دیدبان

هند: اسلام‌آباد هیچ‌گاه نمی‌تواند دوست دهلی‌نو باشد

هند: اسلام‌آباد هیچ‌گاه نمی‌تواند دوست دهلی‌نو باشد

دیدبان؛ وجی کمار سینگ، وزیر کشور هند، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت هند هیچگاه پاکستان را دوست خود نپنداشته است و اگر این کار را بکند این بزرگترین «ضعف» این کشور خواهد بود.

سینگ در این خصوص اظهار داشت: «اطلاعاتی به دست من رسیده است مبنی بر اینکه نامزد‌های مخالف در مناطق مرزی راجستان مدعی شده‌اند پاکستان تهدیدی برای هند نیست و از این رو نباید به عنوان یک کشور متخاصم تلقی شود. اما کشوری که جنگ نیابتی علیه هند را تقویت می‌کند علاوه بر آنکه مرکز تروریست‌ها شده است نباید به عنوان یک دوست برای دهلی نو تلقی شود. دوست شمردن پاکستان بزرگترین ضعف هند خواهد بود».

مناقشه طولانی مدت میان دو قدرت هسته‌ای همسایه با یک حمله انتحاری در کشمیر توسط گروه تروریستی جیش المحمد در ۱۴ فوریه که سبب مرگ بیش از ۴۰ پلیس هندی شد شدت یافت. به دنبال این ماجرا، دهلی‌نو اتهاماتی از جمله آنکه اسلام آباد بهشت امنی برای تروریست‌ها مهیا کرده است، مطرح کرد. سپس در۲۶ فوریه نیروی هوایی هند به اردوگاه تروریست‌ها در شهر بالاکوت در کشمیر پاکستان که تصور می‌شد گروه‌های تروریستی در آنجا حضور دارند حمله کرد. مقامات هندی گفتند بر اثر این حملات صد‌ها تروریست کشته و بخشی از امکانات آن‌ها نابود شد. هرچند اسلام‌آباد این ادعا‌های دهلی‎‌نو را رد کرده است.

یک روز پس از حملات هوایی هند به کشمیر، پاکستان ادعا کرد دو هواپیمای جنگی هند را بر فراز خط کنترل، مرز قطعی، ساقط کرده و یک خلبان هندی را به اسارت درآورده است. هرچند چند روز پس از آن خلبان هندی آزاد شد.

شایان ذکر است پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون ۳ جنگ در سال‌های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان