دیدبان

رمزگشایی از سناریوی جدید اصلاح طلبان پس از سخنان رییس جمهور

رمزگشایی از سناریوی جدید اصلاح طلبان پس از سخنان رییس جمهور
دیدبان: بررسی پوشش اظهارات رئیس جمهور در خصوص شرایط فرهنگی – رسانه ای کشور در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها در رسانه های جریان دولتی و اصلاح طلب، نشان دهنده شکل گیری سناریویی چند وجهی در این زمینه است.
آنالیز رسانه های جریان اصلاحات نشان می دهد که پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص هشدار فرهنگی به دولت، این رسانه ها تلاش کردند تا ضمن برجسته سازی اظهارات روحانی با تیتر «فشار و شیوه پلیسی، مساله فرهنگی را حل نمی‌کند»، به بیان دوگانه سازی در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب و اظهارات رئیس جمهور پرداخته و اینگونه القاء نمایند که اولا اظهارات رئیس جمهور پاسخی به بیانات رهبر انقلاب بوده و دوما در زمینه سیاست های فرهنگی شکاف وجود داشته و  کشور با سیاست دوگانه ای روبروست.
همچنین رسانه های جریان اصلاح طلب ضمن استقبال از اظهارات رئیس جمهور به صراحت اعلام کردند که سخنان وی نوید دهنده به اصلاح طلبان بوده است.
در همین زمینه احمد شیرزاد یک عضو منحله حزب مشارکت 18 اسفند در سرمقاله روزنامه شرق، اظهارات روحانی را نوید دهنده به اصلاح طلبان دانست و نوشت: در آیین اختتامیه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها، نوید‌دهنده تداوم پایبندی ایشان به دغدغه‌هایی است که سبب شد اقبال مردم و نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب و تحول‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را به دست آورند. آنچه موج حمایت مردمی از آقای روحانی را دامن زد، نشان‌دادن اهمیت‌ به خواست واقعی مردم در مبارزات انتخاباتی و شعارها بود که در کنار تقدیر از همراهی و حمایت رهبران جریان اصلاحات و سایر رهبران سیاسی، رخداد 24خرداد را ثبت کرد. بدنه حامیان اصلاحات و اعتدال بارها عنوان کرده‌اند که انتظار معجزه ندارند اما بحق انتظار دارند رییس‌جمهور منتخب آنها به‌خاطر داشته باشد چه مجموعه‌ای از خواسته‌ها و تمایلات و مطالبات بود که از میان هشت‌نامزد، نگاه‌ها را به سمت ایشان برد. مواضع صریح دکتر روحانی پیرامون رسانه‌ها و مطبوعات، حوزه فرهنگ و مفاسد اقتصادی در میان اصحاب رسانه نشان داد که ایشان تسلیم هجمه‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها صورت می‌گیرد، نمی‌شود و روی اصلی‌ترین محورهای خواست عمومی، همچنان متمرکز است.
شیرزاد در بخش دیگری از یادداشت خود همچون روحانی مدعی مصونیت آهنین رقبای سیاسی جریان اصلاح طلب شد و با متهم کردن رسانه های رقیب خود به دروغگویی، از طرح دعوای اصلاح طلبان نسبت به این رسانه ها و اطلاع رسانی در این زمینه به افکار عمومی سخن به میان آورد.
در همین زمینه حمیدرضا جلائی پور مدعی شد که آن چه از نان شب برای ایرانی ها واجب تر است آزادی بیان است!.
وی 18 اسفند در یادداشتی که در روزنامه آرمان منتشر شد، مدعی سانسور در دولت نهم و دهم شد و آن را میراثی دانست که با اظهارات اخیر روحانی با آن مقابله شد.
وی در ادامه مدعی فقدان آزادی بیان درکشور شود و نوشت تا زمانی که آزادی بیان در کشور نباشد ایران شاهد توسعه همه جانبه نخواهد بود.
این عضو جبهه اصلاحات همچنین نوشت: جامعه برای ادامه حیات و برای حل معضلات خود به این آزادی نیاز دارد و در اصطلاح از نان شب برای آن واجب‌تر فراهم کردن فضا برای نقد و بررسی است که این فضا با آزادی بیان تامین می‌شود.
وی در ادامه ضمن هجمه به رسانه های جریان اصولگرا آنان را رسانه هایی دانست که که تنها به تبلیغ یک سری کلیشه پرداخته و غیر از کلیشه خود چیز دیگری را تحمل نمی کنند.
از دیگر سو اما روزنامه ایران 18 اسفند تلاش کرد تا ماجرا را پهنه بیشتری داده و از مهندسی خاص دولت روحانی در زمینه مسائل فرهنگی سخن به میان بیاورد.
این روزنامه حتی در یادداشتی تلاش کرد تا مخاطب اظهارات روحانی را مشخص نماید. این روزنامه در یادداشتی تحت عنوان«مخاطب روحانی کیست؟» ،تلاش کرد تا مخاطب رئیس جمهور را طیف جاهل معرفی کند که نگاه امنیتی به جامعه دارند.
این روزنامه در این زمینه نوشت:روحانی در ماه‌های اخیر، سخنان مهم خود را با چاشنی نگرانی از غلبه فضای امنیتی بر فضای فرهنگی  همراه می‌کند، برخلاف تصور برخی افراد که چنین می‌پندارند که روحانی این زبان هشدار را برای گفت‌و‌گو با سایر ارکان قدرت به کار بسته، حقیقت این است که مخاطب روحانی یک گروه و یک نهاد یا یک بخش نیست. روحانی امروز هماوا با ندای وجدان بیدار جامعه، زشتی‌ها و پلشتی‌ها را در هر برهه و هر جا تقبیح می‌کند. او با شاقول اعتدال می‌خواهد سره از ناسره تمیز داده شود. زیرا تنها با توسل به این ریسمان است که می‌توان به مبارزه با ناامیدی یا جهل رفت. در اثر همین جهل است که دانشگاه‌ شباهتی قابل توجه به پادگان می‌یابد و نگاه امنیتی بر نگاه فرهنگی غلبه می‌کند. رسانه ملی، از هم افزایی ملی منفک می‌شود و رسانه‌ها ناقص‌الخلقه متولد می‌شوند.
این روزنامه همچنین تصریح کرد روحانی به دنبال مبارزه با این طیف می باشد.
ایران اما در یادداشت دیگری پا را فراتر از این نیز گذاشت و تصریح کرد که اظهارات روحانی بر اساس یک وعده بوده و وی پیش از این نیز گفته بود که دژهای پولادین را خواهد شکست.
این روزنامه در یادداشتی به قلم «امیر یوسفی»،تصریح کرد که روحانی در راستای منظومه فکری خود پرده اول را با دریدن حجاب تصنعی ممنوع‌القلم‌ها به آخر رساند و پرده دوم را با شکستن بت‌واره «نقدناپذیری قدرت» به پایان رساند و (17 اسفند) نوبت به پرده سوم رسید، آنجا که با زبانی تند و تلخ هشدار داد که «قلم‌های شکسته و دهان‌های بسته به زوال اعتماد عمومی و میل مردم به امکانات ارتباطی بیگانگان می‌انجامد.»
این روزنامه همچنین با طراحی شده خواندن اظهارات رئیس جمهور نوشت:روحانی پس از ترسیم هندسه فکری‌اش در ساحت هنر، دانشگاه، اندیشه و آموزش و پرورش، اینک به توضیح رویکرد رسانه‌ای‌اش کمر بسته است؛ رویکردی که «پخش سی‌دی علیه شخص رئیس جمهوری» آنقدر آشفته‌اش نمی‌کند که تبعیض در توزیع آزادی و امنیت. آنچه در مقیاس رسانه‌ای روحانی ناپسند است، گشاده‌دستی افراطیونی است که در حصاری امن به دروغ‌زنی و تهمت‌افکنی اشتغال دارند. روحانی از آغاز وعده کرده بود که دژهای پولادین را فرو شکند و امنیت را به سهم و نسبتی مساوی میان همه اهل قلم قسمت کند. او دیروز دوباره گوشزد کرد که بر قول پیشین خود پایبند است.
گفتنی است بررسی این مطالب در رسانه های دولتی و جریان اصلاحات بیانگر آن است که :
1- جریان اصلاح طلب کوشش دارد تا ضمن بهره گیری از اظهارات روحانی به القای حاکمیت دوگانه در کشور پرداخته و بخش رادیکال آن نیز تصریح نماید که این اظهارات در تقابل بیانات رهبر معظم انقلاب می باشد.
2- جریان اصلاحات و دولت تلاش دارد تا اعتراض خود را به توقیف نشریه آسمان از طریق تعمیم دادن برخورد عام با نشریات و رسانه ای مخالف نشان دهد
3- استقبال رسانه های اصلاح طلب از اظهارات رئیس جمهور نشان می دهد که جامعه هدف روحانی کاملا مشخص بوده و این جامعه هدف نیز از اظهارات وی حمایت کرده است.
4- مطالب رسانه های دولتی نیز نشان می دهد که هدف روحانی از طرح این مطالب القای وجود فضای امنیتی در جامعه و تلاش برای مبارزه با این فضا می باشد.
5- القای این مطلب که رئیس جمهور وعده شکستن دژهای پولادین را داده بود متناظر به این نکته است که طرح مباحثی اینچنینی در سطح فضای سیاسی – رسانه ای کشور باز هم تکرار و در دستور کار خواهد بود.
 
*منبع: سراج 24

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن