دیدبان

عدم تمایل اروپا به فعالیت اقتصادی در ایران

عدم تمایل اروپا به فعالیت اقتصادی در ایران

دیدبان؛ به نقل از «وال استریت ژورنال»، برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کرده‌ بودند که حتی در صورت عملیاتی شدن این کانال مالی، تمایلی به فعالیت اقتصادی در ایران ندارند و ریسک بازگشت به ایران را از هراس تحریم‌های آمریکا نخواهند پذیرفت.

سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای فعالیت اقتصادی در ایران یا همان کانال مالی ایران و اروپا موسوم به «اس پی وی» با محوریت سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به مرحله اجرا درخواهد آمد.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال اگر فرانسه میزبان نهاد سازوکار ویژه مالی اروپا شود، یک مقام آلمانی ریاست آن را به عهده می‌گیرد و در صورتی که آلمان میزبان شود، ریاست این نهاد مالی به فرانسه سپرده خواهد شد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که اخیرا اظهاراتی در مورد عرصه موشکی ایران ابراز نمود گفت:«مکانیسم دور زدن تحریم‌های آمریکا برای تجارت قانونی با ایران، باید در روزهای آینده اجرایی شود. بر پایه این مکانیسم، ایران بخشی از پول نفت خود را به یورو دریافت خواهد کرد و  خواهد توانست نیازهای اساسی خود را از سه کشور فرانسه و آلمان و انگلیس تأمین کند».

مکانیسم ویژه اروپایی‌ها برای تضمین منافع افتصادی ایران از برجام که در کانال مالی تبادل اقتصادی موسوم به «اس پی وی» خلاصه شده، ظاهرا قرار است از امروز 28 ژانویه عملیاتی شود، اگر مانند دفعات قبلی، اروپایی‌ها زیر قول خود نزنند.

یکی از نکات مهم، میزان کارکرد «اس پی وی» است. پیشتر برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کرده‌ بودند که حتی در صورت عملیاتی شدن این کانال مالی، تمایلی به فعالیت اقتصادی در ایران ندارند و ریسک بازگشت به ایران را از هراس تحریم‌های آمریکا نخواهند پذیرفت. به عنوان مثال، پاتریک پویانه، مدیر اجرایی توتال فرانسه گفته بود:«با وجود راهکار‌های اتحادیه اروپا برای استمرار معاملات با ایران، نمی‌توانیم در این کشور فعالیت کنیم چرا که ممکن است از سیستم مالی آمریکا محروم شویم».

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن