دیدبان

اعلام‌ نتیجه حسابرسی ۳ سازمان شهرداری

اعلام‌ نتیجه حسابرسی ۳ سازمان شهرداری

به گزار ش دیدبان، به نقل از مهر، گزارش حسابرسی بودجه سال ۹۲ سازمان فنی و عمرانی شهر تهران؛ سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همچنین سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در دویست و سی و سومین جلسه رسمی چهارمین دوره شورا قرائت شد.

علیرضا دبیر در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان فنی و عمرانی شهر تهران تاکید کرد: صورت های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه سال ۹۲ این سازمان توسط حسابرس منتخب شورای اسلامی شهر تهران مورد حسابرسی قرار گرفته و حسابرس منتخب شورا نسبت به صورت های مالی این سازمان نظر مشروط اظهار کرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مهم ترین بند این گزارش که منجر به اظهارنظر مشروط شده، تصریح کرد: سازمان فنی و عمرانی شهر تهران برای اجرای پروژه های عمرانی با شهرداری موافقت نامه دارد و از شهرداری بالاسری می گیرد. اما در صورت های مالی فقط ضریب بالاسری را منعکس می کند و مخارج و بهای تمام شده پروژه ها را گزارش نمی کند.

وی اضافه کرد: این موضوع اثر سود و زیانی ندارد ولی نشان دهنده عدم شفافیت در صورت های مالی سازمان است. حسابرس شورا سال قبل هم به همین دلیل این سازمان را مشروط کرده است.

علیرضا دبیر در ادامه اظهار داشت: برای روشن شدن این موضوع از جامعه حسابداران رسمی ایران استعلام انجام شده و جامعه حسابداران کتبا اعلام کرده که میزان ضریب  ۳ درصد باید به علاوه مخارج در سود و زیان منعکس شود. ایراد کار این است که مخارج به صورت انباشته و بدون ذکر نام پروژه در صورت های مالی منعکس می شود و حسابرس نتوانسته است آن را با بودجه مصوب مقایسه کرده و انحرافات احتمالی را محاسبه کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره اظهار نظر جامعه حسابداران ایران توضیح داد: بر اساس اظهارنظر جامعه حسابداران ایران در شرایطی که قرارداد پروژه ها به نام سازمان منعقد شده و مدیریت و نظارت عملیات آنها توسط سازمان صورت می گیرد و صورتحساب نیز به نام سازمان است؛ باید کلیه درآمدها و هزینه های مرتبط با پروژه ها در صورت های مالی شناسایی و گزارش شود. تنها در صورتی که سازمان نماینده شهرداری باشد و مدیریت و نظارت و کلیه مخاطرات مربوط به پروژه بر عهده شهرداری باشد صرفا مبلغی که به عنوان بالاسری در حساب ها شناسایی می شود باید به عنوان درآمد محسوب شود.

دبیر اضافه کرد: این در حالی است که کلیه قراردادها به نام سازمان ثبت می شود و باید کلیه درآمدها و هزینه های مرتبط با پروژه در صورت های مالی شناسایی و گزارش شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تشریح کرد: عدم افشای اطلاعات کافی و مناسب درباره بستانکاران تجاری و پیمانکاران؛ تعاملات با معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۹۲؛ پیش پرداخت ها و علی الحساب ها و همچنین درباره موجودی املاک دریافتی از شهرداری تهران از دیگر ایرادات وارد شده توسط حسابرس منتخب شورا است.

وی با اشاره به بند ۱۱ گزارش در خصوص ترک تشریفات بیان داشت: قراردادهای سازمان فنی و عمرانی شهر تهران عمدتا به شکل ترک تشریفات مناقصه و بعضا با برگزاری مناقصه محدود و با اخذ مجوز هیات مدیره منعقد شده و حتی در برخی از موارد مشاهده شده که تقدم و تاخیر اخذ مجوز و اجرای قرارداد رعایت نشده است.

در ادامه حسابرس منتخب شورا درباره اختلاف نظر به وجود آمده توضیح داد: در جلسه کمیته فنی اعضای جامعه حسابداران درباره این موضوع بحث و بررسی شد و تاکید داشتند که قراردادهای سازمان عمران به نام سازمان است و نام شهرداری ذکر نمی شود. بر این اساس کلیه مسئولیت ها متوجه سازمان است و به همین دلیل باید نحوه متفاوتی در گزارشگری داشته باشد.

آفرند ادامه داد: این رویه ربع قرن است که در سازمان فنی و عمرانی شهر تهران اجرا می شود و از سازمان خواستیم در رویه حسابداری تجدید نظر کنند و آن را به روز کنند.

دبیر در ادامه به بند دیگری از گزارش حسابرسی اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش حسابرس منتخب این سازمان تا کنون در سامانه نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نکرده و به تکالیف مقرر در قانون مذکور عمل نکرده اند. مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی سازمان طی سنوات قبل تا پایان سال ۹۲ معادل ۲۷۴ میلیارد تومان بوده است. ما اطلاع نداریم آیا به شهرداری بازگردانده شده یا خیر.

در ادامه جلسه گزارش حسابرس رسمی شورا درباره حسابرسی سازمان مدیریت پسماند شهر تهران برای سال مالی منتهی به سال ۹۲ با مبانی اظهار نظر «مشروط» قرائت شد.

موضوع مغایرت اساسنامه ها ظرف ۲ هفته آینده باید تعیین تکلیف شود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه عنوان کرد: مغایرت اساسنامه سازمان ها با اساسنامه مصوب شورا که آن را از زمان آغاز حسابرسی سازمان ها مطرح کردیم؛ بند دیگری به این گزارش اضافه کرده است. بر اساس مصوبه شورا شهرداری تهران موظف بوده آیین نامه مالی و معاملاتی موضوع مصوبه مذکور را به کلیه سازمان ها ابلاغ کند و کلیه آیین نامه های مالی و معاملاتی غیر در سازمان ها لغو خواهد بود. اما اقدامی در این باره به عمل نیامده و در سال مالی مورد گزارش آیین نامه مالی و معاملاتی شورای عالی سازمان مبنای عمل بوده است.

وی تاکید کرد: موضوع مغایرت اساسنامه ها ظرف ۲ هفته آینده باید تعیین تکلیف شده و این روال در سازمان های وابسته به شهرداری تهران یکبار برای همیشه اصلاح شود.

علیرضا دبیر با اشاره به یکی دیگر از بندهای گزارش حسابرس منتخب شورا بیان داشت: «عدم افشای رویه ی شناخت درآمدهای سازمان در اهم رویه های حسابداری» و «عدم افشا و گزارشگری مناسب درآمد حاصل از محل اعتبارات جاری» دو ایراد اساسی است که حسابرس در این گزارش وارد کرده است. علاوه بر آن «عدم افشا کافی و مناسب معاملات با اشخاص وابسته»؛ «عدم افشا کافی و مناسب وضعیت مالیات عملکرد سازمان» از دیگر موارد ذکر شده در بند ۴ گزارش حسابرس منتخب شورا است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: یکی دیگر از ایرادات وارد شده به صورت های مالی این سازمان درباره وصول نشدن مطالبات راکد و سنواتی سازمان از مناطق ۲۲ گانه؛ معاونت ها و سازمان های وابسته به شهرداری تهران با رقمی معادل ۱۴۴هزار و ۳۷۷ میلیون ریال است.

علیرغم اینکه گزارش حسابرسی سازمان فرهنگی هنری اولین دستور جلسه صحن امروز شورا بود؛ اما به دلیل تاخیر مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گزارش حسابرسی این سازمان به عنوان آخرین گزارش در صحن قرائت شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نشان داده نشدن زیان ۶۵۰ میلیون تومانی سازمان فرهنگی و هنری از بابت قرارداد با شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار داشت: بند ۴ این گزارش درباره اجاره فضاهای تبلیغاتی اتوبوس ها از شرکت واحد اتوبوسرانی است که از بابت آن سازمان هزینه ناشی از خسارت غیرنقد به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان را در دفاتر شناسایی نکرده است. گرچه این خدمات تا کنون به شرکت واحد اتوبوسرانی ارائه نشده اما شناسایی این هزینه الزامی است.

وی توضیح داد: در صورت تعدیل حساب ها از این بابت؛ معادل مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان سود خالص دوره کاهش یافته و سایر حسابهای پرداختنی و زیان انباشته معادل همین مبلغ افزایش خواهند یافت.

دبیر در ادامه بیان داشت: بر اساس مصوبه شورا شرکت هادیان شهر به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان فرهنگی و هنری باید تا کنون منحل می شد اما این موسسه در سال ۹۰ به ازای ۷ باب مغازه به سازمان بازنشستگی واگذار شده و اطلاعات مربوط به ریز مشخصات؛ ارزش توافق شده و مالکیت ۴ باب از این مغازه ها به حسابرس ارائه نشده و تعیین آثار مالی احتمالی ناشی از این تهاتر برای حسابرس امکان پذیر نبوده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بند هفت گزارش درخصوص افشای صورتهای مالی یادآور شد: در حالی که سازمانی دیگر در شهرداری حتی بیش از هزار میلیارد تومان بدهی را هم افشا می کند؛ سازمان فرهنگی و هنری با عدم افشای کافی و مناسب از بابت معاملات انجام شده با اشخاص وابسته؛ تعاملات با شهرداری تهران و سایر اشخاص وابسته را افشا نکرده است.

یکی از تخلفات سازمان ایجاد حساب بانکی به نام مدیران مناطق است

وی اظهار داشت: یکی دیگر از تخلفات این سازمان ایجاد حساب بانکی به نام مدیران مناطق است در حالی که این حساب ها باید به نام سازمان باشند.

دبیر همچنین درباره بند ۱۴ گزارش حسابرس توضیح داد: سازمان فرهنگی و هنری معادل ۲۱ درصد بودجه اش به طور مازاد عمل کرده و با توجه به نوع فعالیت سازمان؛ به دلیل عدم استقرار سیستم مناسب ردیابی و تخصیص سیستماتیک هزینه ها به برنامه؛ گزارشگری مناسب از این بابت انجام نشده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه بیان داشت: به گفته حسابرس منتخب شورا مالکیت مرکز اصلی سازمان متعلق به شهرداری تهران است و از بابت حق بهره برداری از آن تا کنون هیچ توافق نامه ای تنظیم نشده و هزینه ای در دفاتر سازمان شناسایی نشده است.

یکی دیگر از مواردی که دبیر به آن اشاره کرد مربوط به بند ۱۸ گزارش حسابرسی بود. وی دراین باره گفت: کمک بلاعوض به هیات های مذهبی؛ مراکز آموزشی؛ انجمن نجوم و … در سال ۹۲ جمعا به مبلغ ۱۷۷ میلیون تومان بدون داشتن مصوبه شورا انجام شده است.

بعد از گذشت دو سال هنوز مالکیت سینما آزادی بلاتکلیف است

دبیر اضافه کرد: تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی سالیانه هیات امنا سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را مکلف کرده بود که ظرف مدت دو ماه کارگروهی برای تعیین تکلیف مالکیت محل سینما آزادی تشکیل شود اما بعد از گذشت دو سال هنوز مالکیت این سینما بلاتکلیف است.

وی تصریح کرد: بند دیگر مربوط به انتخاب حسابرس سال مالی ۹۲ است. با وجود آنکه این سازمان همچون دیگر سازمان های وابسته به شهرداری تهران اجازه انتخاب حسابرس توسط هیات امنا را نداشته اما خودشان اقدام به انتخاب حسابرس کرده اند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بر اساس تبصره یک بودجه عمومی سال ۹۲ شهرداری تهران منابع درآمدی سازمان باید به حساب خزانه واریز می شد اما درآمد ۱۰ میلیارد تومانی سازمان به این حساب واریز نشده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن