دیدبان
دلایلی برای این همانی نظام اسلامی با آرمان رهایی فلسطین؛

به مقصد بیت المقدّس!

به مقصد بیت المقدّس!

به گزارش دیدبان،ذات جمهوری اسلامی بسیط است و مرکّب نیست که قابلیت جزء پذیری داشته باشد. نمی‌توان ماهیّت انقلاب اسلامی را دارای اجزایی دانست که در موقع لزوم از برخی بخش‌هایش چشم پوشی کرد، یعنی اگر انقلاب اسلامی را دارای ابعاد چون حاکمیّت توحید، ابتنای بر معنویّت و ارزش‌های الهی، حمایت از مستضعفین جهان، تلاش برای اقامه‌ی حکومت عدل و اسلامی، مقدمه سازی برای حکومت جهانی موعود اسلام و... دانستیم، باید گفت که اخلال در یکی از این ابعاد اخلال در تمام ذات نظام محسوب می‌شود. از این رو اگر تفکّری مدّعی باشد که انقلاب اسلامی باید از حمایت از مستضعفین جهان دست بکشد یا جنبه‌های مقدّمی خود برای حکومت جهانی را ترک کند، در واقع تمام جمهوری اسلامی را انکار کرده، هم جنبه‌های توحیدی آن را و هم جنبه‌های اسلامی و سیاسی‌اش را.
 
تأثیر آرمان قدس در مشروعیّت نظام اسلامی:

دفاع از قدس و مسجدالاقصی برای جمهوری اسلامی و رهبرانش چیزی بیش از یک تاکتیک یا استراتژی است. حمایت از فلسطین در واقع از مبانی مشروعیّت جمهوری اسلامی ایران است. صرفاً بخشی از سیاست خارجی ایران نیست، که در زمانی خاص در یک نظام هزینه فایده بتوان از آن چشم پوشی کرد. به عبارت دیگر اگر تفکّری در کشور به این نتیجه رسید که باید بخاطر منافع ملّی از حمایت از فلسطین (یا سایر بخش‌های محور مقاومت) دست برداریم باید توجّه کند که این توصیه به معنای انکار تمام ذات انقلاب اسلامی است.

از سوی دیگر اگر مسئول یا کارگزاری در جمهوری اسلامی از حمایت از قدس به دنبال منافع مادّی باشد نیز متضرر خواهد شد؛ چه که در این فرض معنویّت نظام، که وجه ممیّزه‌ی او از تمام سیستم‌های حکومتی دیگر است وسیله‌ی کسب و منفعت سیاسی شده است و در این فرض حتماً به عقوبت الهی دچار خواهد شد.
 
بنابراین دفاع از آرمان فلسطین در منظومه‌ی فکری امامین انقلاب اسلامی أمری فراسیاسی و فرامنفعتی است. فلسطین در ذات انقلاب اسلامی است و همپای توحید و معنویّت و عدالت و امامت است. این معنا نه پس از انقلاب اسلامی در 1357 که پیش از آن نیز جزء لاینفک مبانی قیام امام خمینی (ره) در ابتدای دهه‌ی چهل است. آنجا که در سخنرانی شهریور 1343 و تناه چند ماه پس از آزادی ایشان از زندان طاغوت اینچنین شجاعانه از آرمان قدس و خیانت دول عربی سخن می گویند:

* «من به دول اسلامی می گویم که آقا چرا سر نهر دعوا می‌کنید؟ فلسطین مغصوب است؛ یهود را بیرون کنید از فلسطین؛ ای بی عرضه‌ها! خودشان که ریخته‌اند به جان هم. فلسطین مغصوب است، شما سر نهر دعوا می‌کنید؟! وقتی سر نهر دعوا کردید، تثبیت شد حکومت اسرائیل بر فلسطین؛ این حکومت بود؟ این اعراب بیچاره را که بیرون ریختند، و الآن یک میلیون یا بیشترشان گرسنه و بیچاره خوابیده‌اند در بیابانها، اصلًا بیچاره و آواره شدند، آیا دول اسلامی نباید در این معنا اعتراضی بکنند؟ حرفی بزنند؟ با یک همچو دولتی که یک میلیون مسلمان یا بیشتر را بیرون ریخته و آواره کرده شما ائتلاف می‌کنید؟! اگر ائتلاف ندارید خوب در روزنامه بنویسید؛ اگر ائتلاف ندارید بگذار این حرفی که من می‌زنم در یکی از این چاپخانه‌ها نوشته بشود و منتشر بشود؛ اگر نگذاشتید، بدانید مؤتلفید؛ بدانید ائتلاف دارید با یهود؛ با اسرائیل.»[1]

 پس حمایت از فلسطین حتّی تقیه بردار نیست چه رسد به اینکه امروز جمهوری اسلامی قوی‌ترین نظام دینی حاکم در دنیا در طول تاریخ بشریت است[2] و به عنوان ام القری جهان اسلام موظّف به حمایت از مصداق مستضعفین در فلسطین است.
 
امّا اینکه چرا سرزمین فلسطین از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است و به واقع مهم‌ترین هدف سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، دلایلی دارد که به اجمال به برخی از ناگفته‌های آن در ذیل اشاره می‌شود:
 
قدس، آرمان حکومت رسول خدا (ص):

اگر مشروعیّت حکومت جمهوری اسلامی مبتنی بر حکومت پیامبر اسلام در حجاز است که هست باید دانست که اگر مسیر عمومی جنگ‌های (غزوات و سریه ها) پیامبر (ص) از حیث ژئوپلیتیکی مورد بررسی قرار بگیرد این نکته ثابت می‌شود که ایشان در طول حیات شریف خود سه هدف عمده را دنبال نموده‌اند:

1. مبارزه با یهود (ایمن سازی محیط مدینه)
2. مبارزه با شرک و بت پرستی (پاکسازی محیط مکّه)
3. حرکت به سمت بیت المقدّس به جهت فتح آن
 
در مورد اوّل به جهت آن که امکان تشکیل حکومت اسلامی برای حضرتشان جهت ترویج معنویّت در جغرافیای مکّه فراهم نشد، به مدینه هجرت فرمودند و در آنجا با ایجاد وفاق میان دو قبیله‌ی عمده‌ی اوس و خزرج توانستند تفوّق سیاسی و معنوی خود را به ثبات رسانده و حکومت اسلامی را در آن شرایط ایجاد نمایند. در این میان مهمترین خطری که می‌تواند حکومت اسلامی نوپای پیامبر (ص) را تهدید نماید قبائل یهودی است که چند ده سال قبل به طمع مصادره‌ی پیامبر آخر الزمان در مدینه سکونت یافته‌اند. همین قبائل در نبردهای متعدد رسول خدا (ص) با کفّار و مشرکین هماره به حمایت دشمن اسلام پرداخته و عمق عداوت خود نسبت به اسلام را نمایان کرده‌اند.[3]
 
از سوی دیگر به جز غروات دفاعی پیامبر یا آنچه درباره‌ی کفار قریش و یهودیان واقع شده است مهم‌ترین غزوه‌ی پیامبر در سال‌های پایانی عمر شریفشان، غزوه‌ی تبوک است که در سال نهم هجری واقع می‌شود. محل این غزوه در شمال حجاز و در مرز فلسطین و به طور مشخص در ناحیه‌ی "بلقاء" واقع شده است.[4]
 
بلقاء در واقع همان مقصدی است که سپاه اسامه بن زید در آخرین روزهای حیات ظاهری پیامبر (ص) موظّف است به آنجا اعزام شود. البته پیش از آن نیز حسب دستور رسول خدا (ص) سپاه جعفر بن ابیطالب به سرزمین "معان" [5]یعنی در حوالی "بحر میّت" در فلسطین اعزام شده بود که البته در آن نبرد سپاه اسلام شکست خورده و تنی چند از سرداران اسلام به شهادت می‌رسند.
 
بنابراین اگر شخص پیامبر اسلام (ص) امکان حضور در سپاه موسوم به اسامه را می‌یافتند یا پس از ان فرصت اعزام مجدد نیرو را در اختیار داشتند، احتمال اینکه این مقصد شهر قدس باشد بسیار قوی است.

بنابراین برای رسول مکرم اسلام (ص)، فتح فلسطین و قدس پس از شکست یهودیان در حجاز به عنوان مهمترین هدف جغرافیایی در اعزام نیروی نظامی مطرح بوده است. چه بسا این سرّ همان نکته‌ای باشد که حضرت امام خمینی در جمله‌ی "راه قدس از کربلا می‌گذرد باشد." به عبارت دیگر آرمان فلسطین و قدس یک هدف کاملاً اسلامی است که ریشه در نگاه جهانی پیامبر اسلام (ص) دارد.
 
قدس، آرمان حکومت جهانی مهدی موعود (عج):

تأثیر فلسطین در آموزه‌ی آخرالزمانی مهدویّت از آن جهت قابل توجّه است که حسب بسیاری از روایات، فلسطین و شهر بیت المقدس به طور خاص از مقاصد حتمی و قطعی امام زمان (عج) خواهد بود. برخی حوادثی که در آن سرزمین رخ خواهد داد به اجمال چنین است:

نبرد میان امام زمان (عج) و دجّال در فلسطین[6]؛

حضور سفیانی در فلسطین[7]، نبرد میان امام زمان (عج) و سفیانی در فلسطین[8]

نزول اجلال حضرت عیسی از آسمان به زمین در فلسطین[9]
 
و...
اهمیّت حمایت از فلسطین در هیمنه‌ی جمهوری اسلامی

بی تردید بخش قابل توجّهی از پرستیژ سیاسی ایران در عرصه‌ی روابط بین الملل مرهون حمایت ایران از فلسطین است. در واقع کسب وجاهت در عرصه‌ی بین المللی که از آن با  Prestige in International Relations""  یاد می‌شود، هزینه‌های بسیار زیاد نظامی، فرهنگی و سیاسی را از دولت‌ها طلب می‌کند. به طور مثال رژیم صهیونیستی برای کسب وجاهت نامشروع در میان کشورهای دنیا حاضرند هزینه‌های سرسام اور صدها کلاهک هسته‌ای را تقّل کنند یا در بسیار از مناطق جهان اقدام نظامی صورت دهند. این وجاهت بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران در فُرم مشروع خود در قالب حمایت از ملّتهای مظلوم و به خصوص داعیه‌ی ازادی قدس به وجود می‌آید. این زمینه‌ی همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سالگرد رحلت امام خمینی (ره) به ان اشاره فرمودند:

* «حمایت از فلسطین و نیروی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و دفاع از تمامیّت ارضی کشورهای منطقه، مایه‌ی آبرو برای جمهوری اسلامی است...»[10]
 
به عبارت دیگر اگر جمهوری اسلامی از آرمان فلسطین دست بکشد و به گفتمان سازش با رژیم صهیونیستی و آمریکا بپیوندد، بخش قابل توجّهی از قدرت سیاسی و منطقه‌ای و در نتیجه قدرت چانه زنی خود را از دست داده و عرصه‌ی دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از میدان‌های عملیّات فرهنگی در سطح جهان را به حریف واگذار می‌کند. چه که اقتدار و محبوبیّت نظام اسلامی در چشم مردم مسلمان منطقه به دلیل پرچمداری در حمایت از قدس است. یعنی حمایت از قدس، توانش نظام اسلامی برای ایجاد محور مقاومت را صد چندان کرده و امروز به عناون بخش مهمی از قدرت ملّی ایرانی شمرده می‌شود. میزان اهمیّت و تأثیر این مسئله بر قدرت منطقه‌ای ایران را می‌توان از عکس العمل دشمنان صهیونیست و آمریکایی به وضوح مشاهده کرد.

پی‌نوشت ها:

 1. صحیفه امام، ج 1، ص: 373
2.به استثنای حکومت حضرت سلیمان (ع) که از طرق غیر معمول در حکومت بهره می‌گرفتند.
 3. لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکوا... (و قطعاً می‌یابی شدیدترین دشمنی‌ها را نسبت به کسانی که ایمان اورده اند از جانب یهودیان و مشرکان...) (سوره مائده/ 82)
 4. ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، بیروت، دارصادر، ج 2، ص165
 5. شهری است در فاصله 212 کیلومتری جنوب عَمّان در مسیر مدینه به عَمّان در کشور اردن فعلی در جنوب فلسطین (المعالم الاثیره فی السنّته و السّیره، محمد محمد حسن شراب، ص 275
 6. کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، انتشارات مسجد جمکران، 1384، ج 2، ص 315
 7. همان، ص 557
 8. بحارالانوار، علامه مجلسی، دارالاحیاء التراث، ج 52، ص 224
 9. همان، ص 383-385
 11. 14/3/1397

محسن خاکی

 پایگاه برهان

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن

«غوطه شرقی» دمشق چگونه ترند اول توییتر شد؟ +عکس