دیدبان

سفیر روسیه در ایران: شراکت استراتژیک ایران و روسیه پابرجاست

سفیر روسیه در ایران: شراکت استراتژیک ایران و روسیه پابرجاست

دیدبان؛ لوان جاگاریان، سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت «از لحاظ حقوقی چون بین ایران و روسیه قراردادی [نظامی] وجود ندارد، ما متحد نیستیم. اما در عین حال ما شریک استراتژیک هستیم». وی خاطر نشان کرد: «ما از این نوع همکاری با جمهوری اسلامی ایران در سوریه، البته نه‌فقط در سوریه، بی‌نهایت راضی هستیم و این نوع همکاری را ادامه خواهیم داد».
سفیر روسیه در ایران در ارتباط با ونزوئلا افزود: «کسی که از موضع مخالفان حمایت می‌کند و حتی آن را به‌رسمیت شناخته است، خیلی عجله کرده است و عجله کار شیطان است». سفیر روسیه ادامه داد: «وضعیت داخلی ونزوئلا هیچ تهدیدی برای امنیت بین‌المللی ایجاد نمی‌کند، در حالی که این مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل کشانده‌اند، ولی برخی از کشورهای دیگر هم مشکلات داخلی هم دارند. فرانسه مشکلات داخلی دارد، مثلاً در خصوص جلیقه‌زردها، که برای یازده هفته است که در حال تظاهرات هستند، ولی کسی نمی‌گوید که این موضوع باید در شورای امنیت مطرح بشود».
وی در ارتباط با کنفرانس ورشو تاکید کرد: «برای همه واضح و روشن است که هدف اصلی این کنفرانس ایجاد یک ائتلاف ضدایرانی است که برای ما اصلاً قابل قبول نیست. چرا مناقشه اسرائیل و فلسطین در این دستور کار نیست؟ وضع لیبی چرا در دستور کار نیست؟ باز هم جوابی دریافت نکردیم. کشورهای غربی، لیبی را به‌عنوان یک کشوری که وجود داشت، نابود کردند، لذا درک می‌کنیم که اصلاً رضایت ندارند در خصوص وضعیت لیبی بحثی انجام بدهند». وی تصریح کرد: «روسیه در این همایش ضدایرانی شرکت نخواهد کرد».
جاگاریان با تأکید بر ارتقای سطح فعلی همکاری‌های اقتصادی، گفت: «ما در حال آماده‌سازی برگزاری جلسه نوبتی کمیسیون مشترک ایران و روسیه هستیم و ان‌شاءالله پس از پایان ماه مبارک رمضان، این جلسه در ایران برگزار می‌شود. و ما خیلی تلاش داریم که سایر شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی روسیه را تشویق کنیم تا به‌خلاف مشکلات مصنوعی ایجادشده از سوی آمریکا و متحدانش، با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند».
جاگاریان به آمادگی مسکو برای استفاده از سازوکار ویژه مالی اروپایی‌ها موسوم به SPV برای تجارت با ایران اشاره کرده و بیان داشت: «ما انتظار داشتیم که سازوکار فوق زودتر راه‌اندازی شود، اما قبلاً فقط وعده‌هایی را می‌شنیدیم که مدام می‌گفتند فردا یا پس‌فردا یا هفته‌های آینده». وی در ادامه افزود: «ما کشور مستقلی هستیم و منتظر دریافت مجوز از طرف آمریکا نیستیم؛ این‌که آیا آنها به ما اجازه می‌دهند یا نمی‌دهند، ما به همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی روسیه ادامه خواهیم داد».

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»