دیدبان

امام باقر(ع) پرچمدار نهضت نرم‌افزاری

امام باقر(ع) پرچمدار نهضت نرم‌افزاری

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام احمد شیخ بهایی ضمن تبریک سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) با بیان اینکه نهضت نرم‌افزاری امام محمد باقر(ع) برای دوران کنونی الگوست، اظهار کرد: در دوران پیشوای پنجم شیعیان امکان جنگ و جهاد به شکل مسلحانه وجود نداشت، ولی حضرت به جنگ و جهاد در صحنه علم و فرهنگ اقدام کردند.
وی خاطرنشان کرد: امام محمد باقر(ع) با نهضت نرم‌افزاری به جنگ فرهنگ ظالمانه و منحرف رفتند و در همین راستا بحث تولید علم را مطرح کردند که از جمله نیازهای جامعه امروز ماست.
معاون تربیتی جامعة الزهرا(س) ادامه داد:‌ در آن دوران به بهانه اینکه روایات با قرآن مخلوط می‌شود، از نشر حدیث پیامبر اکرم(ص) جلوگیری می‌کرد و مدت ۱۰۰ سال دست مردم را از احادیث پیامبر اکرم(ص) کوتاه کرده بودند.
وی یادآور شد:‌ امام محمد باقر(ع) به دنبال سیره اجدادش امیر مومنان(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) از فرصت دوران خود استفاده کرد و دستور داد احادیث نوشته شود.
شیخ بهایی عنوان داشت: بسیاری از احادیث در مورد امام محمد باقر(ع) سیاسی، اجتماعی،‌ حقوقی، عبادی، تفسیر، عقاید و اخلاق است که مبنای علم ما را تشکیل می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد:‌ کسانی‌که در درس امام محمد باقر(ع) حضور داشتند، هر یک مکتب‌های دیگری را اداره می‌کردند و مکاتب فقهی اهل سنت، مالک، شافعی و ابوحنیفه از درس و مکتب امام محمد باقر(ع) بهره‌‌مند می‌شدند.
معاون تربیتی جامعة الزهرا(س) ادامه داد: ائمه اطهار(ع) در بحث علمی طلایه‌دار و پرچم‌دار وحدت مسلمین بودند که این مسئله در زندگی امام محمد باقر(ع) می‌درخشد.
وی با بیان اینکه امام باقر(ع) در سنین کودکی در صحرای کربلا حضور داشت گفت: این امام بزرگوار مصائب را بر امام حسین(ع) مشاهده و مسیر تلخ و پر از سختی و مصیبت را همراه اسرا طی کردند.
شیخ بهایی به مسئله علم در زندگی امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و افزود: در آن دوران از سوی دوستان و سایرین به حضرت باقرالعلوم لقب می‌دادند که به معنای فردی است که علم‌ها را شکافته است.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است