اشتغال است.

حسینی با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کرد تا ایده‌ها به محصولات با کیفیت تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه منابع تدریسی از سالیان دور مورد استفاده قرار گرفته و این امر آفتی بزرگ به حساب می‌آید که وزارت علوم باید بر روی پای کار بیاید و از ایده‌های نخبگان استفاده کند تا فضا شکسته شود.

* ضرورت نهادینه‌سازی نخبه‌پروری در سراسر ایران اسلامی

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا در این فرهنگ جغرافیایی بزرگ ایران تاکنون اقدام به نخبه‌پروری و شناسایی نخبگان کرده‌اید؟ گفت: تنوع نخبه‌پروری در سراسر ایران اسلامی باید نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه استادان خوب کشور تا حدودی منابع درسی گذشته را جبران کرده‌اند، افزود: در بسیاری از دانشگاه‌ها با استادان خوب مواجه هستیم زیرا آنها کمبود منابع کلاسیک را جبران کردند.

حسینی با اشاره به وجود نقایصی که در فضای آموزشی و آزمایشگاه‌های کشور وجود دارد، گفت: وضعیت استادان در کشور بد نیست.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: نخبگان ایرانی مربوط به همه مناطق کشور هستند و فکر نمی‌کنیم از این جهت تمایز و فرقی میان آنها وجود داشته باشد بنابراین باید راه‌های شناسایی را متعدد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران به قدری بزرگ است که همه مناطق آن نخبه‌پرور و نخبه‌خیز است، بیان کرد: در همه استان‌ها دفاتر بنیاد تاسیس شده است.

حسینی با اشاره به وجود پارک‌های علم و فناوری و کارگزاری صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: جشنواره اختراعات و ایده‌‌ها سالانه در کشور برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تا چند روز آینده این جشنواره‌ها در شیراز برگزار خواهد شد، افزود: این جشنواره‌ها فرصت‌هایی هستند که نخبگان می‌توانند از ایده تا محصول خود را در مرز دید عموم قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم اشکالات موجود برطرف شود، افزود: در علوم پزشکی به خدمات عمومی نیازمندیم و باید به نخبه خدمات عمومی ارائه شود.

در ادامه "دورعلی" در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چگونه ایده‌ها را باید به محصول تبدیل کرد؟ گفت: خوشبختانه در طی سال‌های اخیر با حرکت عظیم علمی در کشور مواجه بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سال 91 بیش از 200 هزار فارغ‌التحصیل مهندسی در کشور داشته‌ایم، افزود: تمامی این افراد دارای پایان‌نامه بودند به طوریکه 150 صفحه متوسط اوراق متنی این فارغ‌التحصیلان بود.

وی با اشاره به وجود 30 میلیون برگ اسناد متنی اظهار داشت: باید این سوال را مطرح کنیم که آیا این 30 میلیون برگ اسناد متنی توانسته مشکلات موجود را حل کند.

این نخبه برجسته کشور با اشاره به وجود مشکلات عمده در مسیر راه نخبگان کشور ادامه داد: باید دانشگاه‌ها براساس نیازها توسعه پیدا کنند زیرا براساس نیازهای دانشگاه‌ها است که افراد مورد تربیت قرار می‌گیرند.

دورعلی با اشاره به اینکه هرگز کسی بر روی کارهای عبس فعالیت نمی‌کنند، ادامه داد: خوشبختانه دانشگا‌ه‌های توانمند بسیاری در داخل کشور وجود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در بعضی از کشورها فارغ‌التحصیلان فیزیک بسیار بسیار در گرفتن پروژه‌ها پیش‌تر از سایر حوزه‌ها عمل می‌کنند، افزود: کسانی که بر روی لبه تکنولوژی فعالیت می‌کنند برایشان هزاران هزار سوال مطرح می‌شود که باید این سوالات را به دانشگاه‌‌ها انتقال داد.

وی اظهار داشت: متاسفانه از طرف جامعه صنعتی، دولت و کسانی که مصرف‌کننده فارغ‌التحصیلان هستند موضوع به اندازه کافی به دانشگاه‌‌ها ارجاع نمی‌شود.

*نخبگان باید اقدام به نیازسنجی کشور کنند

این نخبه برجسته کشور با اشاره به اینکه برخی از صنعت‌گران کشور متاسفانه همچنان با تفکرات سنتی صنعت را به جلو پیش می‌برند، اظهار داشت: متاسفانه نخبگان اقدام به نیازسنجی نکردند و به سراغ صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌ها نرفتند تا دراین امور به نیازسنجی بپردازند.

دورعلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید به سمت ثروت ملی سوق پیدا کنیم؟ خاطرنشان کرد: حمایت از تولید ملی کار بسیار پسندیده‌ای است اما باید اثر فرهنگی آن را در بلندمدت ملاحظه‌ کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نباید اشتباهی را که در طی سال‌های گذشته صورت گرفته را تکرار کنیم، گفت: نباید تمام دانشگاه‌ها را یک شکل کنیم زیرا در هیچ کجای دنیا دانشگاه‌ها به یک شکل نیستند.

وی با بیان اینکه باید سرسختی را به فرزندانمان یاد دهیم، اظهار داشت: نباید این گونه تصور کنیم که هرچه مدرکمان بالاتر باشد دانایی‌هایمان هم نیز افزایش یافته است.

*ایده نخبگان باید به محصول، بازار کار، تولید و نهایتا ثروت تبدیل شود

این نخبه برجسته کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه خلاقیت نخبه ایرانی باید به محصول تبدیل شود؟ گفت: تمام هم و غم نخبگان ایده و فکرشان است که باید به محصول، بازار کار، تولید و نهایتا ثروت تبدیل شود. پس از حمایت اولیه از اشخاص شاخص نباید آنها را پس از فارغ‌التحصیلی رها کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از افراد دارای ایده هستند که باید ایده آنها را مورد حمایت قرار دهیم، بیان کرد: باید موضوع به اندازه کافی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد زیرا در این صورت ممکن است نظر نخبگان برگردد و دیگر به خارج از کشور مراجعه نکنند.

وی با اشاره به اینکه نخبه باید احساس کند وجودش در جامعه موثر است، گفت: نخبه باید احساس کند که می‌تواند سنگی را از روی سنگ دیگر بردارد.

*باید نخبگان را به ماندن در داخل کشور تشویق کنیم

این نخبه برجسته کشور با اشاره به اینکه باید نخبگان را به ماندن در داخل کشور تشویق کنیم، اظهار داشت: متاسفانه کمبود ارائه موضوع به دانشگاه‌ها در کشور وجود دارد که باید در راستای برطرف کردن این مهم گام‌های اساسی برداشته شود.

دورعلی ادامه داد: باید صنعت و دانشگاه به دنبال هم پیش بروند این در حالی است که متاسفانه اکنون این دو از یکدیگر سوا هستند و هریک کار خود را انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید محصولات را به بلوغ برسانیم، گفت: کسانی که برای مملکت کار می‌کنند غریبه و دشمن نیستند بلکه فرزندان این مرز و بوم به حساب می‌آیند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مهم‌ترین موانع پیشرفت نخبگان در جامعه چیست؟ خاطرنشان کرد: باید به شناسایی استعدادها در جامعه بپردازیم به طوری که باید نخبگان واقعی را از نخبگان حرفه‌ای تشخیص بدهیم.

این نخبه برجسته کشور با اشاره به اینکه ملاک‌هایی که اکنون در کشور وجود دارد بسیار مطلوب هستند، گفت: این ملاک‌ها در بلندمدت نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد لذا باید معیارهای شناوری داشته باشیم و سپس به سراغ اثرگذاری معیارها برویم.

 

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران