دیدبان

شاه‌مهره ترور خاشقچی در جلسات محاکمه غایب بود

شاه‌مهره ترور خاشقچی در جلسات محاکمه غایب بود

دیدبان؛ یکی از مشاوران دربار سلطنتی آل‌سعود که بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی از کار برکنار شده بود در جلسه محاکمه ۱۱ نفر از مظنونان مربوط به این پرونده ترور حضور نداشت. 

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند علی‌رغم وعده‌های حکومت سعودی مبنی بر اجرای عدالت برای عاملان ترور خاشقچی، «سعود القحطانی»، از مشاوران ارشد «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، در هیچ‌کدام از جلسات استماع دادرسی که به صورت محرمانه برای ۱۱ مظنون این پرونده برگزار شده حاضر نبوده است. دادستان کل عربستان سعودی چند ماه پیش بدون اعلام نام، علیه ۱۱ نفر از مظنونان دخیل در اجرای این ترور اعلام جرم کرد. 

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و برخی از کشورهای غربی می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد دستور ترور خاشقچی را «محمد بن سلمان» صادر کرده است. هفت منبع مطلع گفته‌اند سعود القحطانی در هر چهار جلسه دادگاه که از ماه ژانویه برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده غایب بوده است. 

گزارش‌هایی که قبلاً رسانه‌ها منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد قحطانی بر قتل خاشقچی و قتل عضو او نظارت کرده و از طریق اسکایپ، دستورات لازم را به مأموران اطلاعاتی و امنیتی حاضر در سفارت عربستان سعودی در استانبول صادر کرده است. 

دادستان عربستان سعودی ماه نوامبر گفت که القحطانی با «احمد العسیری»، معاون دستگاه اطلاعاتی سعودی برای طرح بازگرداندن خاشقچی به عربستان سعودی از طریق تطمیع یا تهدید همکاری کرده بود.

منابع آگاه گفته‌اند احمد العسیری یکی از حاضران در جلسات محاکمه بوده است. «ماهر مطرب» و «صالح التبیجی» دیگر افرادی هستند که در جلسات دادگاه حاضر بوده‌اند و ممکن است به مجازات اعدام محکوم شوند. منابع آگاه گفته‌اند متهمان در جلسات استماع گفته‌اند که قصد کشتن خاشقچی را نداشته‌اند و یا اینکه صرفاً دستوراتی که به آنها داده شده را اجرا کرده‌اند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان