دیدبان

روحانی: جولان بخش جدایی ناپذیر سوریه خواهد ماند

روحانی: جولان بخش جدایی ناپذیر سوریه خواهد ماند

دیدبان؛ در نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی با نخست وزیر عراق؛ رئیس جمهور کشورمان با اشاره به روابط دو کشور ایران و عراق گفت: ایران و عراق دو همسایه قدیمی با یکدیگر بوده اند و روابط بین این دو کشور ادامه پیدا می کند.

روحانی با اشاره به پذیرایی گرم کشور عراق  در سفر اخیر خود به این کشور اظهار کرد: امیدوارم ما هم بتوانیم امروز و فردا میزبان خوبی برای هیئت عالی رتبه عراقی باشیم؛ روابط بین دو ملت، روابط عمیق تاریخی در طول قرن‌ها به حساب می‌آید و همواره دو ملت به عنوان دو همسایه خوب در کنار یکدیگر بوده و نقش مهمی در توسعه روابط بین دو کشور  و کل منطقه داشته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به توافقات صورت گرفته در جلسه امروز گفت: یکی از مباحث مهم امروز اجرایی شدن همه توافقاتی بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد انجام شده بود؛ اولین توافق ما تا امروز اجرایی و عملیاتی شده است که این توافق، رایگان شدن ویزا بین ایران و عراق است؛ امیدوارم از این نعمت هم مردم ایران و هم مردم عراق بتوانند استفاده کنند و روابط دو ملت نزدیک‌تر و تسهیل شود. توافق بسیار مهمی که ما با هم انجام دادیم برای لایروبی اروند رود بود که امروز هم مورد تأکید دو طرف بود.  امیدواریم تا پایان ماه مبارک رمضان همه برنامه‌های فنی این طرح تدوین شود و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد شروع عملیات لایروبی در اروند رود باشیم. همچنین طرح مهم اتصال راه آهن ایران و عراق مطرح شد که امیدواریم در آینده در مسیر‌های مختلفی این راه آهن وصل شود؛ در حال حاضر اتصال بین شلمچه و بصره مورد تأکید دو طرف است و ما امیدواریم عملیات فنی این طرح انجام شده و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد شروع این عملیات راه آهن باشیم. برنامه صادرات برق و گاز به عراق و در آینده نفت ادامه پیدا می‌کند و ما در این زمینه آمادگی لازم را داریم که بین دو کشور اتصالات بسیار خوبی نه تنها برای دو کشور بلکه برای سایر کشور‌های منطقه تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه روابط مالی، پولی و بانکی بین دو کشور در ماه‌های گذشته قدم‌های موثری برداشته شده است، افزود: امیدواریم در سفر آینده رئیس بانک مرکزی ما به بغداد ما شاهد تکمیل این قدم‌ها برای ارتباطات مالی بین دو کشور باشیم.
وی با اشاره به سطح همکاری ها میان دو کشور گفت:  در مذاکراتی که داشتیم توافق شد تا لایروبی اروند رود بعد از ماه رمضان اجرایی شود. امیدواریم بعد از ماه رمضان هم شاهد اجرای طرح اتصال راه آهن شلمچه به بصره باشیم.  امیدواریم در ماه‌های آینده توافقات خوبی اتفاق بیفتد. بین دو کشور توافق شد که شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی دو کشور داشته باشیم و امروز توافق کردیم در قدم اول یک منطقه صنعتی در جنوب و یک منطقه صنعتی در غرب و یک منطقه صنعتی در اقلیم به عنوان اولویت کار ما قرار بگیرد.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع استاندارد گفت: استاندارد برای کالا‌های دو طرف و همچنین دارو‌های مصرفی مورد تأکید ما بوده است؛  امیدواریم شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و مسئول استاندارد هستند مورد توافق بین دو کشور قرار بگیرند.

وی با اشاره به روابط علمی و تحقیقاتی بین دو کشور گفت: از دیرباز بین دو کشور روابط علمی برقرار بوده است. بین حوزه نجف و حوزه قم یک ارتباط بسیار صمیمانه و نزدیکی وجود داشت  و امروز نه تنها ارتباط حوزه‌های علمیه بلکه امیدواریم ارتباط دانشگاه‌های ما و مراکز تحقیقاتی ما روز به روز بیشتر از گذشته شوند؛  ما آمادگی این روابط نزدیک‌تر را داریم.

روحانی با تاکید بر اینکه موضوع امنیت برای هر دو کشور حائز اهمیت است؛ اظهار کرد: همکاری‌های دو کشور در فعالیت‌های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم از سال‌های قبل وجود داشته است؛ امیدواریم این روابط قوی‌تری شود.  در این دو روز بین دو وزارت کشور مذاکراتی صورت خواهد گرفت؛ برای مبارزه گسترده‌تر با تروریسم که گا‌ها شاهد مشکلاتی در مرز اقلیم به شمال غرب کشور هستیم که حتما با همکاری یکدیگر جلوی این معضلات را خواهیم گرفت.

روحانی با اشاره به اینکه موضوعات منطقه‌ای از موضوعات مورد بحث در جلسه امروز بود، گفت: در بسیاری از مسائل منطقه، نقطه نظرات مشترکی بین دو کشور وجود دارد. قدس پایتخت دائمی فلسطین خواهد بود و جولان بخش جدایی ناپذیر سوریه است و  هرچه سریعتر باید جنگ در یمن خاتمه پیدا کند و راه حل یمن راه حل سیاسی است. این‌ها مواردی است که مورد نظر دو طرف است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان