دیدبان

رئیس FATF: افت ارزش ریال نتیجه تلاشهای ما بود

رئیس FATF: افت ارزش ریال نتیجه تلاشهای ما بود

دیدبان؛ برخی مقامات ارشد دولتی تاکید دارند در راستای مقابله با تحریم های آمریکا ضرورت دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF یعنی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کند.

در همین راستا، امروز حسن روحانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی درباره این موضوع گفت: شما اگر با بانک‌های دنیا رابطه راحت تری داشته باشید اقتصاد پیش می‌رود. بانک ها در این باره باید صحبت کنند. اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود.

روحانی با انتقاد از تعلل نهادهای تصمیم گیر {مجمع تشخیص مصلحت نظام} درباره تصویب دو لایحه مرتبط با FATF و با اشاره به مشکل ایجاد شده در بازار گوشت افزود: نمی‌آیند واقعیت‌ها را به مردم بگویند. تا یک مشکل پیش می‌آید می‌گویند مدیریت دولت. بفرمایید جواب دهید! مدیریت دولت بوده این مشکل را به وجود آورده؟ یا شما بودید این مشکل را به وجود آوردید؟ چرا این مشکل را برای مردم به وجود می‌آورید؟ چرا امروز و فردا می‌کنید؟ 

این اظهارات توسط برخی مقامات ارشد دولتی در حالی بیان می شود که مقامات ارشد آمریکایی و رئیس FATF صراحتا به عکس این ادعا اعتراف و اذعان می‌کنند. در جلسه استماع کنگره آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریورماه ۱۳۹۷) یعنی همزمان با اوج گیری قیمت دلار در بازار آزاد و وضعیت بلاتکلیف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT در مجلس شورای اسلامی، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که همزمان ریاست FATF هم بر عهده دارد، صراحتا اعلام کرد: تلاشهای ما همراه با سوء مدیریت و فساد در اقتصاد ایران هم اکنون به نتایجی دست یافته است و من امروز به کنگره یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی این روزهای ایران را نشان می دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده ایم. ریال ایران اکنون به اندازه یک صد و چهل هزارم دلار معامله می شود {یک دلار معادل ۱۴۰ هزار ریال است}و دو سوم ارزش خود را از دست داده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان